هفته نامه متن نوشت:

حسن بنیانیان در مطلبی حذف کنکور را عملی با پیامدهای منفی ارزیابی کرده است وی می نویسد؛ این روز‌ها دوباره موضوع حذف کنکور از سوی مسئولان آموزشی کشور مطرح شده است؛ موضوعی مهم و چالشی که تدوین آن، برنامه‌ریزی بسیاری می‌خواهد، حذف کنکور به این معنا که مسئولان آموزشی کشور می‌گویند، امکان‌‌پذیر نیست. این کار نه تنها در ایران، بلکه در دیگر کشور‌ها هم وجود ندارد. طرح چنین موضوعاتی در کشور در برخی مواقع، فقط یک شعار سیاسی است. برخی از مسئولان برای محبوب شدن در جامعه و به دست‌ آوردن رأی بیشتر در انتخابات، این مباحث را عنوان می‌کنند.
آنچه این طرح به ما نشان می‌دهد، این است که آقایان، کنکور متمرکزی را که در یک مرحله و در طول چند ساعت انجام می‌شد، در مدارس انجام دهند، به‌طوری که این آزمون مرحله به مرحله به مرحله و در هر سال تحصیلی دوره متوسطه انجام شود. این موضوع اضطراب و ترس از قبول شدن در کنکور را بیشتر از قبل می‌کند. حذف کنکور در دانشگاه آزاد به صورت تدریجی، پیامد‌های بسیاری در جامعه خواهد داشت.
اولین پیامد آن. تحقیر رشته تحصیلی فرد و همچنین دانشجو خواهد بود چراکه به دانشجو این حس دست می‌دهد که رشته انتخابی‌اش در دانشگاه چندان با اهمیت نیست و هر کسی می‌تواند بدون کنکور این رشته را بخواند. همچنین ممکن است استادان هم‌چنین فکر کنند که دانشجویانی که رشته‌های بدون کنکور را انتخاب کرده‌اند، بی‌سواد هستند. چراکه آنان بدون طی کردن مسیر کنکور، وارد این رشته شده‌اند. در نتیجه، همین حس وارد جامعه می‌شود.
موسسات خصوصی یا دولتی اگر بخواهند فردی را استخدام کنند، مطمئناً روی رشته‌هایی دست می‌گذارند که داوطلب با کنکور وارد دانشگاه شده باشد. چراکه فکر می‌کنند افرادی که بدون کنکور وارد دانشگاه شده‌اند با سواد نبوده و مدرک تحصیلی آنان معتبر نیست. طبق یک تحقیق دانشجویی، مشخص شده است که 82 درصد ایرانی‌ها اعلام کرده‌اند که در ایران بدون پول و پارتی نمی‌توانند استخدام شوند. هم‌اکنون هم در خیلی از دانشگاه‌ها دانشجویان چندان به تحصیل اهمیتی نمی‌دهند، بلکه فقط درس می‌خوانند وارد بازار کار شوند. با این قانون بیشتر به افت تحصیلی دانشجویان کمک می‌کنیم. وجود کنکور این خاصیت را دارد که دانش‌آموزان را مجبور به تحصیل می‌کرد. دانش‌آموزان با جدیت بسیار درست می‌خواندند اما هم‌اکنون با مطرح شدن حذف کنکور، دانش‌آموزان فکر می‌کنند به راحتی می‌توانند وارد دانشگاه شوند بنابراین دیگر درس هم نمی‌خوانند. در نتیجه، مدارس کشور با افت تحصیلی روبه‌رو خواهند شد.
وقتی دانشگاه آزاد اسلامی مطرح می‌کند که در 80 درصد رشته‌ها کنکور حذف می‌شود، این حس در مخاطبان ایجاد می‌شود که چون ظرفیت‌ها و ساختمان‌های برخی واحد‌های دانشگاه آزاد خالی مانده است، مسئولان این دانشگاه، تصمیم به حذف کنکور گرفته‌اند. این تصمیم دانشگاه آزاد صرفاً جنبه اقتصادی دارد. متاسفانه حذف کنکور تبعات اجتماعی بسیاری خواهد داشت. مسئولان متوجه خواهند شد که حذف کنکور در هیچ کشوری وجود ندارد و دانش‌آموزان هم باید بدانند که برخی رشته‌های دانشگاهی پرمخاطب است و برای ورود به این رشته‌ها باید تلاش بیشتری داشته باشند.

 19 301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 263741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خطاب به آقاي حسن بنيانيان IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۵
    1 13
    جناب آقاي بنيانيان كسي به خاطر داشتن مدرك بدون آزمون دانشگاه آزاد تحقير نمي شود. بايد وقتي احساس حقارت بكنيم كه به خاطر همين مدرك وابسته كشورهاي بيگانه شويم و در دانشگاه كشورهاي بيگانه و بي هويت با حفارت ادامه تحصيل بدهيم. نمي دانم چه قرضي با آقاي دكتر دانشجو داريد. ايشان كار خداپسندانه اي انجام داده اند . در ضمن كسي را براي رفتن به دانشگاه آزاد مجبور نكرد ه اند بلكه فرصتي براي همگان فراهم شده تا بتوانند در داخل كشور ادامه تحصيل بدهند.
  • طرفدار حذف كنكور IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۵
    1 14
    جناب آقاي بنيانيان، مردم ايران بسيار آگاه تر از آن هستند كه مي پنداريد. از اقدامات مسئولاني كه باعث حذف كنكور شدند بايستي قدر داني كرد. به نظر ما مشكل بسيار بزرگ جوانان كه راه يافتن به دانشگاه بود حل شد . علم آموزي در هر شرايطي باعث افتخار است نه احساس حقارت. جواني كه ليسانس از دانشگاه آزاد در رشته مورد علاقه خودش باشد اعتماد به نفس بيشتري دارد تا كسي كه پنج سال پشت كنكور است. حالا كه يكي از مشكلات ما حل مي شود شما سنگ اندازي نكنيد لطفاً ما اينجوري راحتيم.
  • احمد IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۵
    15 1
    حذف کنکور یعنی هر کی پول بیشتری داره دانشگاه و رشته ی بهتری قبول می شه
  • بدون نام IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۵
    6 1
    ای ول کاملا موافقم
  • مخاطب IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
    10 6
    لطفا در سایتتان یک نظر سنجی در مورد حذف کنکور بگذارید ببینیم آیا مردم واقعا موافق حدف کنکورند؟ لطفا هرکسی موافق حذف کنکور است منفی دهد و هر کس با حذف کنکور مخالف است مثبت دهد.
  • کامران A1 ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    0 0
    کاملا موافقم دکتر بنیانیان