رئیس جمهور معتقد است: عده‌ای عطش این را دارند که بگویند دولت آلوده است. آنها می‌خواستند دولت را بزنند، اقتصاد را زدند، اصل را زدند.

در ادامه گزیده ای از سخنان محمود احمدی‌نژاد در مراسمی به مناسبت دومین سالروز اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به نقل از ایسنا می آید:

  • این دولت پاک‌ترین دولت تاریخ این کشور است. تنها راه اصلی دور زدن تحریم‌های دشمن، اجرای کامل قانون هدفمند کردن یارانه‌هاست و می‌شود این کار بزرگ را انجام داد، به شرطی که این قطار یک راننده داشته باشد؛ چراکه اقتصاد را از دوجا نمی‌توان هدایت کرد.
  • فکر نمی‌کنم کسی در ایران باشد که اعتقاد به تحولات اساسی و ضروری در اقتصاد نداشته باشد، البته ملت که به این موضوع اعتقاد دارند، منظورم متخصصان و مدیران موثر و تاثیرگذار در کشور است. بحث گمرک در مجلس تصویب شد، قانون مالیات را نیز به مجلس داده‌ایم و ان‌شاءالله هرچه زودتر برمی‌گردد، طرح نظام بانکی ما نیز تقریبا تمام شده است. طرح تغییر پول ملی نیز آماده است و منتظریم که شرایط ثبات پیدا کند.
  • اجرای طرح تحول اقتصادی منجر به افزایش بهره‌وری و پیشرفت کشور در عرصه‌ اقتصاد می‌شود. این قانون، قانونی بزرگ و بااهمیت است و در واقع اجرای آن دستاوردهای بزرگی برای ملت داشت که یکی از مهم‌ترین آن تغییر در باورهای عمومی در توانستن ملت ایران بود. اجرای طرح‌های تحول اقتصادی در طول سالیان پس از انقلاب مورد توجه مدیران مختلف بوده و ما بعضا شاهد بوده‌ایم که یک گام در این ارتباط جلو رفته‌اند و بعضا دو گام نیز عقب آمده‌اند. البته این عقب‌نشینی‌ها خسارتش چندین برابر عدم اجرای طرح‌ها بوده است.
  • در دولت نهم وقتی می‌خواستیم این قانون را اجرا کنیم، جلسات متعددی برگزار شد و در سال 87 که تلاش می‌کردیم آن را عملیاتی کنیم و کارها نیز انجام شده بود، عده‌ای به ما گفتند سال دیگر انتخابات است و ممکن است دولت به زمین بخورد. ما در جواب گفتیم که اشکالی ندارد و دولت برای کارهای تحولی آماده است و اشکالی ندارد که دولت دچار مشکل شود، ولی یک تحول اساسی باید در کشور ایجاد شود و ما بر آمادگی خود تاکید داشتیم. این‌طور نیست که اگر ما مشکلی را حل نکنیم، سه سال بعد ابعاد مشکل مانند همان سه سال قبل باشد. اقتصاد دارای ابعادی پیچیده است.
  • در روند اجرای مرحله‌ اول هدفمند کردن یارانه‌ها بالاخره با مسائل گوناگونی که وجود داشت قرار شد قانون را اجرا کنیم. البته مشکلاتی نیز بر سر راه بود. مجوزهایی که در برنامه‌ سوم و چهارم برای دولت در این ارتباط در نظر گرفته شده بود، همراه با اختیارات تام بود، ولی بعدا این اختیارات یک دهم مسوولیت‌ها بود و البته با رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایی که انجام شد تلاش کردیم، قانون را اجرا کنیم و این اتفاق بزرگ رخ داد. همه در آن نقش داشتند. همه با هم دست دادیم تا این قانون اجرا شود و این یک دستاورد بزرگ برای کشور بود. در واقع یک نقطه‌ راهنما برای آینده.
  • دشمنان تلاش می‌کنند که برای کشور مشکلاتی ایجاد کنند. توطئه کردند و عده‌ای نیز در داخل دست به دست هم دادند و بازار ارز را به هم ریختند و ما نباید این مسائل را به اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بچسبانیم. اجرای این قانون کار موفقی بود، البته ممکن است ایرادهای جزئی نیز داشته باشد.
  • زمان آغاز اجرای این قانون عده‌ای می‌گفتند تورم زیادی در کشرو ایجاد خواهد شد و حتی عده‌ای تورم 570 درصدی پیش‌بینی می‌کردند. من فکر می‌کنم که یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها این بود که ما خودمان را باور کردیم و این‌که می‌توانیم کشور را اداره کنیم و ایران می‌تواند به سرعت در بالاترین سطح قرار بگیرد.
  • به نظرم می‌شد، در مرحله‌ی اول، صد در صد هدفمند کردن یارانه‌ها را اجرا کنیم و مشکلی نیز پیش نمی‌آمد؛ چرا که مردم آماده بودند و استقبال بیشتری نیز صورت می‌گرفت وبهتر می‌شد، ولی عده‌ ای می‌ گفتند که کشور با اجرای این قانون به هم می‌ریزد و به نظرم کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند، مردم را نمی‌شناسند.
  • از جمله بخش‌هایی که در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بیشترین همراهی را داشتند، بخش حمل ونقل و تولید بود. سهم بالایی از تولیدگران کشور متوجه اهمیت و فواید این قانون شدند و با آن همراهی کردند.

آماری از افزایش تولید کشور

  • امروز دشمن ما را تحریم کرده و فشار آورده و خیال کرده که می‌تواند به ما آسیب برساند. ما باید در این ارتباط چکار کنیم؟ ما می‌توانیم از این فشارها و تحریم‌ها عبور کنیم. دشمن تلاش دارد که ما را وادار به تسلیم کند، ولی تسلیم مربوط به آدم‌های ضعیف است که خود را نمی‌شناسند و ما اهل تسلیم نیستیم. ملت ایران توانایی‌های زیادی دارد و ما می‌توانیم از این مسائل عبور کنیم و می‌شود رفت و در بالای تحریم‌ها قرار گرفت. می‌توانیم کاری بکنیم، هر تیری که دشمن می‌اندازد، به نفع ما شود. البته این نیاز به عزم بزرگ و تغییر نگاه دارد.
  • مسائل پست سیاسی داخل را نباید با این مسائل قاطی کرد. در آن زمان عده‌ای می‌گفتند چون دولت به مردم پول داده، رای دولت بالا رفته است؛ در حالی که همین عده قبل از اجرای این قانون می‌گفتند این کار را نکنید؛ چرا که رای دولت پایین می‌آید. مگر تصمیمات مردم وابسته به این کارهاست.
  • ما باید از فرصت خدمت‌گذاری که مردم در اختیار ما قرار داده‌اند، استفاده کنیم. مردم بزرگواری کردند و به ما فرصت خدمت دادند و ما باید از این فرصت برای خدمت به مردم نهایت استفاده را ببریم.
  • بعد از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها عده‌ای تابلو بلند کردند که به تولید رسیدگی نمی‌شود؛ در حالی که رشد تولید بیش از خدمات بود و حمایت از تولید به این معنا نیست که پول نقد به آنها بدهیم؛ چرا که این ایجاد رانت می‌کند. اداره‌ی اقتصاد یک امر ساده نیست که ما بخواهیم ساده‌ترین روش‌ها را انتخاب کنیم. دارای پیچیدگی است.
  • دولت از تولید حمایت و منابع آن را نیز فراهم می‌کند. ما منابع ریالی آن را فراهم می‌کنیم و باید این منابع در دست فعالان اقتصادی بچرخد. اگر کاری کنیم که مثلا این منابع ریالی دست 200 نفر بلوکه شود، آیا این به معنای حمایت از تولید است؟ نه، کسی که تولیدکننده‌ی واقعی است، منابع را می‌چرخاند.
  • بخش اعظمی از معوقات بانکی مربوط به بخش بازرگانی است، نه امر تولید، به ایجاد صندوق توسعه ملی با پیشنهاد دولت. بر اساس این پیشنهاد 20 درصد از درآمد حاصل از نفت در این صندوق گذاشته می‌شود، حدود 60 سال است که اقتصاد ما تا حدودی وابسته به نفت است و برای اولین بار دولتی پیدا شده که تمام درآمدهای ارزی خود را خرج نمی‌کند و 20 درصد آن را برای این صندوق کنار می‌گذارد. سال 89 ، 20 درصد، سال 90، 20 درصد و سال 91، 23 درصد از این درآمد در این صندوق قرار داده شد و در 3 سال اخیر نیز سهم وزارت نفت از درآمد نفتی افزایش پیداکرد و سهم آن به 14/5 درصد رسید و در واقع 30 درصد از درآمد نفت خود را کنار گذاشته است و منهای این 30 درصد کشور را اداره می‌کند که در حال حاضر بیش از 43 هزار میلیارد ثروت داریم.
  • راه عبور از تحریم‌ها اجرای کامل هدفمند کردن یارانه‌هاست. ما باید اجازه دهیم که مردم توانمند شوند؛ چرا باید از 75 میلیون نفر حتی یک نفر را کم کنیم؟ به چه دلیل؟ این مال بیت‌المال است و باید مساوی بین همه توزیع شود. 70-80 سال یارانه‌ها ناعادلانه توزیع شده و باید اجازه دهیم که چندین سال این یارانه‌ها عادلانه توزیع شود. آمار می‌گوید با اجرای این قانون وضعیت طبقات پایین بهتر شده است و ما باید در این مسیر حرکت وتلاش کنیم.
  • 7-8 میلیون نفر شناسایی شده‌اند که از جمعیت اخذکننده یارانه‌ها جدا شوند. البته این موضوع تبعات اجتماعی نیز دارد و نباید این اصل شود و همان‌طور که گفتم در طی چندین دهه در این کشور یارانه‌ها ناعادلانه توزیع شده، حال اجازه دهیم مدتی نیز عادلانه توزیع شود. وقتی پول را دست مردم می‌دهیم خود آنها مدیریت می‌کنند. همان‌طور که گفتم تنها راه اصلی دور زدن تحریم‌های دشمن، اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌هاست و می‌توان کارهای بزرگ انجام داد. البته شرطش این است که این قطار یک راننده داشته باشد؛ چرا که اقتصاد را از دو جا نمی‌توان هدایت کرد و باید سیاست‌ها یکی باشد.
  • همه‌ی قوا باید در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها کمک کنند. پارسال در کشور چه خبر بود؟ به بهانه‌ی تخلف یک گروه در کشور چه بساطی درآوردند؟ چرا همه را متهم می‌کنند؟ چه رعب وحشتی ایجاد شد؟ با رعب و وحشت نمی‌شود اقتصاد را هدایت کرد. من آخرش هم نفهمیدم چه شد.
  • عده‌ای عطش این را دارند که بگویند دولت آلوده است. آنها می‌خواستند دولت را بزنند، اقتصاد را زدند، اصل را زدند. ما به آنها گفتیم بانک‌ها و کشور با این اقدام قفل می‌شود. حال اگر 10 نفر هم تخلف کرده‌اند رسیدگی کنند، ولی طوری نشود که کشور قفل شود.
  • دولت مال همه‌ی مملکت و کشور است. این‌گونه نیست که کشور مال یک عده‌ای باشد و دیگران مستأجر. ملت و دولت مال این مملکت هستند و باید همه دست به دست هم بدهیم تا کارها پیش برود. بحث‌ها باید کارشناسی باشد. در اقتصاد اگر بخواهیم عددها را مطلق در نظر بگیریم، چیزی گیرمان نمی‌آید. اینها همه نسبت است. تورم، نقدینگی و رشد اقتصادی همه نسبت است.
  • چرا باید به دولت بی اعتماد باشیم؟ این دولت پاک‌ترین دولت تاریخ این کشور است و من این را اثبات می‌کنم. گرچه عده‌ای بسیج شده‌اند یک لکه به این دولت بچسبانند، البته نتوانستند.
  • باید کشور را بسازیم و ما نوکر ملت هستیم. نوکر وقتی خوشحال است که اربابش راضی باشد.
  • متاسفانه عده‌ای تمام مناسبات کشور را در مسائل سیاسی و انتخاباتی تحلیل می‌کنند و این امر بدی است. این باعث می‌شود که زمین بخوریم. ما می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم. راه حل آن این است که قیمت ارز را درست کنیم، مصرف ارز را درست کنیم و قانون هدفنمد کردن یارانه‌ها را اجرا کنیم.
  • توزیع نقدی یارانه‌ها به مردم بهترین روش است. تولید در کنار اقتصاد باید به جلو برود و در هیچ کجای دنیا نیز این‌قدر یارانه به بخش تولید داده نمی‌شود، ولی ما باز هم کمک می‌کنیم. اکنون یک دولت پیدا شده که خود زیر بار سنگین اجرای تحولات اقتصادی می‌رود و این فرصتی است برای کشور که باید استفاده کنیم. پارسال می‌توانستیم مرحله‌ی دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را اجرا کنیم که نشد. امسال نیز می‌توانستیم اجرا کنیم که نشد، ولی من معتقدم دوای درد امروز ما اجرای این قانون است. نباید بترسیم. باید به دل مشکلات برویم و ملت نیز نشان داده است که دارای توانمندی است.
  • دولت برای اصلاح نظام بانکی عزم جدی دارد. در این مورد نیز یقین دارم که وقتی ما بخواهیم کلید آن را بزنیم، هجمه در مورد آن شروع و این طرح قفل می‌شود. باید همه دست به دست هم بدهیم تا طرح تحول اقتصادی در کشور اجرا شود. باید تلاش کنیم که در این 5-6 ماه آینده بتوانیم آن را اجرا کنیم و من نیز دیگر نمی‌توانم، کاندیدا شوم که عده‌ای بگویند می‌خواهیم با اجرای آن رای بیاوریم.
  • آیا از خود مردم پول بگیریم و به خود آنها بدهیم نقدینگی ایجاد می‌شود. ممکن است موقعی نیز لازم باشد که تن‌خواه بگیریم و این ابزار کار است.
  • باید مردم را در اداره اقتصاد کشور شریک کنیم. اگر قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را اجرا کنیم و همه دست به دست هم بدهیم و با یک برنامه‌ی محکم آن را اداره کنیم، چهار ماه دیگر دشمنان به خاطر تحریم‌هایی که ملت ایران را کرده‌اند از ملت ایران عذرخواهی می‌کنند؛ چرا که می‌بینند هر کاری که می‌کنند به نتیجه نمی‌رسند و اقداماتشان بی‌معناست. البته در این زمینه باید اراده و برنامه‌ای واحد در کشور ایجاد شود و فرمان دست یک نفر باشد و بقیه پشتیبانی کنند.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 265009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدی CH ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    32 4
    احمدی نژاد:ما نوکر ملت هستیم. نوکر وقتی خوشحال است که اربابش راضی باشد. آقا ما ارباب نیستیم ما نوکرتیم.تا همینجا خیلی زحمت کشیدی تورو به خدا این چند ماهه باقیمانده رو یکذره ترمز رو بکش.به خدا این اربابهاببخشید نوکرها طاقتی براشون نمانده.به اباالفضل نمانده.چرا اینقدر تن این اربابها ببخشید نوکرهارو میلرزونی.باور نداری یک نظر سنجی برای حرفهایی که امروز به مناسبت هدفمندی وتغییر پول ملی وادامه هدفمندی واجرای فاز اول زدی(این فاز اول ودوم هم در این کشور از اون حرفهاست)در صدا وسیما بگذار ویک ناظری که خودت هم بهش اعتماد داری بگذارببین چند درصد از این اربابها که شما گفتی وقتی خوشحالی که اونا خوشحالند به این حرفها رای مثبت میدهندوچند درصد منفی.از طلا بودن پشیمان گشته ایم مرحمت فرموده مارا مس کنید.ممنون
  • علی م A1 ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    مشک آنست که خود ببوید نه اینکه عطار بگوید !!!!
  • بدون نام IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    پس این رسانه ها چی میگن؟ روزنامه خراسان: آیا موردی دیگر به فهرست وعده‌های عمل نشده دولت اضافه می‌شود؟ رئیس مجلس پنج مصوبه دیگر دولت را هم غیرقانونی اعلام کرد (خبرآنلاین) تخئطی از قانون و وظایف هم یعنی......پاک بودن؟
  • ناشناس IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    "در حال حاضر بیش از 43 هزار میلیارد ثروت داریم" این 43 هزار میلیارد واحد پولی ندارد ؟ با چه واحد پولی است ریال تومان یا دلار ؟
  • بدون نام IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
    "آیا از خود مردم پول بگیریم و به خود آنها بدهیم" شما ماهی 45500 توامن به مردم یارانه می دهید در عوض قیمت حاملهای انرژی را آنقدر افزایش داده اید که دست کم برای همین حاملها در هر بار مجموع قبوض پرداختی آب و برق و گاز 450000 تومان هر خانواده باید بپردازند ( کمترین مبلغ آن ) . اگر فرض کنیم یک خانواده پنج نفری بخواهد این مبلغ را بپردازد ( در ازای 5×45500 تومان یارانه دریافتی این خانواده ) مابه التفاوت آن که برابر با 222500 تومان است از کجا پرداخت می شود ؟ از جیب مبارک شما یا از جیب همین مردم ؟
  • بدون نام IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
    31 84
    این عده ای کیا هستند؟ چرا تموم نمیشن؟