آیا دولت نهم برای دوم می تواند اجرای قانون مترقی مالیات بر ارزش افزوده را با موفقیت اجرا کند؟

 

پویا دبیری مهر:ماجرای اجرای ناگهانی قانون مالیات بر ارزش در مهر ماه سال جاری و تعطیلی بازار اصفهان،تهران و تبریز از آن دست اتفاقاتی بود که دولت را مجبور کرد تا در مقابل اعتراض تولیدکنندگان نسبت به شیوه اجرای این قانون،دست از اصرار بردارد و اجرای این قانون را به تعویق بیاندازد.

محمود احمدی نژاد در پی اعتراض اصناف و اتاق های بازرگانی به عنوان مخاطبان اصلی این قانون به شمس الدین حسینی،وزیر اقتصاد نامه نوشت و دستور تعویق اجرای قانون را صادر کرد تا زمانی که شرایط برای اجرای این قانون مهیا شود.

از آن زمان بیش از دو ماه نگذشت که شمس الدین حسینی هفته گذشته و در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرد که قانون مالیات بر ارزش افزوده از بهمن‌‏ماه سال برای اصناف لازم الاجرا می‌‏شود.

وزیر اقتصاد اعلام کرده است که مشمولان این قانون در حال حاضر در حال ارائه اظهارنامه‌‏های مالیاتی خود هستند. طبق اعلام وزرات اقتصاد، برخی از مؤدیان مالیاتی که شرایط مالی بهتری دارند، پرداخت‌‏های خود را انجام داده‌‏اند و برخی‌‏ها هم اجازه خواسته‌‏اند که در فاصله زمانی بیشتری پرداخت‌‏های خود را انجام دهند.

حسینی برای موجه نشان دادن این تصمیم هم گفته است که با اصناف جلساتی برگزارکردیم و با این تشکل صنفی رسماً توافق کردیم تا از ابتدای بهمن‌‏ماه ثبت نام مؤدیان مالیاتی برای اجرای قانون مالیات برارزش افزوده صورت بگیرد تا قانون را اجرا کنیم.

با اجرای دوباره این قانون و شکستن دستور احمدی نژاد باید منتظر موج جدیدی از اعتراض ها بود.در همین خصوص یک عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران به "خبرآنلاین"می گوید:اجرای دوباره این قانون شرایط تولید را وخیم تر از آنی که هست خواهد کرد.

ابراهیم جمیلی در پاسخ به این سوال که آیا دولت برای اجرای دوباره این قانون با اتاق بازرگانی مشورتی کرده است یا خیر،با انتقاد از تکروی دولت و اتخاذ تصمیم های خلق الساعه به این سوال اینگونه پاسخ داد:"دولت چه زمانی با بخش خصوصی مشورت کرده است که این دومین بار آن باشد؟"

عضو هیات رئیسه اتاق ایران و رییس اتاق بازرگانی زنجان درباره عواقب اجرای این قانون هشدار داد و گفت:
وقتی این قانون اجرا شود هزینه های گزافی به تولید کنندگان تحمیل خواهد شد و در نتیجه تولید کننده انگیزه ای برای تولید نخواهد داشت و اشتغال نیز به عنوان یکی از عوامل تولید به حاشیه می رود و افزایش پیدا می کند.

جمیلی با ارائه پیشنهادی درباره مالیات بر ارزش افزوده گفت:بر این باورم که دولت باید به جای"خود سری"،یک "رفراندوم" برگزار کند و از فعالان اقتصادی نظر خواهی کند که در درجه اول اساسا این قانون اجرا شود یا خیر و در مرحله بعد اینکه این قانون چگونه اجرا شود."

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =