انتقادات به آلودگی هوا و زیان‌های اقتصادی ناشی از تعطیلی کلان شهرها به صحن علنی مجلس رسید.

به گزارش خبرآنلاین؛ محمدرضا تابش نماینده اردکان در اخطاری با اشاره به آلودگی هوا در چند کلان شهر و تعطیلی این شهرها، اظهار داشت: حادثه بسیار مهمی در کشور اتفاق افتاده و یک چهارم جمعیت کشور تعطیل شده است.
وی با اشاره به اصل 50 قانون اساسی، گفت: این اصل مقرر داشته «در جمهوری اسلامی حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد در آن حیات اجتماعی روبه رو باید رشدی داشته باشد وظیفه عمومی تلقی می‌گردد از این رو فعالیت‌های اقتصادی و غیر آن که به آلودگی محیط زیست و تخریب غیرقابل جبران آن ملازمه پیدا کند ممنوع است.»
نماینده اردکان تصریح کرد: این اصل بسیار مترقی را داریم اما چرا با گذشت 34 از پیروزی انقلاب اسلامی با این وضعیت مخاطره‌آمیز در طبیعت و محیط زیست مواجه هستیم که مجبور شده‌ایم 5 کلان شهر را تعطیل کنیم. یک چهارم جمعیت کشور در تعطیلی است  و هر روز به خاطر کاهش تولید ناخالص داخلی ضرر و زیان داخلی زیادی ناشی از این تعطیلی به کشور وارد می شود.
تابش تاکید کرد: در محاسبه ای که انجام شد مشخص شد که تعطیلی کلان شهرها هر روز 800 میلیارد تومان به اقتصاد کشور زیان وارد می کند. از این 800 میلیارد تومان 600 میلیارد تومان سهم تهران است. از سوی دیگر چون تعطیلی پیش بینی شده نبود مردم هم سرگردان هستند اگر قابل پیش بینی بود برای وقت‌شان برنامه‌ریزی می‌کردند.
این نماینده مجلس نهم گفت: اگر دولت برنامه جامع آلودگی هوا را از سال 84 تعطیل نمی‌کرد و به درستی اجرا می‌کرد، وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مربوطه مانند خودروسازها و وزارت نفت استانداردهای سوخت را رعایت می‌کردند، صنایع آلاینده از مراکز کلان شهرها خارج شده بود، کارخانه‌های دولتی تعطیل می‌شدند امروز با این وضعیت مخاطره آمیز روبرو نبودیم.
محمدرضا باهنر که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت با بیان اینکه این حرف منطقی است اما در قالب اخطار وارد نیست، تاکید کرد: اخطار باید در رابطه با دستور کار جلسه و عملکرد هیات رییسه باشد. این موضوع راه حل دارد و می توان از طریق کمیسیون‌های اصل نود یا کشاورزی مورد بررسی قرار گیرد.
وی تصریح کرد: اگر 10 نماینده طبق ماده 236 درخواست کنند کمیسیون باید این موضوع را رسیدگی و گزارش آن را ارائه دهد.
آصفری نماینده اراک نیز در اخطاری مشابه با اشاره به آلودگی هوا در شهر اراک، گفت:. از 365 روز سال بیش از 255 روز شهرستان اراک آلوده است و این به دلیل بی تدبیری دو وزارتخانه نفت و نیرو است.
وی تصریح کرد: آقایان آمده‌اند با استفاده از سوخت مازد روزانه بیش از 200 تن موارد آلاینده روی سطح شهر اراک می ریزند که مشکلات زیادی را به شهر تحمیل کرده است.
کمال‌الدین پیرموذن نماینده اردبیل نیز در تذکری دیگر با اشاره به اظهارات اخیر علیه مجلس، گفت: حکومت ما حکومت جمهوری اسلامی است، این روزها هر ناآگاهی به مظهر اعلای جمهوریت نظام یعنی مجلس کم لطفی‌های عدیده‌ای را اظهار می دارد و رییس مجلس که به استناد ماده 110 آیین‌نامه داخلی مسئول رصد و طرح کردن مسائل روز نظام است سکوت کرده است این سکوت باعث کم لطفی و جسارت عدیده به مجلس شده است.
وی با اشاره به عدم ارائه لایحه بودجه از سوی دولت نیز تاکید کرد: در سال جهاد اقتصادی باید لایحه بودجه به موقع تقدیم شود، لایحه بودجه کو؟ فرصت‌های شغلی دومیلیونی کو؟

به گزارش خبرآنلاین، محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت بعد از اتمام اخطارها و ورود مجلس به بررسی طرح دوفوریتی قانون خدمات کشوری، گفت: از این طرح‌های دوفوریتی و یک فوریتی خیلی زیاد داریم، به قول یکی از دوستان هیات رییسه در مجلس نهم اصل بر فوریت شده است، اگر نشد یک فوریت، اگر نشد عادی.
/17220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 261749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =