سرمایه شاید مهم ترین نیاز برای شروع یک فعالیت اقتصادی باشد، اما دانش و توانایی مدیریت، دانش اقتصادی، شناخت او ضاع بازار و نیازهای آن و از همه مهم تر، باورداشتن اینکه «من می توانم، کارتازه ای را شروع کنم» عواملی است که در تولد یک کارآفرین نقش اساسی دارد.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «کارآفرینی به شیوه استاد حسین عالیزاد، بنیانگذار سن ایچ» از مجموعه کتاب های زندگینامه یکصد کارآفرین بزرگ ایرانی به قلم رضا یادگاری و مهشید سنایی فرد و با همکاری مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف از سوی انتشارات جهان دانش منتشر شد. به اعتقاد ناشر این اثر، کتابی است جذاب و روان که می تواند برای زنان و مردان این سرزمین آموزنده باشد و به عنوان یک الگوی موفق، منبع بسیارمفیدی برای فعالان صنعت غذایی کشور، دانشجویان رشته مهندسی صنایع غذایی و کلیه دانشجویانی که درس کارآفرینی را به عنوان واحد درسی پیش روی خود دارند.

 

ناشر در مقدمه این کتاب آورده است: «سرمایه شاید مهم ترین نیاز برای شروع یک فعالیت اقتصادی باشد، اما به یقین همه آن نیست. دانش و توانایی مدیریت، دانش اقتصادی ،شناخت او ضاع بازار و نیازهای آن و از همه مهم تر ، باورداشتن اینکه «من می توانم، کارتازه ای را شروع کنم» عامل هایی هستند که در تولد یک کارآفرین و ایجاد عزم واراده در وی نقش اساسی دارند.» مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف در راستای این الگوسازی‌ها در جامعه ایرانی با هدایت و همکاری در مجموعه یکصد جلدی کارآفرینان بزرگ ایرانی که توسط رضا یادگاری و مهشید سنایی‌فرد به نگارش درآمده است، توان خود را به کار بسته است تا تمام آنچه را می‌تواند با انتقال آن‌ها به نسل جوان ایرانی از آنها نسلی توانمند و کارآفرین بسازد به منصه ظهور برساند.»

«تاریخچه پیدایش بسته بندی و انواع آن، تاریخچه شرکت سن ایچ از آغاز تا امروز، داستان زندگی و روزگار حسین عالیزاد، شروع کسب و کار در تهران، بازرگانی عالیزاد، رویای شهر شکلاتی و شکومارس یا شکوپارس، فرزندی دیگر به نام سن ایچ، شیوا و شیبا، دانشکده صنعت غذای عالیزاد و...» از جمله فصل های این کتاب است. در این کتاب همچنین بخشی به نام تحلیل عوامل موفقیت عالیزاد وجود دارد که بسیار موجز و روان دو عامل اصلی موفقیت او را بررسی کرده است: یکی سرعت عمل دوم پیروی از قانون تغییر، که نویسنده به خواننده چگونگی پرورش این دو عامل مهم را انتقال می دهد.

در بخشی از کتاب می خوانیم: «این کتاب داستان زندگی نوجوانی است که در سن 16 سالگی از زادگاهش به تهران می آید. از همان دوران کودکی علاقه بسیار به تجارت داشت و از زمانی که می توانست راه برود، پدر را تا حجره اش همراهی می کرد. و با لوازم و مواد اولیه قنادی ها آشنا بود به همین دلیل وقتی دید که در تهران فروشگاه های قنادی بسیاری وجود دارد به این فکر افتاد که همان خرده فروشی مواد اولیه قنادی را دوباره آغاز نماید. پس شروع به شناسایی افراد سرشناس این بازار در تهران کرد و در اولین روز ورود به تهران به بازار عمده فروشها و سراغ فروشندگان بادام رفت، محصولی که در کنار پدر در شناخت آن تخصص پیدا کرده بود. حسین می دانست رمز ماندگاری در بازار و به شهرت رسیدن ارائه یک کالای با کیفیت و رفتار خوش با مشتری است. پس چند کیلو بادام با کیفیت را با قیمت بسیار خوب خریداری کرد. بادام ها را به اتاقش در مسافرخانه برد و آنها را با ترازوی بقالی طبقه پایین مسافرخانه که قرض گرفته بود وزن کرد و در بسته های کوچک بسته بندی کرد. و فردای آن روز با اعتماد به نفس بالا به عنوان فروشنده بادام با کیفیت شروع به بازاریابی و فروش بادام ها در قنادی ها نمود. و در هر قنادی اجازه می داد صاحب قنادی بادام ها را بچشد و از چگونگی پرورش بادام و شیوه های نگهداری آن صحبت می کرد. هنوز آفتاب به وسط آسمان نرسیده بود که حسین، تمام بار بادام خود را به قنادی ها فروخت. هنگامی که شب بر روی تختش در مسافرخانه دراز کشیده بود از روی شوق و موفقیت اشک از چشمانش جاری شده بود. دلش می خواست به پدرش موفقیت اولین روز فروشندگی اش را بگوید اما با خودش عهد بسته بود... »


 

شایان ذکر است، این مجموعه تا کنون آثاری درباره این کارآفرینان کشورمان منتشر کرده است: «بنیانگذار شرکت بس(منوچهر سلطانی حسینی)،بنیانگذار پوشاک ملکوتی(اکبرملکوتی)،بنیانگذار انتشارات فرا(دکتر فریبالطیفی)،نخستین بانوی بنیانگذار شرکت کشتیرانی و حمل و نقل بین المللی(سیده فاطمه مقیمی)،بنیانگذار گروه صنایع غذایی مهرام(شاهرخ ظهیری)،بنیانگذار شرکت بوتان (محمود خلیلی)،بنیانگذار گروه صنعتی انرژی(عبداله مهدیان)،بنیانگذار صنایع امرسان(سلطان حسین فتاحی)،بنیانگذار شرکت بهروز (بهروزفروتن)،بنیانگذارخودکاربیک(حسن رفوگران)، بنیانگذار محصولات بهداشتی هگزان(دکتر علی اصغرجهانگیری)،بنیانگذار مجله موفقیت(احمدحلت)، بنیانگذار رستورانهای زنجیره ای پدر خوب(شهرام فخار)،بنیانگذار صنعت قفسه بندی در ایران(محمدحسین جابرانصاری)،بنیانگذارشرکت شیرآلات صنعتی کیزایران(احمدغفاری)،بنیانگذار پوشاک تن درست(بابک اخوان و مرجان صدرالعلمایی) و...»
 

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 266078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    7 4
    از کجا باید بخریم ؟
  • بی نام A1 ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    1 1
    عالي بود
  • مهدی A1 ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    0 0
    من این کتابو که نوشته ی استاد عزیزم جناب یادگاری هستش بسیار عالیه....خیلی زندگی زیبایی دارن آقای عالیزاد....