فرمانده نیروی دریایی ارتش از برگزاری رزمایش ولایت 91 از هشتم دی‌ماه به مدت 6 روز در محدوده تنگه هرمز خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرآنلاین، امیر دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران عصر امروز طی یک نشست خبری اهداف و جزییات رزمایش تخصصی دریایی ولایت 91 را تشریح و به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت. فرمانده نیروی دریایی ارتش در مقدمه سخنان خود به رضایت مقام معظم رهبری از انعکاس رزمایش های قبلی این نیرو و عملکرد مثبت رسانه ها خبر داد.
امیردریادار سیاری گفت: دریا در ابعاد گوناگون برای کشور فرصت است و ما باید بتوانیم از منابع خدادادی دریا برای پیشرفت کشور استفاده لازم را ببریم. دریا از نظر اقتصادی بسیار حائز اهمیت است.  93 درصد از صادرات و واردات کشور از طریق دریا انجام می شود. از نظر منابع انرژی دریا بسیار حائز اهمیت است. از نظر منابع غذایی بسیار ارزشمند است. همچنین دریا در بحث گردشگری، انتقال فرهنگ و نیز دفاعی بسیار مهم است.
وی ادامه داد: با توجه به این منابع و منافعی که همه کشورهای صاحب دریا در دریا دارند من جمله جمهوری اسلامی ایران ما باید ای توانمندی را داشته باشیم تا از منابع و منافع مان در دریا دفاع کنیم. یکی از انگیزه های ما در اقیانوس هند و دریای عمان دفاع از منافع و منابع ما است. بنابراین انجام هر گونه رزمایش برای این انجام می شود توانمندی دفاعی را برای حفاظت از منابع و منافع مان بالا ببریم.
سیاری با اشاره به اهداف رزمایش تخصصی ولایت 91 نیروی دریایی ارتش گفت: اول نمایش اتقدار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در عرصه دریا، نمایش توانمندی نیروهای مسلح در دفاع از منافع مقدس جمهوری اسلامی در عرصه دریای، نمایش توانمند دفاعی نیروی راهبردی ارتش در دفاع از مرزها و ارتش و چهار ارسال پیام صلح و دوستی به همه کشورهای منطقه. اهداف جزیی، آزامایش سلاح ها و مهمات جدید، تبادل تجربه، انتقال تجربه به کارکنان جوان، آزمایش تکنولوژی نو، ایجاد هماهنگی بین نیورهای مختلف می تواند از اهداف جزیی رزمایش ولایت 91 باشد.
فرمانده ارتش خاطرنشان کرد: رزمایش تخصصی دریایی ولایت 91 نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه تنگه هرمز، دریای عمان، شمال اقیانوس هند تا مدار 18 درجه شمالی به وسعت یک میلیون متر مربع و با رمز یا امام حسین(ع) از تاریخ 8 دی ماه به مدت شش روز برگزار خواهد شد.
سیاری با اشاره به جغرافیای انجام رزمایش گفت: از مشخصات منطقه رزمایش از تنگه هرمز و بندرعباس تا مدار 18 درجه که نقطه انتهای محور رزمایش است حدود دو هزار کیلومتر فاصله است. در تمام طول مدت رزمایش در منطقه ای که انتخاب شده است به هیچ وجه وارد مرزهای آبی کشورهای همسایه نخواهیم شد و قوانین بین المللی در عرصه دریا را رعایت خواهیم کرد. اما با توجه به اینکه قسمت عظیم رزمایش در آب های آزاد انجام خواهد شد ارزش و جایگاه بالایی در نمایش اقتدار جمهوری اسلامی ایران دارد.
وی خاطرنشان کرد: تمرینات یگان هایی که در زمایش شرکت می کنند به دو قسمت تقسیم می شود؛ قسمتی از نیروی دریایی و ناوشکن ها تحت عنوان نیروی دشمن و نارنجی سازماندهی می شود که در مدار 18 درجه مستقر می شود. تعدادی از نیروها نیز به عنوان نیروی مدافع و آبی در تنگه هرمز، دریای عمان و سواحل مشرف بر دریا در بندرعباس مستقر می شوند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه تاکتیک های بکار رفته در رزمایش بومی است، گفت: در این مرحله به وسیله داوران عملکرد هر نیرو مورد ارزیابی قرار گرفته و نیروی موفق مشخص می شود. از بندرعباس تا مدار 18 درجه، حد سمت راست مدار 18 درجه حدود 200 کیلومتر فاصله دارد. از بندر کنارک جمهوری اسلامی به سمت پایین تا مدار 18 درجه حدود هزار کیلومتر است. منطقه رزمایش منطقه ای در حدود 200 کیلومتر است.
سیاری با اشاره به تمرینات گفت: تمرینات سطحی، زیر سطحی، موشکی، هوایی، اژدر، قطع ارتباطات و به ویژه توجه خاص به جنگ های الکترونیک است که در این رزمایش به طور خاص مورد توجه قرار گرفته است. از نوآوری این رزمایش همان طور که گفته شد زیردریایی طارق عملیاتی و به دریا اعزام شده است. دو فروند زیردریای کلاس غدیر به توان هواناوی اضافه شده است. دو فروند هواناو اضافه شده است. از همه این وسایل که در 7 آذر به ناوگان سطحی و زیرسطحی الحاق شده اند در این رزمایش آزمایش خواهند شد. در بحث استفاده از سلاح ها و موشک ها همه اش نسبت به سال های آینده نوآوری داشته اند. تاکتیک های ما تاکتیک هایی است که نسبت به سال های گذشته متفاوت است. همزمان ما بحث برقراری امنیت کشتی های نفت کش و تجاری جمهوری اسلامی ایران که از سواحل جدا شده و به سمت دریاهای آزاد حرکت می کنند ناوگرو 23 نیروی دریایی متشکل از ناوهای جماران و بوشهر عملیات اسکورت کشتی های تجاری و نفت کش را تا مدار 10 درجه انجام می دهند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی همچنین در بخش دیگر به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.
وی در پاسخ به سوالی درباره میزان تسلط نیروی دریایی بر مسیرهای کشتی های بیگانه گفت: این منطقه بسیار وسیع و باز است. دریا نیز جایی نیست که به طور یک جاده مشخص کرد. اما هر یک از ناوهای کشورهای فرامنطقه ای که مطابق قوانین در حرکت هستند مسیر خودشان را ادامه می دهند. اما اجازه نمی دهیم کسی به منطقه عملیاتی ما نزدیک شوند. در رزمایش قبلی هم این اتفاق افتاد و با تذکر نیروی دریایی ارتش از منطقه و حریم عملیاتی دور شدند.
دریادار سیاری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ایران توانسته به آب های آزاد به اهداف خود دست یابد، گفت: حضور ایران در آب های آزاد به ارتقای توانمندی ما منجر شده است. زمانی حضور ما در آب های آزاد تنها به خلیج فارس منحصر می شد. ولی ما اکنون حضور در آب های شرق و جنوب دریای مدیترانه را تجربه کردیم که نشان دهنده توانمندی علمی و صنعتی ایران است.
وی همچنین در خصوص استفاده پهپاد ساخت داخل در رزمایش گفت: وقتی یگان های پروازی را اعلام کردیم منظورمان هواپیما، بالگرد، هواناو و پهپاد است. ما در منطقه رزمایش و به طور معمولی از پهپادهای ساخت داخل استفاده کرده و از توانمندی خوبی نیز در این زمینه برخورداریم.
دریادار سیاری درباره تفاوت های این رزمایش گفت: در رزمایش ولایت 90 جنبه عمومی رزمایش بیشتر بود و الان جنبه تخصصی بیشتر است. در رزمایش ولایت 91 به اثر گذاری سلاح های تخصصی سطح و زیر سطح در آب های آزاد توجه کرده ایم.
وی گفت: امسال به خصوص از بعد ناوگان زیرسطحی پیشرفت زیادی داشتیم و نسبت به گذشته قابل مقایسه نیست.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در پاسخ به سوالی که آیا در این رزمایش سپاه نیز حضور دارد، گفت: ما همیشه در بحث های اطلاعاتی و عملیاتی با برادران سپاه ارتباط داریم و در صورت نیاز از توانمندی آنان استفاده می کنیم. نیروی دریایی سپاه مکمل نیروی دریایی ارتش است و یک توان خوبی در دریا را تشکیل می دهند.
وی همچنین در پاسخ به سوالی که آیا این رزمایش پاسخی به رزمایش مین روبی آمریکا است، گفت: رزمایش ما مین روبی نیست. بسیار وسیع و گسترده است و بنا بر برنامه سالیانه این رزمایش برگزار می شود. در طول سال ما از رزمایش های کوچک شروع می کنیم و به رزمایش بزرگ منتهی می کنیم.
سیاری درباره بکارگیری از تکنولوژی جدید در رزمایش گفت: رزم در دریا، رزم علم است. هر کسی علم اش پیشرفته تر باشد می تواند از تجهیزات در دریا بهتر استفاده کند. ما باید بتوانیم از توانمندی های الکترونیکی و فضای الکترومغناطیسی موجود در دریا استفاده کنیم و اجازه ندهیم دشمن به ما ضربه بزند. اگر کوتاهی کنیم مطمئنا از غافله عقب می مانیم.
وی همچنین درباره این سوال که آیا کشورهای همسایه در این رزمایش مشارکت می کنند، گفت: اگر قرار باشد با کشورهای همسایه رزمایش برگزار کنیم دیگر عنوان آن رزمایش تخصصی نبود بلکه رزمایش مشترک می شد. امکان دارد در سطح نظارت کشورهای همسایه حضور داشته باشند.
/27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 266241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =