۰ نفر
۱۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۸

سرویس های اطلاعاتی ترکیه مذاکره با عبدالله اوجالان-رهبر کردهای جدایی طلب پ.ک.ک را آغاز کرده اند.

روزنامۀ حریت روز سه شنبه از مذاکرات سرویس های اطلاعاتی ترکیه با عبدالله اوجالان-رهبر کردهای جدایی طلب پ.ک.ک که از سال 1999 در زندان به سر می برد- با موضوع خلع سلاح کردهای جدایی طلب خبر داد. به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامۀ لوموند این خبر روز گذشته توسط یالسین آکدوگان، مشاور سیاسی رجب طیب اردوغان تأیید شده است. آکدوگان در این باره گفته است:" سرویس های اطلاعاتی ترکیه مسئولیت مذاکره با اوجالان را بر عهده دارند. هدف از این مذاکره خلع سلاح کردهای پ.ک.ک(حزب کارگران کردستان) است. این مقام ترک در مصاحبه ای با شبکۀ تلویزیون ان تی وی اعلام کرده است هر تلاشی برای توقف خشونت ها مورد حمایت دولت خواهد بود. 
آنکارا ماههاست که با هدف توقف جریان اعتصاب غذای زندانیان کرد، مذاکره با رهبر پ.ک.ک را آغاز کرده است. مشاور رجب طیب اردوغان در عین ابراز شک و تردید پیرامون نفوذ اوجالان بر 2000 مبارز کرد که در شمال عراق علیه مواضع دولت ترکیه مبارز می کنند، در این باره گفت: اوجالان همواره بازیگر اصلی برای حل و فصل بحران کردی بوده، بحرانی که از سال 1984 تاکنون وجود داشته است.
روزنامه حریت در ادامه می نویسد: زمین نهادن سلاح از سوی مبارزان کرد از مهمترین اهداف مذاکرات است. در صورتی که این هدف تحقق یابد، پ.ک.ک که به دلیل فرا رسیدن زمستان عملیات نظامی و حملات خود را متوقف کرده، در بهار نیز دست به مبارزه نخواهد زد.
اما آکدوگان- مشاور اردوغان و نمایندۀ حزب عدالت و توسعه در پارلمان ترکیه معتقد است که باید واقع بین بود و در این باره می افزاید: توقف مبارزه و نبرد میان نیروهای ترکیه و شورشیان کرد، هدفی نیست که همین امروز و فردا محقق شود. وی از سویی تأکید می کند که کاربرد خشونت برای پایان دادن به جنگ با پ.ک.ک-گروهی که نزدیک به 30 سال است با ترکیه می جنگد- کافی نیست.
اما اوجالان در این بین اعلام کرده است که باید شرایطی فراهم شود که وی در تماس مستقیم با اعضای پ.ک.ک باشد و شرایط نگهداری وی نیز بهبود یابد. به نظر می رسد این شرایط سالهاست که محقق شدنی نبوده و نیست. به خصوص اینکه صداهای مخالفی از سوی احزاب ملی گرا برای مذاکره نیز به گوش می رسد.
عبدالله اوجالان با نام مستعار(آپو)(به معنای عمو) در امرعلی جزیره ای در دریای مرمره- از سال 1999 زندانی است. لازم به یادآوری است که پ.ک.ک به عنوان گروهی تروریستی در لیست ترکیه، کشورهای اتحادیه اروپا و ایالات متحده قرار دارد و مسئول مرگ 40 هزار نفری شناخته می شود که از آغاز سلاح برداشتن این گروه برای استقلال به دست آنها کشته شده اند. شورشیان پ.ک.ک قبل از اعلام هرگونه درخواستی برای استقلال، در وهلۀ اول استقلال بخش جنوب شرقی آناتولی را مطالبه کردند بخشی که بیشتری جمعیت کرد را در خود جای داده است. ارتش ترکیه در عین مذاکره با اوجالان مبارزه با کردهای شورشی را نیز ادامه می دهد. لازم به یادآوری است که در سال 2009 نیز تلاش مشابهی برای مذاکره میان دو طرف صورت گرفته بود که با شکست روبرو شد. 
 4952

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 267849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • من IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۳
    29 64
    بنویسید: آیا ترکیه از نسل کشی کردها دست بر می دارد؟
    • بدون نام IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
      10 4
      همین کردها در اورمیه ونقده وخوی نسل کشی کردن چرا کسی از این ها حرفی نمی زنه
  • بدون نام IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۳
    19 13
    " آیا ترکیه از نسل کشی کردها دست بر می دارد؟ " چقدر واقع بینانه هستی شما
  • بی نام IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۳
    20 6
    خیر. سلاح بر زمین نمی گذارند. همانطوری که در یادداشت به آن اشاره کردید، 30 ساله دارند می جنگند. همین طوری نیست که با یه مذاکره همه چیز حل بشه.
  • بدون نام IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۳
    24 20
    ترکیه عامل چندین نسل کشی در جهان و نسل کشی کردها آخرینش نیست شک نکنید
  • بدون نام IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۳
    23 24
    ترکیه به عنوان عامل چندین نسل کشی شناخته شده و نسل کشی کردها آخرینش نیست عثمانی حتی علیه صفویان و مردم تبریز نسل کشی کرده
  • edris IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۳
    19 23
    چ جالب ترکیه 40000 کورد رو ب خاک و خون کشیده ولی در پایان بازم کوردها باید مسئول کشته شدنشون باشن
  • رضا FR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
    3 5
    در زبان وگویش گرمانجی کاربرد کلمه> آپو> یه غیر از عمو به عنوان پدر نیز استفاده میشود که درباره آقای اوجالان به معنی پدر میباشد
  • پرویز IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    6 6
    ایا مردم میخوان به دولت ترکیه اعتماد کنن ترکیه حقه بازترین کشوردنیاست این کشور هنوز هم زیر سلطه امریکای ها واروپای هاست