۰ نفر
۲۵ آذر ۱۳۹۱ - ۰۳:۲۳

خطروهابیت وگسترش این ویروس خطرناک درخاور میانه وشرق آسیا اگر چه ممکن است همه جهان را تهدید نکند اما می تواند خطر بالقوه ای برای اسلام ناب واتباع مذهب اهل البیت علیهم السلام تلقی شود.

همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، وهابی ها در خلیج فارس زیرکانه برای انجام یک سرمایه گذاری وسیع فرهنگی در راستای گسترش این مذهب ضد انسانی اقدام کردند. درنخستین گام برای زیرسازی فرهنگی لازم ،رهبران وهابیت در عربستان بیش از
400 مدرسه وهابیت را طی یک فرایند زمانی 10 ساله در مناطق مختلف یمن ایجاد کردند.
به دلیل تاثیر فزاینده ای که انقلاب اسلامی ایران براتباع مذهب زیدی وشیعیان یمن دارد وهابیون عربستان سریعا فعالیت خودرادر نزدیکترین پایگاه تشیع منطقه به عربستان، یعنی یمن آغاز کردند. تخریب مساجد وحسینیه های شیعیان الحوثی درمنطقه الصعده و اعزام صدها مبلغ وهابی به مناطق شیعه نشین وتشویق جوانان شیعه یمن به گرایش به مذهب شیطانی وهابیت دربرابردریافت کمک مالی ،بخشی از فعالیت وهابیون در یمن بود.
دومین کانون فعالیت وهابی های عربستان ،شهر طرابلس در شمال لبنان بود که وهابیون با نفوذ به مناطق باب التبانه ،سلفی گری ووهابیت را دراین شهر گسترش دادند. در گیری هائی که طی دو سال گذشته میان علویان ساکن جبل محسن وسلفی های ساکن باب التبانه صورت گرفت ثمره سرمایه گذاری فرهنگی وهابی ها در شهر طرابلس بود.
گزارش های رسانه ای نشان میدهد که اغلب سنی های ساکن شهر طرابلس در کمشورهای حوزه خلیج فارس به کار اشتغال دارند و از توان مالی بسیار بالائی در مقایسه با علوی های جبل محسن بر خوردارند.
هدف اولیه وهابی های سعودی زمینه سازی برای ایجاد یک جنگ مذهبی میان شیعیان وسنی های لبنان ودر نهایت حذف شیعیان از مشارکت در تصمیم گیریهای کلان ملی است.
سومین پایگاه حضور وهابی ها در منطقه شهرهای مختلف سوریه است که نتیجه این حضور شوم ،جنگی است که امروزمیان سلفی ها ودولت سوریه جریان دارد. وهابی ها دراوایل دهه 80 میلادی از قرن گذشته بطور مشخص در شهرهای حمص،ادلب ، حماء ، زبدانی ،حومه دمشق ، حلب ودرعا نفوذ فوق العاده ای پیدا کردند.
وهابی ها با اعمال نفوذ دردستگاه دولتی مرحوم حافظ اسد ،مخصوصا دروزارت اوقاف توانستند یک سلفی به ظاهرآراسته ای به نام عبدالمجید الطرابلسی را برای مدت 13 سال به عنوان وزیر اوقاف سوریه براسد پدر تحمیل کنند. مرحوم عبدالمجید طرابلسی در این مدت زیرکانه از رهگذر تاسیس صدها دار القرآن به دور از چشم ماموران خواب زده حزب بعث،وهابیت را در میان جوانان سوریه رواج دهد.
اقدام وزیر اسبق اوقاف سوریه به این شکل بود که از وهابی های عربستان بطور مستقیم وغیر مستقیم کمک مالی کلانی دریافت می کرد واین کمک ها را صرف تاسیس دارالقرآن می کرد.
از آنجائی که همه این دار القرآن ها به نام حافظ اسد " دارالاسد لحفظ القرآن" نامگذاری شده نه تنها حساسیت دستگاه های امنیتی وحزب بعث را بر نمی انگیخت بلکه شخص مرحوم حافظ اسد نیزبا تشریفات خاصی این دار القرآن هارا افتتاح کرد.
صدها وهابی ازعربستان ،قطر ومصر به عنوان مبلغ دینی برای گسترش وهابیت به سوریه سرازیر شدند وچون هزینه مالی برای دولت سوریه نداشتند طبیعتا دستگاه های امنیتی نیز مزاحم کار آنان نمی شدند.
وزیراوقاف سابق سوریه درطول دوران وزارت 13 ساله خود 10هزار مسجد را بدون این که کوچکترین هزینه ای به دولت تحمیل کند ،درسراسر سوریه احداث کرد. فارغ التحصیلان آن روز مدارس وهابیت یا " دارالاسد لحفظ القرآن" ومساجد وهابی ها همان افرادی هستند که امروز علیه دولت علوی سوریه می جنگند.
پایگاه چهارم وهابیت منطقه ، کویت است زیرا بیش از 30 درصد از جمعیت کویت را شیعیان تشکیل می دهند. وهابی ها از طریق نفوذ در ساختارفرهنگی کویت مانند مدارس دولتی و دانشگاه ها توانستند مجموعه ای از سلفی ها ووهابی ها رابرای حضور در پارلمان کویت آماده سازی کنند.
از سال 1992 تا کنون وهابی ها وسلفی ها در کویت اکثریت کرسی های پارلمانی را در اختیار داشتند اما سرانجام با تحریم انتخابات اخیرکویت نتوانستند به پارلمان جدید راه یابند .
این امر به سود شیعیان کویت تمام شد زیرا شیعیان این کشور برای نخستین باردر تاریخ پارلمان کویت 17 کرسی را به دست آوردند. پایگاه پنجم ومهم وهابی ها در شمال افریقا،مصر است زیرا به دلیل اینکه فاطمیان از سال 969 تا 1171 میلادی بر مصر حکومت کردند گرایش به اهل البیت علیهم السلام درمیان مردم مصر بسیار بالا است. لذا با پیروزی انقلاب اسلامی نخستین اقدام وهابی ها در خواست از شیخ وقت الازهرعبدالرحمان بیصار برای لغو فتوای مرحوم شیخ محمود شلتوت بود .
مرحوم شیخ محمود شلتوت در سال 1947 فتوائی صادر کرد که به موجب آن گرایش وعمل به مذهب تشیع جایزشمرده شد . همزمان با صدور این فتوا، دار التقریب مذاهب اسلامی در منطقه الزمالک قاهره با مدیریت شیخ محمود شلتوت ، شیخ عبدالمجید سلیم وشیخ مصطفی عبدالرزاق تاسیس شد.
اما با پیروزی انقلاب اسلامی وهابی ها در سال 1979 برای جلو گیری از گسترش تشیع در مصر از شیخ عبد الرحمان بیصارشیخ وقت الازهر خواستند تا فتوای شیخ شلتوت در مورد مذهب تشیع را لغو کند. همچنین دارالتقریب مذاهب که زمانی کانون همگرائی شیعیان وسنی های معتدل مصر بود ونشریات زیادی برای معرفی مذهب تشیع منتشرمی کرد با فشار وهابی ها به دستور شیخ وقت الازهرمنحل شد.
از آنجائی که خاستگاه اصلی شیعیان در مصر استان های اسوان، الدقهلیه ، الشرقیه ، غربیه ، دلتا النیل والمنوفیه است لذا وهابی ها سریعا با حضور در این استانها تلاش کردند تا مشکلاتی برای شیعیان مصر ایجاد کنند.
وهابی ها به سرعت در شمال افریقا بویژه در تونس ، مغرب و سودان فعالیت خود را برای ایجاد زمینه های فرهنگی وترویج مذهب وهابیت آغاز کردند. در موریتانی نیز وهابی ها برای منع گسترش مذهب تشیع اقدامات گسترده ای مانند تاسیس مراکز دینی وفرهنگی به عمل آوردند ومزاحمت های زیادی برای شیخ بکار بن بکار رهبر شیعیان موریتانی ایجادکردند.
در عراق بویژه در مناطق فلوجه والانبار وهمچنین در کشورهائی مانند افغانستان ، بنگلادش وپاکستان وتا اندازه ای کشمیر وهابی ها بر اساس نیاز جوامع این کشورها مذهب وهابیت را تبلیغ ونهادینه می کنند . متاسفانه دولتها نیز هیچگونه اقدامی برای محدود ساختن تبلیغات وهابیت نمی کنند زیرا نفوذ رژیم آل سعود در میان کشوهای شرق آسیا موجب شده تا وهابی ها آزادانه دراین کشورها فعالیت کنند. وجود یکصد شبکه ماهواره ای با گردش مالی سالانه 10 میلیارد دلار که بطور شبانه روز وهابیت را ترویج می کنند خطر بالقوه ای است که آینده منطقه وجهان را مورد تهدید قرار می دهد. لذا ترسیم یک نقشه راه فرهنگی ورسانه ای برای مقابله با گسترش ویروس خطرناک وهابیت در منطقه می تواند از بروز یک شکاف عمیق در پیکره جهان اسلام ووقوع جنگهای مذهبی در آینده جلوگیری کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 263707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =