تهران امروز نوشت:

جنگ نابرابر میان ذرات دی اکسید کربن و ریه‌های شهروندان، هر ساله به قیمت به پایان رسیدن زندگی هزاران انسان تمام می‌شود! این بار ردپای آلودگی هوا در پرونده مبتلایان به سرطان درکشور شناسایی شده تا پس از تاثیر آلاینده‌ها بر رشد بیماری‌های قلبی و تنفسی این بار به عنوان متهم ردیف اول افزایش 15 درصدی ابتلا به سرطان در کشور شناخته شود تا بیش از پیش تاکید بر حل معضل آلودگی هوا صورت گیرد. اقدامی که به گفته «حسینعلی شهریاری» رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، «دور از ذهن به نظر می‌رسد!» او  می‌گوید: «باورم نمی‌شود دولتمردان ما با طرز تفکری که دارند، این موضوع را در اولویت قرار داده و برای حل آن براساس برنامه‌های پیش‌بینی شده عمل کنند.» به‌گفته او تنها راهی که در شرایط کنونی عملی به نظر می‌رسد، انتقال پایتخت است تا امکانات تهران بین دو شهر توزیع شود و از جاذبه‌های پایتخت کنونی کاسته شود. شهریاری معتقد است: «تنها در این صورت از جاذبه‌های تهران کاسته می‌شود و مهاجرت به این کلانشهر کاهش می‌یابد.» این در حالی است که بسیاری از صاحبنظران به علت اینکه اجرای این طرح نیازمند منابع مالی فراوان است، با آن مخالفند.

روزگذشته دکترپیام آزاده، دبیر هشتمین همایش سالانه انجمن سالانه سرطان اعلام کرد که: «طی 30 سال گذشته سرطان در ایران با رشد وحشتناکی روبه‌رو بوده به‌طوری که اکنون 500 هزار نفر در کشور به سرطان مبتلا هستند.» اما این همه ماجرا نیست. نمودارهای آماری نشان می‌دهند که امسال 90 هزار نفر به بیماری سرطان مبتلا شده‌اند که این رقم نسبت به سال قبل از آن 10 تا 15 درصد افزایش داشته است، هر چند آمارهای غیر رسمی، رقمی بیش از این را نشان می‌دهد. دکتر پیام‌ آزاده با اعلام این مطلب گفت: «سرانه تولید گاز دی اکسید کربن در جهان در سال 2007 میلادی 4.6 تن و در همان زمان این عدد در ایران 7 تن بوده است و طی سال های گذشته این میزان همواره سیر افزایشی داشته است.»

 

مرگ بر اثر آلودگی هوا؛ آری یا خیر!

آمارهای 5 ساله شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران نشان می‌دهد وضع آلودگی هوای تهران هرسال، بدتر از سال گذشته بوده است. این وضع در کلانشهرهای دیگر نیز چندان مطلوب نیست و آنقدر دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، میزان آلاینده‌ها را بالاتر از حد مجاز نشان دادند که همه خواستار اعلام آمار مرگ‌و‌میر ناشی از آلودگی هوا شدند. اما به گفته محمود خدا دوست، رئیس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی: «هیچ مرجع و دستگاهی که بتواند مرگ ناشی از تاثیر مستقیم آلودگی هوا را تشخیص دهد وجود ندارد.» 5 سال پیش از این، پس از آنکه هوای تهران به مرز بحران رسید، دادستانی اعلام کرد که خانواده‌های افرادی که بر اثر آلودگی هوا فوت کرده‌اند می‌توانند برای طرح شکایت به این نهاد مراجعه کنند.

اما از آنجا که به گفته رئیس وقت پزشکی قانونی کشور، «موردی از مرگ ناشی از آلودگی هوا به پزشکی قانونی ارجاع نشده و این سازمان آماری در این‌باره در دست ندارد.» عدم امکان اثبات مرگ‌و‌میر بر اثر آلودگی هوا سبب شد تا این پرونده هرگز گشوده نشود. با این وجود ماجرا ادامه یافت.

چه کسی مقصر است ؟

هرچند مسئولان دولتی همواره بر لزوم عزم ملی برای کاهش آلودگی هوا تاکید کرده‌اند اما محمدجواد نظری مهر،عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی فقط دولتمردان را مقصر اصلی آلودگی هوا می‌داند. به گفته او «با وجود اینکه هر ساله شاهد بروز معضل وارونگی هوا، تشدید آلودگی در کشور و افزایش 30 درصدی آلودگی هوا در کلانشهر تهران هستیم و زنگ خطر برای سلامت مردم به‌ویژه کودکان و بیماران به صدا درآمده است،‌ متاسفانه مسئولان با اجرای طرح‌های کوتاه مدت فقط رفع تکلیف می‌کنند و هیچ توجهی به سلامت مردم نمی‌کنند.» او می‌گوید: «شاهد هستیم که دولت به جای برنامه‌ریزی برای حل مشکل آلودگی، تمام وقت خود را صرف اقدامات بی‌فایده کرده است. احضار مسئولان حوزه محیط‌زیست به مجلس شورای اسلامی دیگر هیچ تاثیری در کاهش آلودگی هوا ندارد، متاسفانه این افراد زمانی که برای پاسخگویی در مجلس حاضر می‌شوند، هیچ جواب قانع‌کننده‌ای برای علت بروز آلودگی کشور ندارند.»

 

مقصران پاسخگو نیستند

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برای کاهش آلودگی هوای کلانشهرها خلأ قانونی وجود ندارد، می‌گوید: «قرار بود بنزین و گازوئیل بر اساس استاندارد تعریف شده تولید شود، صنایع کوچک از کلانشهرها به خارج منتقل شوند، حمل و نقل عمومی تقویت شود، خودروهای استاندارد تولید و خودروهای فرسوده از رده خارج شود و...اما به دلایل مختلف از جمله مطرح شدن کمبود منابع مالی از سوی دولتمردان، این طرح‌ها به طور کامل عملی نشده است.» او ادامه می‌دهد: «چندی پیش اعضای کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با برخی از مسئولان محیط‌زیست جلسه‌ای برگزار کردند که در آن دولتمردان به اقدامات انجام شده اشاره کردند. مثلا وضع تولید بنزین بهتر از قبل شده است، نظارت بر استاندارد خودروها بیشتر شده و...» اما به گفته شهریاری هیچ‌یک از این اقدامات کافی نیست. او به آمارهای منتشر شده از سوی سازمان بهداشت جهانی اشاره کرده و با ابراز تاسف از اینکه در کشور، کار تحقیقاتی مدونی در این باره انجام نشده است، ادامه می‌دهد: «سالانه 4 هزار نفر به‌طور غیرمستقیم بر اثر آلودگی هوا و به‌طور مستقیم بر اثر بیماری‌های قلبی و تنفسی جان می‌بازند. این موضوع بسیار دردناک است اما هرگاه فردی اعم از از نمایندگان مجلس یا در سایر دستگاه‌ها درباره این قصور دولت به طور جدی سخن گفته است، با فضاسازی مسئله را به موضوعی سیاسی مبدل کرده‌اند و به این ترتیب شاهد فرار رو به‌جلوی مقصران هستیم!»

19 301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 262424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    7 0
    به نظرم پارازیت ها هم به اندازه الودگی هوا تاثیر دارن.
    • بدون نام IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
      1 0
      بر اساس حداقل 100 مطالعه اعلام شده که پارازیت تاثیری ندارد.
  • بدون نام IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    6 1
    این پایتختو عوضش کنید تا فاجعه انسانی رخ نداده
  • بدون نام IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    3 0
    من نمیفهمم این همه اهمال در انجام وظیفه قوه قضاییه تاکی میخواهد ادامه یابد ، خوب این متهم " آلودگی هوا " را در ملاء عام به دار مجازات بیاویزند تا احدی دیگر جرات سرطان دادن به مردم و عامل کشتن شهروندان محترم نشود.
  • بدون نام A1 ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    1 0
    چگونه بررسی نمودید و به این نتیجه رسیدید که الودگی هوا از بین 150 متغیر عامل اصلی سرطان است؟؟؟ اینگونه تصمیمگیریها راه فرار برای مجرمان اصلی باز گذاشته است. استرسهای محیطی و تورم و الودگی اب توسط نیترات و تری هالومتان و غذاهای الوده وارداتی و چای حاوی مواد و رنگ غیر مجاز و سایر مواد غذایی در رتبه چندم اند؟؟ ظاهرا سیستم و فرایندی سازمان یافته وجود دارد که چای برداشت و تولید داخل را در مقیاس کلان به کشورهای حاشیه از جمله عراق و پاکستان و بعضا انبارهای سطح کشور در کرج و تهران منتقل و مواد افزودنی رنگ و اسانس غیر مجاز تزریق و با قیمت زیاد توزیع میشود. چرا در اردبیل که هوا پاک است نیز سرطان گوارش خیلی بیشتر است؟؟
  • بدون نام IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
    0 0
    بهترین و صحیح ترین روش شناسایی بخش یا مقصر آلودگی هوا سازمان یا شرکت و یا مرکزی است که از خزانه اعتبار میگیرد تا مطالعه کند و راهکار ارائه دهد. روش درست بر اساس روش تحقیق این است که مرجع جذب کننده اعتبار با عنوان مطالعه و اقدام و امثال ان را عامل این پدیده ذکر بفرمایید.