انتشارات قطره با کتاب​های جدیدی در حوزه ادبیات و طنز همچون «جغد بهتر است یا پن‌کیک، راند، زن کاغذی و پول چراغ جادو» در بازار نشر حاضر شد.

به گزارش خبرآنلاین، «پول چراغ جادو» مجموعه اشعار طنز فاضل ترکمن از سوی انتشارات قطره وارد بازار شد. این کتاب مجموعه‌ای از اشعار طنز ترکمن است که پیش از این در مجله گل‌آقا و یا صفحه پینگ پنگ هفته‌نامه چهل چراغ منتشر شده بود.

 

ترکمن با اشاره به اینکه حجم این کتاب قرار بود بیش از اندازه فعلی باشد، گفت: این شعرها برای صدور مجوز چاپ نزیک به دو سال و نیم انتظار کشیدند و پس از دو بار بررسی نزدیک به سی قطعه از آنها حذف شد تا توانست مجوز بگیرد. از فاضل ترکمن پیش از این مجموعه داستان‌های طنز «سفر به قبرستان» از سوی همین ناشر منتشر شده است.
در یکی از شعرهای این کتاب می خوانیم:
دارد بدم می آید از دنیای سیخی
از مادر دل نازک و بابای سیخی!

من عاشق پاهای خیلی چاق و گردم
چون چندشم می آید از هر پای سیخی!
یک روز رفتم با رفیقان جنگلی سبز
کردند آنجا گوشت ها را لای سیخی!

دنیای من صاف است، دنیای شما سیخ
در ذهنتان یک عالمه رویای سیخی!
من دوست دارم زلف هایم صاف باشد
معنی ندارد واقعا موهای سیخی!

دیروز دیدم در خیابان مرد جلفی
گفتم به او: لعنت به تو آقای سیخی!

از کوره در رفت و چکی زد توی گوشم
با ناله سر دادم هزاران آی سیخی!
باری تعالی! سیخ، کابوس شبم شد
از بس که دیدم هر زمان، یک جای سیخی!

 

همچنین مجموعه داستان «زن کاغذی» نوشته محمدتوفیق مشیرپناهی از سوی همین ناشر روانه بازار نشر شد. داستان هایی اجتماعی که در بطن خود رشد دادن و سپس به دنیا آوردن، کمالِ زن‌هایی است که وجه مشترک برخی از داستان‌های مجموعه‌ی زن کاغذی است. زن‌هایی که به پای مناسبات اجتماعی نمی‌نشینند تا برای آن‌ها قانونی بتراشند از حضور، حضور پیدا و پنهان زنان، بلکه خود مناسبات اجتماعی را به وجود می‌آورند. این زنان گرفتار دنیایی تنگ هستند، بی آن‌که بتوانند گستره‌ی تازه‌ای فتح کنند که نشان از به خودآیی آنان، عنوان انسانی اندیشمند را داشته باشد. در واقع اینان بیش از پیش به حصار ناامنی و ترس رانده می‌شوند و در داستان‌های «غروب کلاغ‌ها» و «قاصدک‌ها وگل‌های نرگس»‌، زنان راوی این مناسبت‌ها هستند.»
 

«راند» با عنوان فرعی «از دفترچه خاطرات یک دانشجوی پزشکی» نوشته مهدی ایزدی نیز دیگر کتاب این ناشر است که به تازگی روانه بازار شده است. در شرح کتاب می خوانیم: «در دوره‌ دانشجویی است که احساس «آدم بودن» می‌کنید و فکر می‌کنید کسی هستید! خوب در دانشکده‌ پزشکی این احساس خیلی قوی‌تر است! دوره‌ دانشجویی دوره‌ تجربه‌های تازه است، کارهایی که تا به حال نکرده‌ایم؛ و از همه مهم‌تر دوره‌ آموزش است، آن‌قدر آدم سریع یاد می‌گیرد که باورکردنی نیست! منظورم درس و علم نیست! منظور زندگی است. در این مدت چندساله یاد می‌گیرید چه‌طور به داخل زندگی پر‌تلاطم شیرجه بزنید. و مهم‌تر از همه در دوران دانشجویی یاد می‌گیرید که دوست پیدا کنید! دوستان دوران دانشگاه همیشه با آدم هستند، چه آن‌ها را ببینید و چه نبینید! دوستی‌های دانشجویی بخشی از زندگی است که به راحتی فراموش نمی‌شود... داستان‌های این مجموعه تماماً خیالی هستند اما کدام خیال است که رگه‌ای در واقعیت نداشته باشد!...»
 

این ناشر همچنین مجموعه داستان «جغد بهتر است یا پن‌کیک» نوشته کارل هایسن با ترجمه پروین جلوه‌نژاد را روانه بازار نشر کرده است. در یکی از داستان های کتاب می خوانیم: «ری ابرهارت همراه خانواده‌اش دایم از شهری به شهر دیگر می‌روند و او مجبور است مدام مدرسه‌اش را عوض کند. بچه‌قلدرهای فلوریدا هم مثل بچه‌قلدرهای شهرهای دیگر هستند. ری مدیون دانا مترسون زورگو می‌شود. اگر دانا صورت او را به شیشه‌ی اتوبوس مدرسه نچسبانده بود و فشار نداده بود، ری هیچ‌وقت آن پسر دونده را نمی‌دید و کنجکاو نمی‌شد. آن پسر دونده از کنار اتوبوس مدرسه‌ی آن‌ها می‌گذشت، اما هیچ کتاب، کوله‌پشتی و یا کفشی نداشت. ری احساس‌ می‌کند آن پسر رازی دارد. او را تعقیب می‌کند و با دنیای واقعی فلوریدا و مخلوقات حیرت‌انگیز آن‌جا آشنا می‌شود...»
 

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 265320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =