رییس مرکز پژوهش‌های مجلس می گوید ثبت نام 1000 نفر برای انتخابات ریاست جمهوری امتیاز نظام نیست و باید سازوکاری درست برای انتخابات تعیین شود.

به گزارش خبرآنلاین، موضوع برنامه نگاه یک شنبه شب به «بررسی قانون طرح اصلاح انتخابات ریاست جمهوری» با حضور کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهشهای‌ مجلس شورای اسلامی و صولت مرتضوی معاون سیاسی وزیر کشور برگزار شد.
کاظم جلالی در  این مناظره با بیان اینکه از نظر حقوقی آنچه که شورای نگهبان درباره ماده 7 این اصلاحیه عنوان کرده اند این است که مغایر اصل 115 قانون اساسی است، گفت: بالاخره تعریفی که ما از رجل سیاسی - مذهبی داریم چیست؟ بالاخره این تعریف باید در جایی مشخص شود من حتی شنیدم در شورای نگهبان نیز نظرات متفاوتی وجود دارد. منظور از رجل واقعا چیست ایا این جای بحث دارد یا نه؟ حتی اگر خود شورای نگهبان هم این کار را بکند خوب است و تعریفی مشخص از رجل مشخص شود.
وی تصریح کرد: باید مشخص شود رجل سیاسی کیست و رجل مذهبی کیست، چه تعریفی داریم که الان دوستان در موضع دفاع از حقوق شهروندان نشستند و مارا مخالف حقوق شهروندی نشان می دهند؟ ما می گوییم چرا باید این همه افراد ثبت نام کنند و بعد رد صلاحیت شوند ؟بهتر است از قبل شرایط بگذاریم تا این افراد از قبل ثبت نام نکنند.
صولت مرتضوی نیز در بیان نظرات خود در خصوص ماده 7 این اصلاحیه با بیان اینکه رجل سیاسی مذهبی تعریف مشخصی در قانون دارد، گفت: اصل 115 می گوید رییس جمهور باید از میان رجال مذهبی سیاسی که واحد شرایطی باشد انتخاب گردد و شرایط را صراحتا عنوان کرده و این شرایط هم شرایط حصری است.
وی افزود: وقتی می گوییم رجل یعنی هرچه مرد در دنیا هستند، می گوییم رجل سیاسی مذهبی یعنی  مردانی که علم سیاست را بفهمند و مباحث مذهبی را هم بفهمند این مشخص شده است اما این رجل سیاسی – مذهبی کیست . در قانون اساسی آمده که بایدایرانی الاصل باشد .مدیر و مدبر بودن، پیرو مذهب رسمی بودن و دیگر شرایط نیز به وضوح در قانون آمده است.
مرتضوی با تاکید براینکه تشخیص این اصول بر عهده شورای نگهبان است، خاطرنشان ساخت: قانون اساسی این وظیفه را به شورای نگهبان سپرده است، چرا از ثبت نام مردم وحشت داریم،  در 10 دوره انتخابات ریاست جمهوری 2100 نفر کاندید شده اند ایا زمین به آسمان رفته است؟ انتخابات حق است یا تکلیف؟ مطمئنا هم حق است هم تکلیف.
در ادامه جلالی به میانه سخنان مرتضوی آمد و گفت: شعار ندهید چراکه بنده بهتر از شما می توانم شعار دهم. ثبت نام 1500 نفر به نظام صدمه وارد می کند،  آیا اداره کشور نیاز به تخصص و علم ندارد؟پس چرا این امر را بصورت قانون تعیین نکنیم؟فایده اینکه فردی ثبت نام کند و 6 روز بعد رد صلاحیت شود چیست؟فایده سیاسی دارد یا ضرر سیاسی؟
وی ادامه داد: شماالان می گویید که روز به روز شتاب افراد برای انتخاب شدن بالاتر می شود، شما که می دانید در نهایت قرار است 5 نفر رجل سیاسی شوند چرا این همه عذاب را برای خودمان و نظام ایجاد کنیم وبعد شعار مردمسالاری بدهیم؟ ما کی با آمدن مردم مخالفت کردیم ولی قرار هم نیست مردم را سرکار بگذاریم، اگر مردم حق انتخاب شدن ندارند چرا باید ثبت نام کنند.
مرتضوی اما با بیان اینکه در نظام جمهوری اسلامی انتخابات هم حق است هم تکلیف، تاکید کرد: من اصلا نگفتم شما مخالف مردم هستید من می گویم به عنوان فردی در درون نظام میخواهم ثبت نام کنم شما هم به عنوان شورای نگهبان اجازه بررسی صلاحیت من را داری این که 1000 نفر یا کمتر یا بیشتر کاندیدا شوند چه ثلمه ای به اسلام و مسلمین وارد کرده است؟
جلالی در پاسخ به این سخنان مرتضوی گفت: حتما ثلمه وارد می کند چون احتمالا رسانه های خارجی را نگاه نمی کنید، احتمالا در جریان اخبار قرار نمی گیرید، حتما ثلمه است، چرا ضوابط تعیین نکنیم،  آیا اداره یک کشور علم می خواهد، تجربه و هنر می خواهد، خب اینها را چرا از قبل نگذاریم.
رییس ستاد انتخابات کشور در ادامه این مناظره با بیان اینکه ما مدعی نیستیم انسان بدون صلاحیت را باید تایید صلاحیت کرد، گفت: قانون اساسی مرجع گذاشته و ما از الان که نمی توانیم بخوانیم که حتما 4 نفر تایید می شوند، شاید 100 نفر تایید شوند، پس نباید محدودیت ایجاد کنیم، آن بستگی دارد به آن مرجعی که قرار است صلاحیت ها را بررسی کند، رسانه های بیگانه همواره با نظام مشکل داشتند، شما فکر می کنید اگر قانون انتخابات را اصلاح کردیم رسانه های بیگانه از فردا ساکت خواهند شد؟
مرتضوی اظهار داشت: همین ثبت نام ها به انتخابات رونق خواهد داد، این نظام مردم سالار است و ما به پشتوانه این ملت داریم کشور را اداره می کنیم، سازوکار نظام جمهوری اسلامی با نظام های دیگر متفاوت است و باید در همین چارچوب وضع مقررات و قوانین کنیم.
جلالی در ادامه با بیان اینکه ثبت نام 1000 نفر هیچ امتیاز برای نظام نیست، گفت: چه پزی قرار است در دنیا بدهیم و چه نقطه مثبتی برای ما است؟ اگر ضوابط ما ضوابط درستی به لحاظ سن و تحصیلات و تجربه باشد این نقطه مثبت است، باید سازوکار درستی را تعریف کنیم.
وی افزود: درباره اینکه برخی مصوبات این اصلاحیه ممکن است مفسده داشته باشد یا نه هنوز مصوبه ای نداشته ایم که این بحث ها مطرح می شود.
صولت مرتضوی در ادامه برنامه نگاه یک  با بیان اینکه قانون اساسی در اصل 115 دقیقا احصا کرده است، گفت: قانون اساسی برخی امورات حصری دارد و قانونگذار در بیان قانون اساسی حق قانونگذاری دارد، در بحث تفسیر قانون اساسی این وظیفه به شورای نگهبان واگذار شده است و قطعا شورای نگهبان روی سن، سوابق و شرایط تفسیر دارد و باید این مسائل را به اهل آن سپرد.
وی ادامه داد: حلقه مفقوده‌ای اینجا وجود ندارد که در استانه انتخابات وقت رسانه، دولت و مجلس را صرف این مباحث کنیم، از سوی دیگر مجمع تشخیص درحال تدوین سیاست های کلی انتخابات است می گویند چرا لایحه ندادید؟ اتفاقا لایحه ما آماده است و دوبار قرار بود این را به مجلس ارائه دهیم اما هربار با مشکلی روبرو شدیم که صبر کردیم یکبار ابتدای حضور ما در وزارت کشور بود که مجمع تشخیص حسب درخواست وزیر کشور وقت که نامه‌ای داده بودند این قانون در مجمع مورد بررسی قرارگرفت. اکنون هم ما معطل تدوین سیاست های کلی انتخابات از سوی مجمع هستیم که چندباره کاری نکنیم.بعد از تدوین این سیاست ها ما مکلف به همکاری با مجلس هستیم.
جلالی در پایان این مناظره با بیان اینکه ما در این طرح تلاش کردیم تا ساز و کار مناسبی برای انتخابات تعیین کنیم تا روند اصلاح شود و مجلس و دولت بیایند در این باره با یکدیگر بحث و بررسی کنیم افزود: این طرح اصلاح قانون انتخابات بسیار زمانمند بود، البته ما از دولت می خواهیم لایحه خود را زودتر به مجلس ارائه کند.
رییس ستاد انتخابات کشور نیز با بیان اینکه شتابزدگی دراین طرح به دلیل عدم بررسی قوانین گذشته بوده است، گفت:در این طرح به مباحث اساسی از جمله انتخابات زودهنگام، هزینه های تبلیغاتی و ... پرداخته نشده است و شایسته است که نقاط ضعف قانون های گدشته اصلاح شود.
/17220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 262401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    13 2
    فقط نتیجه ای که از این بحث گرفتم این بود که هرکس سعی دارد طوری مسیر رو هموارتر کنه که کاندید مورد نظرش بتواند موفق بشه .اصلاح قانون یا عدم اصلاح تنها برای موفقیت در انتخابات هست ونظر مردم هم مهم نیست
  • مهرداد IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    8 2
    ساز و کارش وجود احزاب و انتخابات درون حزبی اونهاست. در نهایت نماینده هر حزب می تونه در انتخابات نهایی شرکت کنه و شعارهای حزبش رو پیاده کنه. مثل همه جای دنیا... نمی دونم چرا تو کشور ما باید هر تجربه ای رو بارها تجربه کرد...
  • بدون نام IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    5 1
    آقای جلالی بگوید آیا حتی اگر شرایط را مشخص کنیم و عده ای آمدند و ثبت نام کردند بالاخره باید بررسی و رد صلاحیت شوند یا خیر؟؟ چگونه می گویید اگر شرایط را به قول شما مشخص کنیم تعداد کمتری ثبت نام می کنند؟؟ آیا امکان اینکه مثلا 1000 نفر بیایند و ثبت نام کنند و شمارد کنید بالاخره رد کرده اید این با وضعیت فعلی چه فرقی می کند؟؟؟ جز اینکه شما با مغلطه می خواهید بگویید وقتی ما شرایط را تعریف کنیم تعداد کمتری ثبت نام خواهند کرد. این احتمال است و احتمال دیگر این است که باز هم تعدادی بیایند و شما بگویید ثبت نام نشوند یا بلافاصله رد شوند و در عمل همین وضعیت فعلی اتفاق یابد
  • چووستر IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 1
    ايجاد محدوديت بيشتر به نفع كيست ؟ جرا اجازه ندهيم تا افرادي كه ميتوانند خدمت كنند پا به عرصه بگذارند،مگر اينكه ترسي وجود داشته باشد.