رئیس مجلس گفت: 60 درصد افراد تحت پوشش کمیته در روستاها هستند و یکی از معضلات روستاها هم چرخه معیوب اقتصادی است که آنان را وادار به مهاجرت کرده است.

به گزارش اداره اخبار مجلس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز (یکشنبه) در دیدار با اعضای فراکسیون یاوران امداد امام (ره)، با اشاره به نیاز اقشار پایین جامعه به قرار گرفتن تحت پوشش بیمه‌های درمانی، اظهار داشت: احیای بیمه کمیته امداد فکر مناسبی است و به نظر من یکپارچه کردن بیمه به این معنا نیست که همه افراد تحت پوشش اسم یک بیمه باشند، بلکه منظور این است که شرایط و قوانین بیمه‌ها به هم نزدیک باشد.

وی افزود: با توجه به شرایط اقتصادی موجود نمی‌شود اعتبارات کمیته را افزایش داد، اما باید با عزم جدی به دنبال روش‌نوینی در جهت بهبود وضعیت معیشتی محرومان باشیم.

رئیس مجلس همچنین گفت: ریشه محرومیت را باید مورد تجزیه و تحلیل قرار داده تا بعد ببینیم که چگونه می‌شود به درمان این ریشه‌ها پرداخت.

وی با اشاره به اینکه مهمترین ریشه محرومیت در عدم اشتغال و بیکاری است، یادآور شد: آن‌گونه که بیان شد 60 درصد افراد تحت پوشش کمیته در روستاها هستند و یکی از معضلات روستاها هم چرخه معیوب اقتصادی است که آنان را وادار به مهاجرت کرده و معضل اجتماعی جدیدی به نام حاشیه‌نشینی را رقم می‌زند.

لاریجانی ادامه داد: چرخه سرمایه‌گذاری بر عکس بوده است، یعنی به عبارتی بسیاری از روستاها امکاناتی مانند آب، برق، گاز و حتی تلفن دارند اما چرخه توليد نداشته و مجبورند دست به مهاجرت بزنند که این مشکل با چرخه صنایع تکمیلی حل خواهد شد.

وی احداث کارخانه‌های آب معدنی، کارگاه‌های قالی‌بافی و توسعه دامداری و کشاورزی در روستاها را مهمترین عامل در حل مشکل بیکاری و بالا بردن توانایی مالی اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه دانست.

نماینده قم درباره مشکل دیگر طبقات محروم از جمله نگهداری از سالمندان و همچنین معلولیتی که وجود دارند، تأکید کرد: بهزیستی به نگهداری از معلولان کمک می‌کند اما باید فرهنگ سنتی نگهداری از سالمندان را در خانواده‌ها تقویت کنیم تا به آنان به چشم یک انسان زاید نگاه نشود.

وی اضافه کرد: خیریه‌هایی تحت نظارت کمیته امداد به وجود آید که هم از طریق کمک‌های مردمی به نگهداری از معلولین مددرسانی کند و هم به خانواده‌هایی که از سالمندانشان در منزل نگهداری می‌کنند، کمک شود.

رضایی، رئیس فراکسیون یاوران امداد حضرت امام (ره) در ابتدای جلسه در زمینه روند فعالیت فراکسیون، اظهار داشت: 186 نماینده عضو این فراکسیون هستند که از نظر تعداد اعضا و جلسات نسبت به دوره گذشته رشد قابل توجهی وجود داشته است.

وی با اشاره به لزوم توجه به طبقات محروم جامعه، افزود: 4 میلیون نفر تحت پوشش کمیته امداد هستند که برابر با همین تعداد هم هستند افرادی که نیازمند حمایت کمیته امداد هستند و مجلس با توانی که در زمینه قانونگذاری و نظارت دارد، باید در جهت رفع مشکلاتی از قبیل اشتغال‌زایی و توانمندسازی این اقشار، با توجه به حفظ کرامت انسانی آنان اقدام نماید.

در ادامه این جلسه، حسین انواری رئیس کمیته امداد امام (ره) هم به بیان معضلات طبقه محرومین و لزوم توجه بیشتر به این قشر از جامعه پرداخت و اظهار داشت: نگاه به محرومین دستخوش فراز و نشیب زیادی است و وضعیت اقتصادی کشور به هر طرفی که رقم بخورد، بیشترین تأثیرش بر دو دهک پایینی جامعه است.

وی تأکید کرد: کمیته امداد در زمینه اشتغال‌زایی رتبه خوبی داشته است، اما باید تلاش کنیم تا استحکام این خانواده‌ها را در برابر ضربات ریشه‌ای بیشتر نماییم و به این نکته توجه داشته باشیم که اختصاص اعتبارات در حوزه محرومین هزینه نیست، سرمایه‌گذاری است و بهتر است ما به سالم‌سازی محیط این خانواده‌ها نگاه ویژه‌ای داشته باشیم تا به مشکلات پرهزینه‌تری در میان آنان برنخوریم.

انواری نرخ بیماری‌های صعب‌العلاج را در دهک‌های پایین جامعه روزافزون دانسته و از رئیس مجلس خواستار توجه به بیمه‌های اجتماعی آنان شد.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 262632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    32 1
    آقای لاریجانی درباره کدام روستاها صحبت می کنند؟روستاهای قم شاید؟ چون مثلا روستاهای خوزستان در چرخه تولید هستند اما نه آب دارند و نه تلفن و نه گاز!
    • بدون نام EU ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
      5 5
      اسم روستاهایی که برق و تلفن ندارند چیه؟ دقیق بگو مثلا فلان روستاها برق ندارند یا فلان روستاها تلفن ندارندو فلان روستاها آب آشامیدنی ندارند
    • بدون نام IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
      1 0
      دوست عزیز از چهار هزار روستای خوزستان بیش از یک هزار روستا آب ندارند. خودتون درباره بقیه امکانات می توانید نتیجه بگیرید...
  • عبداله انصاري IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    22 1
    باسلام- نظر آقاي لاريجاني ( نبودن چرخه توليد درروستاها )كاملاصحيح است وليكن اينكه مسولين دولتي يا نمايندگان مجلس به روستاييان تكليف كنند كه چه توليدكنند(مثل نظر آقاي دكترلاريجاني كه ميفرمايند آب معدني يا قالي بافي ) وضعيت را به همين منوال سردرگم كه الان است درمياورد. بلكه بايد فضاي كسب وكاررادرروستا مساعد كرد ولي اختيارانتخاب انواع فعاليتهاي كشاورزي-دامداري-صنايع تبديلي را به عهده خود روستاييان كه ريسك سرمايه گذاري وهزينه زمان وريسك عودت وام رابعهده ميگيرند بايد گذاشت تا امكان سنجي درهر منطقه و تشخيص اينكه هرمنطقه ازجميع جهات اقتصادي مستعد فعاليت در چه زمينه اي اعم ازصنعتي-كشاورزي-دامداري و... است توسط همان سرمايه گذاران صورت گيرد چون دراينصورت است كه چرخه هاي اقتصادي پايدار بوجودمي آيد
  • بدون نام EU ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    22 1
    آفرین حتی مرغ و تخم مرغ شون را باید از نزدیک ترین شهر بخرند
  • بدون نام IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    13 0
    حرف منطقی است ولی بیشتر به فیگورهای انتخاباتی میخورد
  • بدون نام EU ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    9 0
    الان روستاها حتی پنیر و کره شون را نمی تونن خودشون تولید کنند و می خرند . چند روستا مثل روستای لیقوان که صادر کننده پنیر هست به کنار بقیه روستا واقعا فقط مصرف کننده شده اند .
  • محمد IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    12 0
    اقاي لاريجاني شمابه عنوان رييس مجلس براي روستاييان چه كارهايي كردين ؟
    • حقگو IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
      0 0
      اما بنده یک روستاییم کارهایی که برای ما کردهاند.1با پرداخت یارانه دیگر کارکردن در زمینهای کشاورزی مفهومی ندارد.2هزینه کشت وبر داشت انقدر زیاد شده که روستایی حتی به دلیل گرانی تراکتور وغیره توان شخم را نداردو گاو شخمی هم دیگر گیر نمیاید.3وابستگی ومصرفی بار اوردن روستایی .و سوق دادان سرمایههای شناخته شده بهسمت سواری.طلا.بورس ودر نتیجه هجوم روستا به شهر ها.ودر نتیجه از بین رفتن قطب کشاورزی.در حال حاضر با توجه به این گرانیها سیب زمینی کار و پیازکار که تماما از روستاهاست امسال ورشکسته واز بی میروند.اقای لاریجانی رسیدگی به این امور برتر از حکمرانی است شما که دغدغه پول ندارید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • Voyi US ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    7 0
    اقاي لاريجاني روستاي ما چسبيده به خط لوله ي گازه (در شهرستان قائنات)اما 4ساله گاز نميدن؟
  • بدون نام TR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    4 2
    اب برق گاز و تلفن امکانات ساده زندگی هستن کهخ هر کسی تو این مملکت با این همه ثروت ملی باید بهشون دسترسی داشته باشه. اهای اقایون اینجا افغانستان یا عراق نیست که اینجوری حرف میزنین اینجا ایرانه! ایرانی با چند هزار سال قدمت و بزرگی.
  • انور EU ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    0 0
    لاریجانی در اکثر روستاها اعتبارات و امتیازات دست عده ای است به فرض مثال در روستای ما چند تا چاه عمیق است از طریق پول و پارتی ثبت شده برای زمینهای کمتر ولی در حالی که چاههای غیر ثبتی برای زمینهای بیشتر و مرغوبتر هر روز پر میشوند و خود جلوی چرخه تولید را میگیرند و باعث نارضایتی میشود و مهاجرت