«بارش نور» زنده‌یاد بهجتی تجدید چاپ و تازه‌ترین رمان مجتبی پورمحسن که به گفته وی حاصل پیوند میان روایت و تصویر است با عنوان «آلبوم خانوادگی» منتشر شد.

مهر گزارش داد: مجموعه غزلیات و رباعیات زنده‌یاد آیت‌الله بهجتی اردکانی متخلص به شفق با نام «بارش نور» به چاپ دوم رسید. در این مجموعه گزیده‌ای از اشعار بهجتی در سال‌های قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به همراه تاریخ سرایش این آثار درج شده است.

بهجتی در مقدمه خود بر این مجموعه شعر با تاکید بر سرایش بیشتر اشعار خود در قالب غزل می‌نویسد: این غزل‌ها و غزل‌گونه‌ها در شرایط خاص و حال و هوای ویژه‌ای سروده شده است و برخی از آنها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی گفته شده است که ترسیمی از اختناق آن روز است بنابراین به تاریخ سرودن اشعار در کتاب باید توجه داشت که حکایتگر حال و هوای همان زمان است... در میان سروده‌هایم تنها هر چه مایه غزلی داشته در این مجموعه گردآمده و رباعیات هم ضمیمه آن شده است و نام بارش نور را هم به همین خاطر انتخاب کرده‌ام....البته تحولاتی در شعرم بوده و هست که سیری کوتاه در این مزرعه سبز آن را به جویندگان نشان خواهد داد اما در میان انواع شعر، از آغاز گرایش من به غزل بیشتر بوده و هست که غزل آیینه دل‌های شکسته و زبان محبت و دفتر خاطرات ظریف است و خمیرمایه شعر هم چیزی جز شور و محبت نیست.

 

در دو رباعی از این مجموعه می‌خوانیم:

عمری است به لطف داده‌ای عادت من/ بنواخته‌ای دل پرحسرت من

با سابقه این همه رحمت فردا / حاشا که دهی ز کرده‌ها خجلت من

×××

گر گیریم از گنه به فردا ای دوست / من گیرمت از کرم که جود از تو نکوست

از تو همه بخشش آید از من همه جرم/ از کوزه همان برون تراود که در اوست

 

این کتاب را موسسه انتشارات قداست در شمارگان 2 هزار نسخه و قیمت 8 هزار تومان منتشر شده است. محمدحسین بهجتی اردکانی، شاعر و امام جمعه شهرستان اردکان یزد بود. او با تخلص «شفق» شعر می‌سرود و در شامگاه 29 مرداد ماه 1386 در سن 73 سالگی درگذشت.

 

تازه‌ترین رمان مجتبی پورمحسن که به گفته وی حاصل پیوند میان روایت و تصویر است با عنوان «آلبوم خانوادگی» منتشر شد. مجتبی پورمحسن شاعر، نویسنده و روزنامه‌نگار در گفتگو با این خبرگزاری، از انتشار تازه‌ترین رمان خود با عنوان «آلبوم خانوادگی» ازسوی نشر زاوش خبر داد و گفت: این رمان نوعی پیوند میان عکس و روایت است که در آن فرم روایت اهمیت ویژه‌ای دارد. در واقع من در این رمان سعی کردم مثل یک آلبوم خانوادگی به روایت مسایل پیرامون یک خانواده بپردازم که به تدریج شکل گرفته است. گویی که راوی در حال بازخواندن تصاویر یک آلبوم خانوادگی برای مخاطبانش است. با اینکه در این رمان فرم نگارشی برایم از اهمیت بالایی برخوردار بود اما سعی کردم که این فرم از درون رمان بیرون نزند. از سوی دیگر قصه‌های مختلف حاشیه‌ای این اثر بسیار مورد استفاده و توجه‌ام بود و حتی گاهی فکر می‌کنم بیش از حجم کتاب در این اثر قصه وجود دارد.

نه شاعرم نه نویسنده!

پورمحسن در پاسخ به پرسشی درباره فعالیت همزمان خود در عرصه نویسندگی و شاعری و چگونگی ترکیب این دو با هم گفت: من خودم را نه شاعرمی‌دانم و نه نویسنده. کارم را با شعر شروع کردم و آن را خیلی دوست دارم. بعد از تجربه شعر، کمی به سمت نقد داستان متمایل شدم، نقد دوستان دیگران بر داستان‌ها را می‌خواندم و بعد از آن کم‌کم حس کردم می‌توانم درباره داستان هم چیزی بنویسم و این حس در نهایت من را به سمت نوشتن سوق داد.

این نویسنده افزود: پیش از این در ادبیات و فرهنگ ما اندیشه‌ای بود که معتقد بود شاعران، نویسندگان خوبی نیستند. البته این برآمده از برخی شواهد بود که در نثر شاعران آن زمان که گاه سعی در نوشتن متن غیرداستانی داشتند، به چشم می‌خورد اما نسل شاعران جدید رفته رفته سعی کردند از امکانات فرمی شعر در داستان بهره ببرند نه اینکه داستان را با نثر شاعرانه بنویسند.

این نویسنده در ادامه از مراحل پایانی نگارش رمان تازه‌ای از خود و تحویل مجموعه داستان‌هایش به ناشر خبر داد و گفت: در فضای فعلی نشر با ناشر تصمیم گرفتیم که انتشار کتاب را ساکن بگذاریم.

شعرهایی برای یک گوسفند بی‌عقل

پورمحسن افزود: مجموعه تازه‌ای از اشعار من نیز با عنوان «ای گوسفند بی عقل تنهایی» نیز برای چاپ آماده شده اما اعلام شده که برای صدور مجوز انتشار آن باید نزدیک به شصت درصد از اشعارش را حذف کنم. من واقعا معتقدم که این اشعار به شدت اخلاقی است و آروز داشتم که ای کاش می‌شد با کسی که چنین نظری را صادر کرده صحبت می‌کردم و اگر او من را قانع می‌کرد قول می‌دادم که نوشتن را برای همیشه کنار بگذارم.

وی همچنین از در دست انتشار بودن اثر تازه‌ای از موریس بلانشو با نام «آمین ادب» با ترجمه او توسط نشر افکار خبر داد و گفت: ترجمه من از مجموعه اشعار انتقادی هارولد پینتر درباره آمریکا نیز مجوز گرفته و مراحل انتشار را سپری می‌کند.

 

ساکنان تهران برای تهیه این آثار و سفارش هر محصول فرهنگی دیگر کافی است با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و سفارش خود را (در صورت موجود بودن در بازار) در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز می توانند با پرداخت هزینه پستی، تلفنی سفارش خرید بدهند.

6060



 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 265286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =