مراسم گرامیداشت روز دانشجو توسط انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین، در این مراسم که در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد محسن رهامی استاد حقوق دانشگاه تهران با گرامیداشت 16 آذر و شهیدان راه مبارزات با استعمار و استبداد گفت: در روز دانشجو طبیعی است که درباره گذشته و آینده جنبش دانشجویی صحبت شود و تمام تلاش ما این است که با حفظ احترام به شخصیت‌های سیاسی و حتی رقبای سیاسی خودمان در وضعیت موجود انتقاد کنیم ولی گاهی این انتقا‌د‌ها با ناملایمت‌های مواجه می‌شود من می‌خواهم درباره آینده جنبش دانشجویی صحبت کنم.

اهم سخنان رهامی در ادامه می‌آید:
*یکی از نکاتی که نباید فراموش بشود مثل حق نظارت همگانی و نظارت عامه در گردش عموم جامعه است این نظارت عمومی حق همه ملت و ماست این هم حق ماست و هم تکلیف ماست. قانون اساسی در اصل 38 صراحتاً به این مسئله تاکید دارد.
*حق آزادی بیان آزادی اندیشه و مطبوعات و بسیاری از حقوق دیگر و همین اصل نظارت عامه برمی‌گردد در قرآن کریم هم در آیاتی زیادی همین مساله مورد تاکید قرار گرفته است به عنوان مثال در سوره آل‌عمران آمده است که شما بهترین امت هستید که امر به معروف و نهی از منکر می‌کنید.
*حضرت سید‌‌الشهدا(ع) هم اساس قیام خود را اصلاح امور امت عنوان می‌کند. فقهای ما هم در کتب فقهی صراحتاً اعلام کردند که این مساله از واجبات قطعی و منکر‌الواجب منکر ضروری دین است بنابراین اگر دانشجویان اساتید یا روزنامه‌ها نقدی می‌کنند ادای تکلیف است و برخورد با اینها مانند برخورد با کسی است که نماز و روزه به‌جا می‌آورد و اساساً برخورد قضایی با اساتید و دانشجویان که نقدی می‌کنند مخالف شرع است.
*ما با وجود دادگاه، زندان و نهاد‌های امنیتی مخالف نیستیم اگر دشمن خارجی نیت سویی نسبت به کشور ما داشت باید این نهاد‌ها وارد عمل بشوند اما آنچه محل بحث است این است که دانشجویان اساتید و روزنامه‌هایی که نیتشان جز اصلاح امور نیست اساساً جرمی مرتکب نشده‌اند که بخواهند مجازات بشوند.
*در حدود 60 سال از حادثه 16 آذر گذشته است اما مقاومت دانشگاه منحصر به سال 1332 نبوده است. دانشگاه همواره آگاه بوده و اعمال حکومت را زیر نظر داشته است اینکه می‌گویند این وظیفه دانشگاه برای زمان پهلوی بوده است و الان دیگر لزومی ندارد اشتباه است چراکه امیر‌المومنین (ع) از مردم می‌خواهد اگر انتقادی از حکومت دارند به او گزارش بدهند من در هیچ جا ندیده‌ام امیر‌المومنین(ع) با کسی که نقد حکومت را می‌کند برخورد کند.
*کسانی که در جای امیر‌المومنین و همینطور کسانی که در دادگاه‌‌ها هستند باید شاقول کارشان امیر‌المومنین(ع) باشد.
*در ارتباط با مسائل جاری کشور می‌توان مردم را به پنج دسته تقسیم کرد؛ عده‌ای می‌گویند هر کاری که می‌شود صحیح است و تایید می‌کنند، این غلط است چراکه تایید مطلق خلاف عقل بشری است. عده‌ای دیگر بی‌تفاوت مطلق هستند مگر انسان‌ می‌تواند در جامعه بی‌تفاوت زندگی کند. دسته سوم عده‌ای هستند که به این نتیجه‌ رسیده‌اند که اصلاح امور فایده‌ای ندارد و به مخالفت کارشکنی می‌پردازند اینها به هر قیمتی حتی با کمک‌های خارجی به سقوط نظام راضی هستند ما با اینها مخالف هستیم و هم قبول نداریم عده‌ای هم که به اصلاح نا‌امید شده‌اند و به خارج رفتند و از تریبون‌های خارجی استفاده می‌کنند ما یعنی خط امام که بعداً اصلاح‌طلبان شدیم این راه را نرفتیم ما نمی‌خواهیم مشکلاتمان خارج حل شود ما می‌خواهیم مشکلاتمان همینجا حل شود ما صاحب‌خانه هستیم نه مستاجر دسته پنجم. کسانی هستند که درد دین و مملکت دارند و می‌خواهند حضور داشته باشند بنابراین ما اساس انقلاب و نظام و اصول امام را قبول داریم.
*ما اصول قانون اساسی را قبول داریم. قانون اساسی در کنار حقوق رئیس‌جمهور صحبت درباره حقوق ملت دارد و گفته است که انتخابات آزاد و بی‌طرفانه حق ملت است.
*در شرایط کنونی که نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری هستیم باید جنبش دانشجویی به نقد دولت بپردازد و بیشتر وارد صحنه شود.
*در زمان امام دولت در دست اصطلاحاً چپ‌ها بود و رئیس آن هم مهندس موسوی بود بعضی روز‌ها با فروش 500 هزار بشکه نفت که بشکه‌ای 5 دلار بود کشور را اداره می‌کردیم در دوره اصلاحات هم روابط خارجی ما طوری بود که کشور‌های اروپایی برای ورود سید‌محمد خاتمی به کشورشان رقابت می‌کردند.
*اکنون بعد از هشت سال از حضور اصولگرایان در قدرت ما باید زبان گفتمان را عوض کنیم ما به خدا و پیغمبر که انتقاد نمی‌کنیم به کسانی نقد وارد می‌کنیم که مسئول مملکت هستند و مانند من و شما جایزالخطا هستند.
*ما می‌توانیم فضا را برای حضور شخصی مانند سید‌محمد خاتمی آماده کنیم فضای فعلی فضای بدی است که ممکن است مملکت را حتی به جنگ بکشاند.
/2727
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 262856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    8 2
    ما ققط فقط فقط به يك اصلاح طلب راي خواهيم داد براي نجات زندگي خودمان