درحالی که مجلس منتظر ارائه لایحه برنامه پنجم توسعه است، رئیس کمیسیون اقتصادی گزارشی از پیش نویس این لایحه به رئیس مجلس داد.

به گزارش خبرآنلاین طی ماههای گذشته، بارها و بارها نمایندگان مجلس نسبت به تاخیر دولت در ارائه لایحه برنامه پنجم توسعه تذکر دادند. تذکراتی که شاید اغازگر آن رئیس مجلس بود. علی لاریجانی در نامه ای که در فروردین ماه سال جاری به رئیس‌جمهور نوشت، خواستار ارائه این لایحه تا پیش از پایان خرداد ماه شده بود.

او در این نامه دو دلیل برای تعجیل مجلس در بررسی این لایحه آورده بود. نخست آنکه تا دولت درگیر انتخابات ریاست جمهوری دهم نشده این لایحه به مجلس بیاید و دوم آنکه مجلس فرصت داشته باشد فارغ از مسائل حاشیه‌ای انتخابات، به بررسی این لایحه پرداخته و ان را تا پیش از ارائه لایحه بودجه 89 به تصویب برساند. رئیس مجلس در این نامه به همتای خود در قوه مجریه یاد آور شده بود که لایحه بودجه سال بعد را هم باید تا نیمه آذرماه بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، به قوه مقننه ارائه دهند.

بی‌توجهی دولت به توصیه دوستانه رئیس مجلس و تذکرات پیاپی نمایندگان سبب شد تا لاریجانی در مصاحبه ای انتقادی با «خانه ملت»، لب به گلایه گشوده و از تاخیر در ارائه لایحه برنامه پنجم گلایه کند. او همزمان از عدم اجرای برخی قوانین مصوب مجلس از سوی دولت، گلایه کرد و از راهکار پیگیری تخلفات دولت از کانال مراجع قضایی سخن گفت.

با گذشت یک هفته از اظهارات رئیس مجلس، نمایندگان مجلس از موضع‌گیری قاطع رئیس‌خود استقبال کرده و آن را تاکیدی بر استفاده از ابزارهای نظرتی مجلس دانسته‌اند.

همچنانکه حمیدرضا کاتوزیان رئیس کمیسیون انرژی با اعتقاد بر اینکه حجم تخلفات دولت بیشتر شده است، در تایید موضع لاریجانی گفت: مجلس باید تحرک بیشتری از خود نشان دهد. به اعتقاد وی مجلس از تمامی ظرفیت‌های خود برای جلوگیری از تخلفات قانونی دولت استفاده نکرده است. البته او معتقد بود که اگرچه مجلس هشتم در شناسایی تخلفات دولت قوی‌تر از مجلس هفتم بوده، اما در برخورد با آن ضعیف عمل کرده است.

کاتوزیان با ابراز تاسف از اینکه مجلس در برخورد با تخلفات قانونی دولت ضعیف عمل کرده است، گفت: مکانیزم‌های مجلس برای برخورد با دولت جوابگوست اما تاکنون مجلس از تمامی ظرفیت‌های خود برای جلوگیری از تخلفات قانونی دولت استفاده نکرده است. وی این عارضه را در نتیجه ملاحظات و مصلحت‌اندیشی‌های مجلس دانست که به دلیل شرایط سیاسی و داخلی کشور از همه ظرفیت‌های خود برای مقابله با تخلفات قانونی دولت استفاده نکرده است.

نامه فتحی‌پور به لاریجانی
یکی دیگر از نشانه‌های جدی گرفتن تذکرات لاریجانی از سوی نمایندگان، نامه روز گذشته ارسلان فتحی پور به عنوان رئیس کمیسیون اقتصادی به رئیس‌مجلس بود.

او در این نامه که گزارشی از  پیش‌نویس لایحه برنامه پنجم بود، رویکرد مبنایی دولت در برنامه پنجم را غیرمعمول توصیف کرد که مغایر با رویکردهای برنامه‌های چهارگانه قبل یعنی محوریت بازسازی اقتصادی پس از جنگ تحمیلی در برنامه اول، محوریت ثبات اقتصادی در برنامه دوم، محوریت اصلاح ساختارها و قوانین و مقررات در برنامه سوم و محوریت رشد پایدار اقتصادی و دانایی محوری در برنامه چهارم بوده است. این در حالی است که دولت، رویکرد مبنایی برنامه پنجم را پیشرفت و عدالت تعیین کرده بود.

فتحی‌پور وعده داده بود که کمیسیون اقتصادی احکام لایحه برنامه پنجم را با سیاست‌های سند چشم‌انداز تطبیق خواهد داد تا تعهد مالی دولت در قبال هر یک از احکام برنامه، ساز وکار کسب درآمد، چگونگی نظارت بر اجرای هریک از احکام را بررسی کرده و مانع از خروج اقتصاد ملی از مفاد اصل 44 قانون اساسی شود.

توجیحات دولت
دولتمردان نهم که همواره در مقابل انتقادات مجلس اعلام کرده‌اند که لایحه برنامه پنجم به زودی به مجلس می‌رسد، همچنان همین مشی را ادامه می دهند از ارائه زودهنگام آن به مجلس خبر می دهند. کما اینکه ایرج ندیمی روز گذشته هم در ادامه همان مواضع گذشته از تلاش دولت برای ارائه این لایحه تا پایان آذر یا اوایل دی خبر داد.

درحالیکه همه نگرانی نمایندگان از این است که با تاخیر در ارائه لایحه برنامه پنجم امکان بررسی و تصویب بودجه 89 بر اساس آن نباشد، مشاور پارلمانی رئیس جمهور توپ را به زمین مجلس انداخته و پرسیده است: مجلس باید تصمیم بگیرد آیا بودجه سالانه را بدون برنامه می‌خواهد اجرا کند یا با برنامه؛ اگر بودجه را بخواهد با برنامه اجرا کند، این فایده را دارد که توالی برنامه و بودجه به هم نمی‌خورد. |

البته او نگفته است که چطور وقتی لایحه برنامه بعد از بودجه می‌خواهد به مجلس بیاید، نمایندگان می توانند بودجه را بر اساس برنامه تصویب کنند. او که معتقد بود ارائه لایحه برنامه در خرداد ماه و ماه‌های بعد از آن عملا این کار امکان‌پذیر نبوده است، به ایسنا گفت: با توجه به این که بسیاری از موارد برنامه پنجم در برنامه چهارم هم بوده است و تنها چند جهت‌گیری تغییر کرده، در مجلس کار زیادی نخواهیم داشت و به نظر نمی‌رسد به مشکل خاصی بربخوریم.

محمدرضا میرتاج الدینی معاون پارلمانی دولت نیز با بیان اینکه دولت برای تاخیر در ارائه گزارشات به مجلس توضیح دارد، به ایلنا گفته بود: ما حرف‌های کلی را که می‌گویند دولت مصوبات مجلس را اجرا نکرده است قبول نداریم.

تغییرات در وهله آخر
همین چند روز پیش بود که جهانبخش محبی‌نیا عضو هیات رئیسه مجلس از تغییرات زیاد در پیش‌نویس قانون برنامه پنجم در یک ماهه اخیر خبر داده بود. تغییراتی که به نظر می‌رسد معاونت مدیریت و برنامه ریزی دولت، پس از نشست مشترکش با روسای کمیسیون‌های مجلس و لاریجانی به اعمال آنها مجاب شده است.

این جلسه اواسط ابان ماه در دفتر لاریجانی برگزار شده بود و طی آن احمد توکلی با ارائه گزارش مرکز پژوهش‌ها از انحرافات این پیش نویس به نسبت قوانین مصوب پیشین خبر داده بود. کما اینکه اغلب احکام این پیش‌نویس با قوانین برنامه سوم و چهرام، سیاسیت‌های کلی سند چشم انداز بیست ساله و سیاست‌های ابلاغی اصل 44 مغایرت داشت. به همین دلیل لاریجانی در همان جلسه از عزیزی معاون رئیس جمهور خواسته بود تا قبل از ارائه لایحه نهایی قانون برنامه به رفع این ایرادات بپردازند.

به گفته محبی‌نیا، بر اساس این تغییرات متن این لایحه برنامه پنجم به سنگینی قبل نخواهد بود چراکه از اطاله برخی مواد پرهیز شده است. البته به گونه‌ای که اهدافی برای توسعه و رشد کشور، گم نشود.

کد خبر 26189

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین