فارس نوشت:

معاون وزیر نفت با اشاره به استفاده از فاینانس و منابع داخلی و خارجی برای تحقق سرمایه‌گذاری 15 هزار میلیارد تومانی پروژه‌های پالایشی، زمان راه‌اندازی پروژه های بنزین‌سازی تبریز، لاوان، اصفهان و بندرعباس را اعلام کرد

.علیرضا ضیغمی  در پاسخ به پرسشی درباره منابع تامین مالی پروژه‌های پالایشی کشور در سال جاری گفت: منابع پالایش و پخش هم داخلی و هم فاینانس از بانک ملت و هم فروش اوراق مشارکت است که در پروژه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: امسال ما حدود 2 هزار میلیارد تومان از منابعی که سال‌های گذشته تخصیص داده شده بود را جذب کردیم.

معاون وزیر نفت اضافه کرد: برای پالایشگاه‌ها به صورت یک جا، پیش‌بینی بودجه داریم که سال به سال تخصیص می‌یابد و عمده منابع ما نیز خارج از پالایش و پخش بوده است.

وی گفت: برای پالایشگاه ستاره خلیج فارس یک میلیارد دلار و چهار صد میلیون یورو از منابع وامی که خود وزارت نفت به ما تخصیص داده استفاده کرده‌ایم.

ضیغمی اظهار داشت: بین 13 تا 15 هزار میلیارد تومان کل سرمایه‌گذاری پالایش و پخش تا پایان برنامه پنجم خواهد بود که حدود 7 تا 8 هزار میلیارد تومان آن تاکنون انجام شده است.

وی اضافه کرد: ما دو پروژه بزرگ داریم که یکی از آنها پالایشگاه اصفهان است و بخش خصوصی خود باید اقدام به سرمایه‌گذاری کند چنانکه تا مقطعی را ما به عنوان دولت در حد 700 تا 800 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کردیم و حدود 4 هزار میلیارد تومان دیگر باید در این پالایشگاه سرمایه‌گذاری شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی افزود: یک پروژه بزرگ دیگر در آبادان به عنوان طرح تثبیت تولید داریم که بیشتر آن به استاندارد سازی محصولات اختصاص دارد.

وی اظهار داشت: کار اجرایی بحث استاندارد سازی و افزایش ظرفیت پالایشگاه آبادان نیز که با سرمایه‌گذاری 4 هزار میلیارد تومان باید انجام شود به زودی آغاز خواهد شد که در آن از فاینانس و منابع داخلی و احتمالا خارجی استفاده خواهد شد.

ضیغمی با بیان اینکه با 8 هزار میلیارد تومانی که به آن اشاره شد پروژه‌هایی ماند لاوان، تبریز، اصفهان و بندرعباس تأمین مالی می‌شوند، افزود: این 4 پالایشگاه خوشبختانه خصوصی شده‌اند که پروژه‌های بعضی از آنها با همکاری ما انجام می‌شود بعضی را خودشان انجام می‌دهند.

وی تاکید کرد: تا پایان امسال پروژه‌های افزایش ظرفیت تبریز و لاوان راه‌اندازی می‌شود، پروژه اصفهان پایان فروردین سال آینده و بندرعباس نیز در نیمه دوم سال 92 راه‌اندازی می‌شوند.

معاون وزیر نفت گفت: تا پایان 92 سرمایه‌گذاری محقق شده تنها در حوزه ساخت و افزایش ظرفیت پالایشگاه‌ها به 9 هزار میلیارد تومان بالغ خواهد شد.

وی افزود: پیش‌بینی ما آن است که تا خرداد 92 تولید 24 میلیون لیتر بنزین و 24 میلیون لیتر نفت گاز با استانداردهای یورو 4 و یورو 5 تولید خواهد شد.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 265223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =