حکم جنجال برانگیز محمدمرسی که اختیارات او را بعنوان رئیس جمهور این کشور بی حدو حصر می کند بار دیگر کشور مصر را به لبه پرتگاه سیاسی می کشاند.

درحالیکه طرفداران محمد مرسی معتقدند این اختیارات برای پاسداری از دستاوردهای انقلاب مردم مصر ضروری است، قضات این کشور از جمله در اسکندریه در اعتراض به این حکم دست به اعتصاب زده و در همین حال هزاران مصری دیگر در میدان التحریر جمع شده اند تا مرسی را به عقب نشینی وادار کنند.

نیروهای امنیتی براي پراکنده کردن تحصن کنندگان در ميدان التحرير متوسل به زور شدند که در این میان صدها نفر زخمی شده اند. پلیس مصر برای پراکنده کردن تحصن دهها تظاهرکننده مخالف تصمیمات اخیر محمد مرسی رئیس جمهور مصر در میدان التحریر در قاهره از گاز اشک آور استفاده کرد . به گزارش خبرگزاری فرانسه، درگیری بین مخالفان و ماموران پلیس مصر شنبه برای ششمین روز متوالی همچنین در خیابان محمد محمود نزدیک به میدان التحریر ادامه داشت و پلیس به شکل گسترده از گاز اشک آور استفاده کرد.
دهها تحصن کننده در اطراف میدان التحریر براثر استنشاق گاز آشک آور که بسیاری از بخش های این میدان را پوشاند دچار خفگی شدند.
به گزارش خبرآنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه در اثر درگیری معترضان و تظاهرکنندگان با نیروهای امنیتی در نزدیکی میدان التحریر و مناطق دیگر 227 نفر زخمی شده اند. این گزارش می افزاد که هزاران تن از معترضان مصری تحت رهبری جنبش ششم آوریل، ائتلاف جوانان انقلابی و جنبش کفایا در کنار دیگر احزاب لیبرال روز جمعه برای شرکت در تجمعی تحت عنوان « خشم و هشدار » در رد اعلامیه جدید قانون اساسی که مرسی منتشر کرده است، به میدان تحریر قاهره آمدند. این عده با برافراشتن خیمه هایی در میدان التحریر اعلام کرده اند مادامیکه مرسی حکم خود را ملغی نکند این میدان را ترک نخواهند کرد.

نشست فوق العاده مجمع قضات مصر

درهمین حال شبکه تلویزیونی العالم نیز گزارش داد مجمع قضات مصر نشست فوق العاده درباره اقدام محمد مرسی رئیس جمهور این کشور در خصوص صدوراعلامیه مکمل قانون اساسی برگزار کرد.این نشست هم اکنون ادامه دارد.این شبکه افزود محمد مرسی دو روز پیش با صدور این اعلامیه خواستار افزایش اختیارات خود شده بود. شوراي عالي قضایی مصر نیز از مرسي خواست دستورهاي اخيرش را پس بگيرد. 

هشدار شورای عالی قضایی

شورای عالی قضائی مصر از رئیس جمهور این کشور درخواست کرد دستورهای اخیرش را پس بگیرد.
به گزارش شبکه تلویزیونی بی بی سی، امروز شورای عالی قضائی مصر که متشکل از بلندپایه ترین قضات این کشور است به شدت از دستورهای اخیر محمد مرسی رئیس جمهور این کشور درباره افزایش اختیاراتش انتقاد کرد. شورای عالی قضائی مصر از مرسی خواسته است دستورهای اخیرش را لغو کند. شورای عالی قضائی مصر امروز برای بررسی اقدامات اخیر مرسی تشکیل جلسه داده است و نظر نهایی خودش را امروز اعلام می کند.
اعتصاب قضات
واحدمرکزی خبر نیز به نقل از خبرگزاری فرانسه گزارش داد که قضات اسکندریه شنبه از اعتصاب نامحدودی در این شهر بزرگ مصر در اعتراض به اختیارات جدید محمد مرسی رئیس جمهوری مصر خبر دادند.
براساس اختیارات جدید رئیس جمهوری مصر ، هیچ کس نمی تواند علیه تصمیمات او در دستگاه قضایی شکایت کند. محمد عزت عجوه رئیس باشگاه قضات مصر در بیانیه ای اعلام کرد:« باشگاه قضات اسکندریه تصمیم گرفت کار را در همه دادگاه ها و دفاتر دادستان در استان اسکندریه و بحیره تا پایان بحران ناشی از اعلامیه قانون اساسی به حال تعلیق در آورد.» استان بحیره در نزدیکی اسکندریه است.

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 259690

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۴
    13 0
    چرا همیشه بعد از هر انقلابی کلی متمم و مکمل برای قانون اساسی میاد!!؟
    • بدون نام IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
      2 1
      چون اولش مردم فقط به فکر خراب کردن هستند نه آباد کردن . بعدش که یک حکومتی می آد تاره می فهمند که چه اتفاقی داره می افته