مناظره عضو هیات رئیسه فراکسیون رهروان ولایت با عضو هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان درباره طرح اصلاح قانون انتخابات، برگزار شد.

اهم سخنان سید رمضان شجاعی کیاسری، سخنگوی فراکسیون رهروان ولایت و حسینعلی حاجی دلیگانی عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان در ادامه به نقل از فارس می‌آید:
اهم سخنان سیدرمضان شجاعی کیاسری
اهم سخنان حسینعلی حاجی دلیگانی
سه علت اساسی موجب تنظیم طرح اصلاح قانون انتخابات شده است. علت اول حکمی بود که مقام معظم رهبری برای قانون انتخابات به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده بود و ایشان بر اصلاح قانون انتخابات تأکید کرده بود لذا این طرح که درباره انتخابات مجلس، شورا، خبرگان و ریاست جمهوری بود در مجمع تشخیص ماند و نظام جامع انتخابات تدوین نشد.
ابهام و اشکالات موجود در قانون فعلی علت دوم برای تهیه طرح اصلاح قانون انتخابات است. قرار گرفتن در شرایط فعلی علت سوم تهیه طرح اصلاح قانون انتخابات بود. در قانون فعلی راه مقابله با تخلفات پیش‌بینی نشده است. طبق قانون فعلی اگر دو ساعت مانده به انتخابات یک سامانه پیامکی از انصراف یکی از کاندیدا به دروغ خبر بدهد و شرایط انتخابات را تغییر دهد هیچ قانونی برای برخورد با آن رسانه وجود ندارد. یا در بحث مناظره‌ها اگر نامزدی به نامزد دیگر و یا افرادی که در مناظره حضور ندارند توهین کند راهی برای برخورد پیش‌بینی نشده بود. چرا که نام بردن از کسانی که در مناظره حضور نداشتند برای آنها حقی ایجاد می‌کند و ما ملزم به احقاق حقوق انها می‌شویم.
اینکه رهبری درباره اصلاح قانون انتخابات به مجمع تشخیص حکم کرده‌اند؛ چه ربطی به مجلس دارد. مگر مجلس مسئول پیگیر کارهای مجمع تشخیص است.
اینکه گفته می شود قانون فعلی ابهام دارد؛ فرض بر اینکه ابهام درست باشد، آیا مجلس حق دارد خلاف قانون اساسی عمل کند؟ اصل 115 قانون اساسی شرایط انتخابات را احصا کرده است و مجلس حق اضافه کردن شرایط کاندیدای ریاست جمهوری را ندارد.
تفسیر قانون اساسی به عهده شورای نگهبان است نه مجلس. مجلس درباره روش اجرای انتخابات می‌تواند نظر بدهد، اما حق ندارد درباره شرایط انتخاب‌شوندگان قانون تصویب کند.
اعضای فراکسیون اصولگرایان مجلس علیرغم اینکه می‌گویند قانون فعلی را بدون اشکال نمی‌دانند اما با اصلاح این قانون مخالفند. چرا شما با اصلاح قانونی که خودتان آن را مشکل‌دار می‌دانید مخالفید.
اگر منظور شما از زمان این باشد که ما ابتدای مجلس و انتهای آن ، ابتدای انتخابات ریاست جمهوری و انتهای آن هیچ طرحی را مطرح نکنیم چون التهاب‌زاست ، باید مجلس هیچ طرحی را بررسی نکند.این طرح برای مقابله با فرصت‌سوزی‌هاست چطور آن را فرصت‌سوزی می‌خوانید؟
ما با زمان اصلاح این قانون مخالفیم.
حاجی دلیگانی طرح اصلاح قانون انتخابات موجب فرصت‌سوزی برای کشور و تشدید اختلافات در کشور است. طرح اصلاح انتخابات حداقل با 5 اصل قانون اساسی مغایرت دارد. هرگونه التهاب آفرینی در کشور به ضرر مردم و اقتصاد است.طرح اصلاح قانون انتخابات هم اکنون التهاباتی در کشور به وجود آورده است که نشان می‌دهد این طرح التهاب آفرین بوده است. طرح اصلاح قانون انتخابات موجب محدود کردن شورای نگهبان می‌شود. نظارت بر انتخابات تنها به عهده شورای نگهبان است و مجلس حق ندارد هیاتی برای نظارت و اجرای انتخابات تشکیل دهد.
می‌گویند طرحها و لوایح دو فوریتی در نوبت بررسی هستند در حالی که چنین چیزی غیرممکن است. اگر 15 نماینده یک طرح دو فوریتی را امضا کند همان روز باید طرح در صحن قرائت شود. پس مجلس هیچ طرح یا لایحه دو فوریتی که آقای دلیگانی آن را مطرح می‌کند را به دلیل طرح اصلاح قانون انتخابات در نوبت نگذاشته است. در بحث اقتصاد مقاومتی اصل بر این است دولت به مجلس لایحه بدهد، تاکنون دولت حتی یک لایحه درباره اقتصاد مقاومتی به مجلس ارائه نکرده و مجلس در این زمینه کاری نمی‌تواند بکند چون دولت مجری است.
فراکسیون اصولگرایان مجلس اشکالاتی را به قانون فعلی انتخابات وارد می‌داند. برای اصلاح قانون انتخابات ما باید شرایط زمانی را در نظر می‌گرفتیم نه اینکه چند ماه مانده به انتخابات به اصلاح قانون انتخابات اقدام کنیم. بحث ما این است که مجلس در شرایط کنونی باید به فکر اقتصاد مقاومتی باشد و راهکارهای که موجب کاهش فشار اقتصادی به مردم می‌شود را مطالعه و در صورت لزوم خلاءهای قانونی را برطرف کند نه اینکه به بحث‌های انتخاباتی دامن بزند؟
فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت نقشی در تهیه طرح اصلاح قانون انتخابات نداشت اما در بررسی کلیات، رأی فراکسیونی به کلیات این طرح داد. این طرح در کمیسیون شوراها با حضور کارشناسان کشور مورد بررسی قرار گرفته است و نمی‌توان آن را طرح شتاب‌زده خواند.
اعضای فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت باید پاسخ بدهند که قانون انتخابات ریاست جمهوری ما چه اشکالی داشته که آنها برای اصلاح آن اقدام کرده‌اند؟ در حالی که چندین طرح و لایحه دو فوریتی در مجلس مسکوت مانده است چه ضرورتی دارد که طرح اصلاح قانون انتخابات مطرح شود.
فرض بر اینکه موادی از طرح اصلاح قانون انتخابات با قانون اساسی مغایرت دارد به بنده و آقای دلیگانی چه ربطی دارد شورای نگهبان نظرش را می دهد یا برای ما محترم است و ما نیز نظر شورا را تأمین می‌کنیم.
در طرح اصلاح قانون انتخابات برخی مباحث از جمله شرایط سنی و شرایط رجل سیاسی و مذهبی مطرح شده بود در حالی که مجلس نمی‌تواند به اصلاح قانون اساسی اقدام کند، به اسم طرح اصلاح قانون انتخابات، فراکسیون رهروان به دنبال اصلاح قانون اساسی است.
   
فراکسیون اصولگرایان مجلس، فراکسیون اقلیت مجلس است . اقلیت مجلس باید رفتار اقلیتی داشته باشد شما در اقلیت مجلس هستید و باید تابع شرایط اکثریت باشید. اقلیت باید نقد و اکثریت باید مدار کند. اقلیت مجلس می‌تواند نظر خود را بگوید اما باید تایع تصمیم اکثریت مجلس باشد.
ما قائل به جدایی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت و اصولگرایان نیستیم و معتقدیم همه ما یک هدف واحد داریم و با یکدیگر برابریم اینگونه سخن گفتن ها نتیجه‌ای جز اختلاف افکنی ندارد. طرح اصلاح قانون انتخابات در فراکسیون رهروان کلید خورد. آقای لاریجانی که به حضور در فراکسیون رهروان افتخار می‌کند حق ندارد در ریاست مجلس به نظر اعضای رهروان عمل کند چرا که آئین‌نامه چنین اجازه‌ای به او نداده است.
این حق رئیس مجلس است که با توجه به آئین‌نامه برخی از اخطارها را وارد بداند و برخی اخطارها را وارد نداند. پس نباید با قانون دعوا کرد. اخطارهای پی در پی در مجلس به شکل صحیح اتفاق نمی‌افتد مثلا در مورد یک موضوع 60 نفر نام نویسی می‌کنند. در صورتی که اگر در همان موضوع یک نفر اخطار دارد بقیه باید اخطارهای خود را پس بگیرد چرا که اخطارها لوث می‌شود. طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری به نوبت شروع می‌شود و آقای لاریجانی ماده یک تا شش را وارد ندانست اما همین که به ماده 7 رسید گفت که اخطار صحیح است. در ماده 35 نیز همین طور. بحث بر روی کلیات است ولی هر وقت ماده 35 مطرح شد اخطارها را وارد می‌داند یا نمی‌داند. درست است که شما اخطار بدهید اما ایشان که نمی‌تواند هر اخطاری را بپذیرد.
سوال ما این است که فرق یکشنبه با چهارشنبه چیست که رئیس مجلس یکشنبه از ماده 35 حمایت و چهارشنبه با آن مخالفت می‌کند و می‌گوید که ما به این جمع‌بندی رسیدیم که ماده 35 را حذف کنیم. ابهام ما این است که رئیس مجلس به چه حقی می‌گوید ما به این جمع‌بندی رسیده‌ایم. مگر قسم نخورده که بی‌طرف باشد؟
رئیس مجلس شدیدا از طرح اصلاح قانون انتخابات حمایت می‌کند . آقای لاریجانی سوگند خورده که در بررسی طرح‌ها و لوایح بی‌طرفی خود را در ریاست مجلس اعمال کند. اما در طرح اصلاح قانون نه تنها ایشان بی‌طرف نبود بلکه حتی به مخالفان طرح اجازه اخطار و تذکر نمی‌دهد.
‌ ما احساس کردیم که با تدوین طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری هزینه‌هایی که سال 88 را پرداخت کردیم جلوی آن را بگیریم. ما طبق تشخیص خود یعنی وکالت کارمان را انجام می‌دهیم بنابراین نباید اقلیتی، اکثریتی را محکوم کند. پس بهتر است این جملات "ما زودتر نظر رهبری را می‌فهمیم و یا شما دیرتر می‌فهمید را" پایان دهید.
در ماده 4 طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری اخطار پشت اخطار برخی نمایندگان می‌دادند اما مجلس به ماده 4 رای داد. آن روز نیز در مورد ماده 35 یک نفر اخطار داد رئیس گفت وارد می‌دانم و حذف شد و این نشان از این دارد که مجلس صحیح اداره می‌شود. البته از نظر ما ماده 35 و 31 این طرح مهمترین بخش آن بود.
اگر مخالفت فراکسیون اصولگرایان نبود ماده 35 طرح اصلاح قانون انتخابات حذف نمی‌شد. هیئت رئیسه مجلس پیشنهاد‌های نمایندگان را قرائت نکرد تا طرح اصلاح قانون انتخابات با سرعت پیش رود و به انتخابات آینده برسد، این چه روشی در مدیریت مجلس است؟ سوال ما این است که مهمترین بخش طرح اصلاح قانون انتخابات برای فراکسیون رهروان کدام بخش بوده است؟
29219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 263866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =