نتیجه مطالعه جدیدی که توسط جانورشناسان انگلیسی انجام شده است، نشان می‌دهد که حتی بسیاری از گونه‌های پستانداران که خود را با شرایط دشوار تطبیق می‌دهند، در معرض خطر انقراض ناشی از تغییرات آب و هوایی قرار دارند.

محمود حاج‌زمان: نتیجه مطالعه جدیدی که توسط انجمن جانورشناسی لندن انجام شده نشان می‌دهد که بسیاری از گونه‌های پستانداران در معرض بیشترین خطر انقراض ناشی از افزایش پیش‌بینی شده شرایط سخت آب و هوایی قرار دارند. این موضوع بدان معناست که پستانداران راحت‌طلب ساکن خشکی از هم اکنون در فهرست کوتاه انقراض ناشی از خشکسالی، افزایش طوفان‌های موسمی و موارد مشابه آن قرار دارند.
به گزارش پاپ‌ساینس، نگرانی ویژه‌ای در خصوص نخستی‌ها (پریمات‌ها) وجود دارد؛ گروهی از جانوران که هم اکنون نیز در میان گونه‌های به شدت در معرض خطر سیاره قرار دارند. در این مطالعه، برخی از میمون‌ها مانند میمون عنکبوتی و میمون زوزه‌کش سیاه (عکس بالا) به عنوان گونه‌هایی مورد استناد قرار گرفته‌اند که توانسته‌اند خود را با سکونت‌گاه‌هایی که در گذشته توسط طوفان‌های موسمی ویران شده‌اند (بیش از 90 درصد سکونت‌گاه‌های شناخته شده آنها تا حدی تحت تاثیر قرار گرفته است.) وفق دهند. امیدی که در این میان وجود دارد این است که سایر نخستی‌ها نیز بتوانند تا کار مشابهی را انجام دهند. اما مطلقا هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد آنها بتوانند تا از عهده خشکسالی شدید و سایر شرایطی که وقوع آنها در آینده پیش‌بینی شده است برآیند.
همین موضوع برای بسیاری دیگر از گونه‌های جانوری صادق است. اگرچه این موضوع هنوز تحت مطالعه است، اما این ایده که گونه‌ها قادرند تا با شرایط آب‌وهوایی و زیستگاهی که انتظار می‌رود تا طی قرن آینده به سرعت تغییر کند، سازگار شوند، چندان مورد حمایت محققان قرار ندارد. اگر نتایج مطالعه انجمن جانورشناسی لندن درست باشد، فهرست ما از گونه‌های در معرض خطر -حتی حیوانات ناز و تنبلی که مردم دوست دارند تا مراقب آنها باشند- به طور اساسی دچار تغییر خواهد شد و گونه‌های زیادی را باید در آن گنجاند.
 53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 263967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =