رییس اتاق بازرگانی تهران گفت:بانک ها تمام فشار وارده بر خودش را به فعال اقتصادی منتقل می‌کنند و بدون توجه به بار فقهی تعهداتش، مردم و تولیدکنندگان را تحت فشار می‌گذارند.

یحیی آل‌اسحاق در  بیست‌و‌چهارمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران، با اشاره به وضعیت رابطه فعالان اقتصادی و نظام بانکی آن را رابطه‌ای پرچالش توصیف کرد که همه مسئولان کشوری در دولت، مجلس شورای اسلامی و نمایندگان بخش خصوصی و تشکل‌ها نسبت به آن وقوف دارند و اگر این مشکل هرچه سریع‌تر به سامان نرسد تداوم آن کل نظام اقتصادی کشور را زیر سوال خواهد برد.
آل‌اسحاق رابطه بین فعالان اقتصادی و بانک‌ها، بانک‌ها و بانک مرکزی و در نهایت بانک مرکزی و نظام اقتصادی را گرفتار همین چالش دانست و گفت: این روابط همانند نخ تسبیحی است که هرچه جلوتر می‌رویم باز به اول می‌رسیم. همه با هم باید به این مساله توجه داشته باشیم و به عنوان یک چالش جدی در اقتصاد کشور به فکر سامان دادن آن باشیم؛ همان طور که اتاق تهران و مجموعه فعالان اقتصادی بخش خصوصی حاضر به همکاری تمام با پتانسیل خود هستند.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی تهران گفت: بانک منابع محدودی دارد و این منابع را تحت عناوین مختلف به آنچه خود مدنظر داشته و آنچه به بانک الزام شده اختصاص داده است. این در حالی است که بین منابع بانک و انتظاراتی که از آن می‌رود همخوانی وجود ندارد و این باعث می‌شود نظام بانکی همواره تحت فشار باشد. یحیی آل‌اسحاق ادامه داد: بانک‌ها از بالا برای تخصیص دادن منابع خود به موضوعات دستوری و از پایین از طرف فعالان اقتصادی برای ارائه تسهیلات تحت فشار قرار می‌گیرند لذا با منابع محدودی که دارند دچار مشکل می‌شوند.
رئیس اتاق تهران این را یک جنبه قضیه دانست و بعد دیگر را مجموعه رفتارهای نظام بانکی با فعالان اقتصادی عنوان کرد و گفت: نظام بانکی متاسفانه تمام فشاری که از بالا به آن وارد می‌شود را به پایین که فعالان اقتصادی هستند انتقال می‌دهد. نمونه بارز آن که در این روزها به چالشی جدی بدل شده مساله ارز است. یحیی آل‌اسحاق به پرونده‌های متعدد در این زمینه اشاره داشت و گفت: برای مثال پرونده‌ای هست که خودم آن را به تازگی بررسی کرده‌ام. یک فعال اقتصادی هفت ماه قبل گشایش اعتبار انجام داده و بخشی از کالایش را هم خریداری و وارد کرده اما اکنون بانک به تعهدات خود عمل نمی‌کند و با وجود این که 120 درصد میزان اعتبار گشایش شده را در ابتدای کار از این فعال اقتصادی اخذ کرده اما اسناد را در اختیار او قرار نمی‌دهد و کالاهای وارد شده در گمرک متوقف شده و در حال از بین رفتن است.
او ادامه داد: فرض کنید در آن زمان قیمت دلار مثلا 1400 تومان در بازار آزاد بوده است؛ بانک هم گشایش اعتبار کرده اما حالا فعال اقتصادی را تحت فشار قرار داده که باید با ارز مبادلاتی پرداخت کند. حتی به این هم راضی نیست و معتقد است چون امکان تغییر قیمت ارز وجود دارد فعال اقتصادی باید مبلغ بیشتری بپردازد تا در صورت نوسان مشکلی برای بانک پیش نیاید.

رئیس اتاق تهران با انتقاد از این رویکرد بانک‌ها، این روند را باعث از بین رفتن کار و زندگی فعالان اقتصادی دانست. یحیی آل‌اسحاق هم‌چنین به بخشنامه بانک مرکزی در این مورد اشاره کرد و توضیح داد: بانک مرکزی در بخشنامه خود تاکید کرده که اگر بانک گشایش اعتبار کرده باید ارز مرجع را اختصاص دهد و اگر از یک زمان مشخص به بعد این اتفاق افتاده با هنوز کالا وارد نشده، بانک باید از منابع خودش و با قیمت ارز مبادلاتی این مبلغ را پرداخت کند اما بانک‌ها در مورد ارز مرجع از عدم تخصیص آن توسط بانک مرکزی می‌گویند و در مورد ارز مبادلاتی هم اعلام می‌کنند که هیچ منبعی برای پرداخت در اختیار ندارند. در نتیجه تمام فشار به فعال اقتصادی وارد می‌شود.

رئیس اتاق تهران که سعی زیادی می‌کرد تا تیغ انتقاداتش تیز و برنده نشود به عدم ترخیص کالاهای این دست از فعالان اقتصادی از گمرک اشاره و سوال کرد که چرا باید در این بین اجازه ترخیص به این کالاها داده نشود و آن قدر بار در گمرک بماند که از بین برود. او افزود: چرا باید حلقه آخر، تمام هزینه را بپردازد و تمام فشار به مردم و فعالان اقتصادی وارد شود؟ ما می‌توانیم این داستان را به شکل دیگر و با جنجال مطرح کنیم اما تنها به دنبال حل این مساله هستیم. قرارداد بین بانک و فعال اقتصادی بسته شده و طرفین نسبت به آن تعهد دارند. این تعهد هم بار فقهی دارد و نمی‌توان بعد از انجام معامله به خاطر نوسانی که در قیمت ارز رخ داده کنار کشید و گفت که به ما ربطی ندارد.
یحیی آل‌اسحاق با تاکید بر لزوم حل مشکل ترخیص کالاها از گمرک برای تداوم یافتن کار فعالان اقتصادی و جلوگیری از زیان دیدن تولیدکننده‌ها و مردم به جلسات متعدد اتاق تهران با مدیران و مسئولان بانکی اشاره کرد و گفت:ما معتقدیم که مشکلات بانک‌ها هم به عنوان یک بنگاه اقتصادی باید دیده شود و برای حل آن فکری بشود اما یک بنگاه اقتصادی باید به تعهداتش هم احترام بگذارد و به آن عمل کند. مردم نباید تاوان آن را بپردازند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران در پایان سخنان خود بر همفکری مسئولان نظام بانکی، مدیران بانک‌ها و فعالان بخش خصوصی برای حل این مشکل تاکید کرد.
/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 267763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =