ایسنا نوشت:

سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه اعلام کرد که دامنه نفوذ آمریکا به سطح منطقه‌ای‌ ‌اش در حال کاهش است. سردار سلامی در نخستین همایش ملی نقش راهبردی حوزه‌ها و دانشگاه‌ها در در تحول هندسه‌ قدرت جهانی با تقسیم بندی دوره‌ قدرت‌های بزرگ به دو دوره‌ انبساطی و انقباضی تصریح کرد: در دوره‌ انبساطی قدرت‌ها به دنبال گسترش دامنه خود هستند، اما در دوره‌ انقباضی حالت تهاجمی و ناپایدار پیدا می‌کنند و دوره‌ زوال آنها آغاز می‌شود. هر چه قدرت بزرگتر باشد، منحی شیب زوال نیز تندتر خواهد بود.
سلامی با اشاره به اهمیت ژئوپلوتیک و ژئواستراتژیک خلیج فارس و ظهور انقلاب اسلامی در ایران گفت: بعد از انقلاب نیز شاهدیم که درگیری‌های عمده در این منطقه رخ داده است. و این منطقه شاهد تعیین شاکله‌ هندسی جدید جهانی است.
وی با بیان این‌که با به هم خوردن نظم کهن، جنگ رخ می‌دهد، اظهار داشت: نظم نوین جهان محصول 3 واقعه است. اولین آن ظهور انقلاب اسلامی در ایران است که برای غرب و آمریکا کمتر از یک شوک ژئوپلتیک نبود. انقلاب اسلامی نظام موازنه دو قطبی را تغییر و نقشه ژئوپلتیک را تحت الشعاع قرار داد.
وی تصریح کرد: ‌انقلاب اسلامی توانست اندیشه‌ آسمانی را با واقعیت‌های زمینی پیوند بزند و با ابعاد اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و با محتوای ژرف با فلسفه‌ای محکم و مستحکم و سازگار با فطرت انسانی به بشر عرضه کند. هنر انقلاب اسلامی تولید اندیشه نو و جهان پسند بود و به همین علت مولد قدرت شد.
جانشین فرمانده کل سپاه با بیان این‌که با ظهور تازه‌های یک تمدن جدید در مقیاس جهانی روبرو هستیم که دارای ایده برای تمام عالم است، اظهار داشت: این پایه‌ اصلی شکل‌دهی به ساختار نوین جهانی است. ما شاهد مرگ یک ایدئولوژی بودیم و آن فروپاشی شوروی بود که شکل دهی نظم نوین را تسهیل کرد. به همین علت بود که پس از فروپاشی شوروی همه‌ استراتژی‌ها و راهبردهای سنتی و مدرن از مواجهه با آن به سمت مواجهه با انقلاب اسلامی تغییر جهت داد.
وی اظهار داشت: انقلاب اسلامی تحولی لولایی است، به این معنا که تحولاتی دارای دومینوی سیاسی است که تحولات دیگر نیز بر مبنای آن رقم می‌ خورد.
وی با بیان این‌که غرب به دنبال جلوگیری از ایجاد مدل و توسعه نفوذ توسط انقلاب اسلامی است گفت: هر تحولی در هندسه‌ جدید جهانی به سرنوشت این درگیری بستگی دارد. آمریکا امروز از نقطه اوج عبور کرده و به سمت زوال در حال پیشروی است.
وی اظهارداشت: آمریکا به عنوان قدرت اقتصادی برتر در حال افول است و امروز شاهد چرخش در اقتصاد جهانی از غرب به سمت شرق هستیم. آمریکا با 10 درصد بیکاری به طور عموم و 25 درصد بیکاری در میان جوانان مواجه است، 40 میلیون نفر در این کشور زیر خط فقر قرار دارند و بانک‌های آن دچار ورشکستگی می‌شوند و این شرایط یک روند است و نه تنها یک وضعیت.
جانشین فرمانده کل سپاه ادامه داد: ‌آمریکا امروز قدرت اغناء سازی و جاذبه‌ گفتمانی و تغییر ذهنیت جوامع را از دست داده است و تمام مفاهیم آمریکایی مانند آزادی، امنیت و رفاه و دموکراسی و حقوق بشر در عمل نتیجه‌ عکس داده است به این معنا که آمریکا در این مسائل میان تئوری و عمل اختلاف 180 درجه‌ای دارد.
وی اظهار داشت:‌ آمریکا در سال‌های اخیر استراتژی‌ خود را از استراتژی راه دور به عملیاتی تغییر داده است و دست‌نشانده‌های آ‌ن از دست رفته و دیگر نمی‌توانند منافع آن را تامین کنند. لذا آمریکا مجبور شده است که بر اساس ذات حقیقی خود عمل کند و به همین دلیل دست به کشت و کشتار زده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد:‌ آمریکا عادت کرده بود که رکود اقتصادی خود را با ورود به جنگ جبران کند. اما امروز رکود حاصل جنگ‌های آن شده است و در واقع روند معکوس را تجربه می‌کند و این ناشی از پدیده‌ی گسترش بیش از حد است. این کشور 150 هزار نیرو در تمام جهان دارد.
وی ادامه داد: آمریکا هر 15 دقیقه 8/2 میلیارد دلار در عراق هزینه می‌کرد بدون آنکه دستاوردی داشته باشد.امروز این کشور بدهکارترین کشور است و 16 تریلون دلار بدهی دارد. آمریکا عادت کرده بود که دیگران هزینه کنند و آنها فایده ببرند، اما امروز آمریکا هزینه می‌کند و منافع آن نصیب انقلاب اسلامی می‌شود. این هزینه‌ها به قیمت افسردگی یک ارتش بزرگ که به اندازه‌ی 50 درصد قدرت کل ارتش دنیا است، بوده، در حالی که دیگر توانایی پیروزی هم ندارد. سکوت صدام و محو منافقین منفعتی سیاسی بود که نصیب انقلاب اسلامی ایران شد.
وی با تاکید بر این که موازنه‌ی قوا در حال تغییر است گفت: این تغییر یک واقعیت است ، آمریکا در حال از دست دادن فضای تنفس حیاتی خود است و هر تشییع جنازه سیاسی در هر نظام دست نشانده برای آن یک شکست بود.
جانشین فرمانده کل سپاه ادامه داد: آمریکا 19 میلیون تن به طور سالانه نفت مصرف می‌کند، در حالی که تولید آن 8 و نیم میلیون تن است و در چند سال آینده نیاز آن به نفت به 25 میلیون تن خواهد رسید. آنها به خاطر نیازهایشان به منطقه ما احتیاج دارند و به همین علت از تولید مدل توسط انقلاب اسلامی جلوگیری می‌کنند.
وی گفت: هر جنگی که آمریکا علیه ما چه به طور مستقیم و چه نیابتی تاکنون به پا کرده، شکست خورده است، این‌ها بیان احساساتی یک موضوع نیست، بلکه همه‌ی این اظهارات قابل ارزیابی و بررسی است. ما در جهان آینده شاهد یک جهان اسلامی خواهیم بود و دامنه نفوذ آمریکا در سطح منطقه‌ای کاهش خواهد یافت ،‌ آمریکا باید سفره استراتژیک خود را جمع کند؛ چرا که ملت‌ها بیدار شده اند و نمی‌توان در فصل بیداری ظالمانه حکومت کرد.
29219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 264179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =