وزیرنفت ظرفیت تولید فعلی نفت خام در کشور را 4 میلیون بشکه در روز اعلام کرد در حالیکه این رقم در سال گذشته 4 میلیون و 200 هزار بشکه اعلام شده بود.

رستم قاسمی امروز در همایش ثروت ملی، توسعه پایدار در تهران، همچنین ظرفیت تولید گاز کشور را 600 میلیون مترمکعب اعلام و از راه اندازی شهرک پتروشیمی در عسلویه راه اندازی خواهد خبرداد.
به گفته وی، امروز در صنعت پتروشیمی از دکمه پیراهن تا هر آنچه که امکان پذیر است، می‌توان در قالب ایجاد کارخانه‌های مختلف تولید کرد.
قاسمی با بیان اینکه 12 درصد ذخایر نفت و 18 درصد گاز جهان در اختیار ایران است، گفت: تا پایان برنامه پنجم توسعه ظرفیت تولید نفت باید به 5.2 میلیون بشکه و همچنین ظرفیت تولید گاز به یک میلیارد متر مکعب در روز افزایش یابد.
وزیر نفت، ظرفیت فعلی تولید نفت را 4 میلیون بشکه و تولید گاز را 600 میلیون متر مکعب در روز اعلام کرد و گفت:‌ در تولید پتروشیمی 50 میلیون تن ظرفیت نصب شده داریم که باید این میزان به دو برابر افزایش یابد.
وی با اشاره به اولویت وزارت نفت به توسعه و توجه به میادین مشترک گفت: برای سرمایه گذاری در نفت و گاز باید 300 میلیون دلار هزینه تولید، نگهداشت و توسعه داشته باشیم.
قاسمی با بیان اینکه به زودی محصولات پتروشیمی جایگزین محصولات مختلف چوبی و سنگ در حوزه‌هایی مانند حمل و نقل هوایی و زمینی و بخش‌های دیگر خواهد شد، افزود: این موضوع در شرکت پتروشیمی ایران برنامه ریزی شده است.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از کشورها مواد اولیه پتروشیمی ندارند اما مانند سنگاپور روزانه حجم قابل توجهی از محصولات خام پتروشیمی را تولید می‌کنند، گفت: در ایران باید از این مزیت بزرگ استفاده کنیم.
وزیر نفت با اعلام اینکه هم اکنون در بخش گاز ما فقط از محصول عادی آن استفاده می کنیم، اظهار داشت: صندوق توسعه ملی می‌تواند یک گام مهم برای توسعه حضور بخش خصوصی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی بردارد.
وی با اعلام اینکه هم اکنون در خوزستان بیش از 400 واحد پایین دستی پتروشیمی داریم که بخش خصوصی می‌تواند در آنها سرمایه گذاری کند، گفت: امروز در صنعت پتروشیمی از دکمه پیراهن تا هر آنچه که امکان پذیر است، می‌تواند در قالب ایجاد کارخانه‌های مختلف تولید شود و در این رابطه یک شهرک نیز در عسلویه پیش بینی شده است.

22139

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 261119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    14 0
    مشکل شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس را برای ورود به بورس چرا حل نمی کنید؟