دادستان کل کشور گفت: قرار مجرمیت برای مهدی هاشمی صادر شده و بزودی کیفرخواست علیه وی صادر می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین؛ حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی دستگاه قضایی امروز 27 آذر در چهل و یکمین نشست خبری خود گفت: مهدی هاشمی در ساعات اولیه روز 3 مهرماه بازداشت شد و دیروز 26 آذر در ساعت های پایانی با قرار وصیقه 10 میلیارد تومانی در تاریخ آزاد شد. مهدی هاشمی مجموعاً 84 روز در بازداشت موقت بسر برد، در حال حاضر قرار مجرمیت برای وی صادر شده و به زودی کیفرخواست صادر می‌شود.

به گفته سخنگوی قفوه قضاییه در صورتی که مشکلی در لایحه دفاعی پیش نیاید پرونده به دادگاه رفته و دادگاه تعیین و تکلیف نهایی می‌کند.

اژه ای درباره اینکه چرا مهدی هاشمی بازداشت موقت شد و چگونه با وثیقه آزاد شد، گفت: در ماده 32 و 35 قانون آئین دادرسی کیفری مشخص شده است که در کجا فرد جایز است که آزاد باشد و در چه جرایمی الزامی است که فرد در بازداشت موقت باشد. در خصوص مساله ای همانند ارتشا، بازداشت موقت الزامی است و اگر بیم تبانی با افراد دیگری یا فرار او وجود داشته باشد با نظر بازپرس متهم بازداشت می شود. هنگامی که این قیود رفع شد متهم با قرار وثیقه می تواند آزاد شود.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: در خصوص پرونده مهدی هاشمی بیم فرار وجود نداشت اما بیم امحای آثار جرم و تبانی با افراد وجود داشت که قاضی اقدام به بازداشت موقت کرد. پس از 84 روز بازداشت این فرد در انفرادی با صدور قرار، بازداشت او به وثیقه تبدیل شد.

 

برخورد با اخلال گران امنیت جامعه

دادستان کل کشور با اشاره به ضرورت برخورد با مفسدان، اشرار و کسانی که امنیت جامعه را بر هم می‌زنند، گفت: رسیدگی به این امور در دستور کار قوه قضاییه و نیروی انتظامی است و دستگاه قضایی از نیروی انتظامی به عنوان ضابط درخواست کرده نسبت به این موضوعات حساسیت بیشتری داشته باشند. لازم است در اینجا از نیروی انتظامی به خاطر شناسایی و دستگیری زورگیران اخیر تشکر کنم و امیدوارم دادستان تهران تسریع کند، البته توام با عدالت. ان‌شاءالله به این پرونده به زودی رسیدگی شود و این افراد مجازات شوند تا عبرتی برای سایرین باشد.

محسنی ‌اژه‌ای به برخورد با اخلال گران بازار ارز اشاره کرد و گفت: اخیرا با اخلال‌گران ارزی برخورد شد که موثر نیز بود. افرادی دستگیر شدند، پرونده برخی در موعد محاکمه است اما در این رابطه مشکلی وجود دارد مبنی بر اینکه قرار بود بانک مرکزی زودتر در مورد دستگیرشدگان اعلام نظر کند که اقدامات چند تن از آنها را اخلال در نظام اقتصادی می‌داند که اگر جواب دهند محاکمه آنها زودتر شروع می‌شود.

او گفت: در هفته‌های اخیر مشاهده شد که افرادی سودجو اقدام به قاچاق ارز و کالا کرده‌اند که سیستم‌های امنیتی و انتظامی در حال رسیدگی هستند. در شهرهای بندرعباس، شیراز و اصفهان تعدادی از قاچاقچیان به دام افتادند و ما به اینگونه افراد هشدار می‌دهیم که مقابله با آنها جدی است.

دادستان کل کشور به کسانی که اخلال در امنیت مردم و کشور می‌کنند، خصوصا آنهایی که در امنیت داخلی و خارجی چه در زمینه جنگ نرم و چه در سایر زمینه‌ها بخواهند با دشمن همکاری کنند، هشدار داد و گفت: مردم ما تحمل نمی‌کنند که افرادی با دشمن همکاری کنند و این افراد نیز تعقیب خواهند شد.

محسنی ‌اژه‌ای توضیحی در مورد محارب داد و گفت: ممکن است یک فرد یا یک گروه محارب شناخته شوند. اگر گروه یا جمعی محارب شناخته شدند لازمه اینکه عنوان محارب صدق کند این نیست که تک‌تک افراد اسلحه در دست داشته باشند بنابراین یک گروه می‌تواند محارب باشد.
4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 264470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =