آنفلوآنزای نوع A که 90 سال پیش نیز در اروپا و از اسپانیا آغاز شد و هم‌اکنون پس از موج‌های کوچک دوباره تکرار شد

باز هم فصل انجام مناسک حج از راه رسید و نگرانی برای شیوع بیماری پر خطر آنفولانزای h1n1  بیشتر می شود .گرچه درحال حاضر وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی تمام سعی خود را به کار گرفته تا از شیوع این بیماری جلوگیری نماید و دستور آماده باش به تمامی بیمارستانها در تهران و شهرهای کوچک و بزرگ داده شده است .اینکه تختهایی را برای پذیرش بیماران احتمالی مبتلا آماده سازند و حتی از ظرفیت های دیگری چون استادیوم های ورزشی نیز برای تشکیل بیمارستان صحرایی استفاده نمایند

اما آنچه مسلم است این بیماری تنها توسط خود مردم می تواند متوقف شود ومردم از آن جلوگیری نمایند . در این رابطه شاید ارائه آمار و ارقام از تعداد بیماران و حتی کسانی که بر اثر ابتلا به این بیماری از بین می روند بتواند مردم را بیش از پیش نسبت به این بیماری نگران کند و همین نگرانی آنها را برای پیشگیری آماده تر نماید .   

موج قبلی که هم‌اکنون فروکش کرده است متوسط سن 5 تا 7 ساله و 40 ساله‌ها را درگیر خود کرده بود اما شیفت جدید که به زودی آغاز می‌شود به سمت گروه مسن می‌رود و این در حالی است که مراسمی همچون عید قربان، غدیر و محرم را در پیش رو داریم.تنها توصیه ای که می توان در این رابطه ارائه داد آن است که مردم تذکرات را جدی بگیرند و تا جایی که امکان دارد از روبوسی کردن و دست دادن پرهیز نمایند .کمیته ویژه پیشگیری از این بیماری بیش از این نمی تواند اقدامی انجام دهد جز آنکه برای مردم فرصتی را برای آموزش فراهم سازد وزمینه را برای تذکرات ایمنی بیشتر کند .

 باید این قضیه را هم جدی گرفت که ولیمه دادن هم می تواند در بیشتر شایع شدن این بیماری موثر باشد بهتر است تا جایی که امکان دارد از ایجاد تجمع خود داری نماییم .ضمن آنکه وزارت بهداشت در نظر گرفته تابیماران را از فرودگاه به بیمارستان یافت آباد و جایی که در فرود گاه در نظر گرفته است هدایت کند تا در آنجا شاید بتوان با درمان سرپایی بیماران را تا حد زیادی بهبود بخشید و بعد آنان را راهی خانه و یا حتی بیمارستان کرد اما به هر حال درمان سرپایی برای بیماران تازه از راه رسیده شرایطی را می طلبد که وزارت بهداشت آن را فراهم کرده است . هم اکنون نیز بین حجاج ایرانی در مکه و مدینه 15 بیمار مبتلا به این بیماری گزارش شده است که البته این تعداد در دو هفته گذشته گزارش شده بود وبه نظر می رسد آمار در روزهای اخیر بالا تر هم رفته باشد چرا که این آمار قبل اجرای مناسک صفا و مروه ارائه شده بود .تمهیداتی اندیشیده شده تا تعداد بیماران کم شود اما نمی توان بدون رعایت وپیشگیری مردم امیدوار بود .

آنفلوآنزای نوع A که 90 سال پیش نیز در اروپا و از اسپانیا آغاز شد و هم‌اکنون پس از موج‌های کوچک دوباره تکرار شد و پس از پاندمی در نیم‌کره جنوبی هم‌اکنون نیم کره شمالی جهان را درگیر کرده است که اقدامی جز واکنش سریع را نباید به کار گرفت.   

مینو محرز

متخصص بیماری های عفونی                            

                                                                                                                                                                                                                        

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 26433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرزند حاجي IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۴
    0 0
    واقعا ما ممنون مشيم اگه در فرودگاه آنان را چكاب كنند چون واقعا مانگران مردم هستيم و نمي شود روبوسي و وليمه انجام ندهيم خدا كند با كمك مسئولين امر ما شرمند مردم نشويم
  • علیرضا اکبرپور IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۷
    0 0
    درود. در بخش یادداشت، نام تمام عزیزان را با القاب آورده اید ، جز سرکار خانم دکتر مینو محرز که از اساتید برجسته و به نام طب عفونی ، نه تنها در خاور میانه بلکه در کل دنیا هستند.