فارس نوشت:

شورای امنیت ملی افغانستان از پیش‌نویس تفاهمنامه با قطر در خصوص گشایش دفتر برای طالبان در «دوحه» خبر داد.
شورای امنیت ملی افغانستان طی نشستی به ریاست حامد کرزی توافق کرد تا طرحی برای گشایش دفتر طالبان در دوحه آماده شود.

این طرح که با مشورت شورای عالی صلح و شورای امنیت ملی افغانستان تهیه می‌شود، توسط وزارت خارجه افغانستان در اختیار دولت قطر قرار خواهد گرفت.

با وجود آنکه از جزئیات این طرح خبری گزارش نشده اما در صورتی که مقامات افغانستان و قطر روی آن توافق کنند، به زودی اجرایی خواهد شد.

دفتر ریاست جمهوری افغانستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: در نشست شورای امنیت ملی افغانستان که با حضور جمعی از مقامات دولتی در کاخ ریاست جمهوری برگزار شد، موضوع پیمان امنیتی کابل- واشنگتن نیز مورد بحث قرار گرفت.

براساس این گزارش، شورای امنیت ملی افغانستان به «اکلیل حکیمی» نماینده افغانستان در مذاکرات امنیتی با آمریکا دستور داد تا در دور سوم مذاکرات امنیتی با طرف آمریکایی به رایزنی بپردازد.

در بیانیه تصریح شده است که نماینده افغانستان در مذاکرات امنیتی با آمریکا با در نظرداشت حاکمیت و منافع ملی افغانستان نظرات و دیدگاه‌های افغانستان را با طرف آمریکایی مطرح کند.

در این نشست که «صلاح‌الدین ربانی» رئیس شورای عالی صلح افغانستان نیز حضور داشت، سفر اخیر خود به آمریکا را مثبت ارزیابی کرد.

وی گفت که مقامات آمریکا و اعضای شورای امنیت سازمان ملل از مذاکرات صلح به رهبری دولت افغانستان و پروسه انتقال مسئولیت‌های امنیتی، حمایت کردند.

دولت افغانستان در حالی با ایجاد دفتر طالبان در قطر موافقت می‌کند که هفته گذشته نشستی را با مقامات پاکستان و ترکیه در آنکارا برگزار کرد.

محور نشست 2 روزه آنکارا که روز چهارشنبه به کار خود پایان داد، مذاکرات صلح و گشایش دفتر برای طالبان در ترکیه بود.

برخی کارشناس معتقدند که تلاش دولت افغانستان برای ایجاد دفتر طالبان در ترکیه، گرفتن ابتکار مذاکرات صلح در دست خود است.

گفته می‌شود که آمریکا نقش محوری را در مذاکرات صلح در قطر و گشایش دفتر برای طالبان در دوحه دارد.

به گفته کارشناسان، این که دولت افغانستان برای گشایش دفتر طالبان در قطر طرحی را به مورد اجرا قرار داده است، بدون امتیازگیری از آمریکا نخواهد بود و این امتیاز در مذاکرات امنیتی کابل- واشنگتن مشخص خواهد شد.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 264376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =