تابناک نوشت:

هرچند در طول منازعه بین المللی موجود بر سر برنامه هسته ای ایران، ترکیه همواره سعی داشته خود را کشوری میانه رو و خواهان حل و فصل موضوع با رعایت کامل حقوق ایران نشان دهد، اما رئیس جمهور این کشور امروز طی سخنانی از سیاست ها و دیدگاه های واقعی کشورش نسبت به برنامه هسته ای ایران پرده برداشته است.
عبدالله گل، رئیس جمهور ترکیه امروز طی سخنانی با وجود دعوت به یافتن راه حلی جامع برای منازعه بین المللی بر سر برنامه هسته ای ایران، گفته ترکیه نمی خواهد شاهد آن باشد که یکی از همسایگانش سلاح هسته ای در اختیار داشته باشد.
گل که در مصاحبه ای با نشریه آمریکایی «فارن پالیسی» سخن می گفته، در این رابطه گفته: «ترکیه نخواهد پذیرفت یک کشور همسایه سلاحی در اختیار داشته باشد که ترکیه آن را در اختیار ندارد. ما به هیچ وجه این موضوع را دست کم نمی گیریم».
 اما بخش جالب تر سخنان گل، جایی است که وی درباره دیدگاه ترکیه نسبت به این «راه حل جامع» سخن گفته و با ادعای اینکه نگرش آنکارا نسبت به این موضوع، نگرشی واقع گرایانه است، تضمین امنیت رژیم اسرائیل را مهمترین موضوعی دانسته که پیش از بقیه موارد، باید مورد توجه قرار گیرد.
وی در این زمینه اظهار داشته: «ما واقع بین تر هستیم و آنچه می خواهیم، راه حل و رهیافتی جامع تر برای این مسئله است. آنچه در اینجا مطرح است، تضمین امنیت اسرائیل در منطقه است و زمانی که این امر تضمین شد، آن گاه قدم بعدی باید از ميان بردن این سلاح ها در کل منطقه باشد».
البته وی در بخش دیگری از مصاحبه خود، از ضرورت توجه به دیدگاه ایران نیز سخن گفته و اشاره کرده «مسئله اینجاست که خودتان را در جایگاه ایران قرار داده و توجه کنید که ایرانی ها تهدید بیرونی را چگونه درک می کنند». بر این اساس، وی خلع سلاح اسرائیل در مرحله بعدی را، گامی کلیدی در توقف برنامه هسته ای ایران دانسته است.
با این حال، با وجود تلاش گل برای به کار بردن لحنی معتدل، تأکید وی بر حفظ امنیت و موجودیت رژیم اسرائیل در منطقه، خود نوعی عقب نشینی از مواضع ادعایی این کشور در حمایت از مقاومت فلسطینی و جنبش های آزادی خواه در منطقه به شمار می رود.
از سوی دیگر، نوع موضع گیری وی درباره احتمال دستیابی ایران به سلاح هسته ای، عمق دیدگاه رقابت جویانه ترکیه نسبت به نقش و نفوذ ایران در منطقه را نشان می دهد. تأکید بر این موضوع که «ترکیه نخواهد پذیرفت همسایه اش سلاحی در اختیار داشته باشد که این کشور ندارد»، می تواند کلیدی در فهم چرایی استقرار سامانه موشکی «پاتریوت» ناتو در ترکیه در زمانی باشد که دستاوردهای نظامی ایران، به ویژه در حوزه موشکی هر روز توسعه بیشتری می یابد.
گفتنی است رئیس جمهور ترکیه در این مصاحبه درباره سوریه نیز سخنانی گفته که در نوع خود جالب توجه و احتمالاً نشانه بازنگری این کشور در رویکرد یکجانبه گرای خود نسبت به بحران در این کشور است. وی ضمن تأکید بر ضرورت حضور و مشارکت ایران و روسیه در بحران سوریه، گفته در این میان به ویژه باید با روسیه به شکل مناسبی رفتار شده و تضمین های لازم درباره آینده سوریه در اختیار این کشور گذاشته شود.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 268272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    9 6
    من نمیدونم چه اصراری دارین به دروغ نوشتن؟؟ از شما بعیده!! کل نشریه فارین بالیسی رو یر وته کنی چنین مقاله ای یافت نشد!!! یا حدافل من پیدا نکردم خواهش میکنم لینک مطلب رو بزارین!!
  • محمد IR ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    18 19
    عجب دنیای نامردیست .شما (کشورترکیه) آبروی هر چی نامرده رو بردین تا همین دیروز بود چند تا از هموطنانتون رو اسراییل کشت حالا امنیتش مهم شده....میشود به آینده بسیار بد ترکیه امید داشت چرا که با تمام همسایگانش درگیر شده ...دل خوش کمک آمریکا نباید بود چون ممکنه زمانی هدفش باشی.
    • بدون نام IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
      20 0
      دل هیچ کشوری به حال ما نمی سوزه مطمئن باشید همه به فکر منافع خودشون هستن ای ما هستیم که باید به فکر خودمون ،آینده کشور باشیم به هیچ کشوری نباید اعتماد کرد می خواد این کشور ترکیه باشه یا ..........
  • سجاد IR ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    23 11
    هردم از این باغ بری میرسد...... بالاخره روی اصلی ترکیه روهم دیدم که بعد از حمایت علنی از تروریستهای ترکیه رخ اصلی خود را توسط رئیس جمهور خود نشان داد به کوری چشم امسال این آقا و دشمنان ایران در هر جای این دنیا به امید خدا ایران را به برترین فرازهای علمی در همه زمینه ها خواهیم رساند
  • بدون نام US ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    22 10
    اینها شنیدند آمریکا می خواهد با ایران مذاکره کند حسودیشون شده.
  • بدون نام IR ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    7 40
    ترکیه و مصر کشور های دوست و برادر ما هستند مطمئن باشید هیچگاه پشت ما رو خالی نمی کنند
    • بدون نام IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
      27 7
      اینا کی پشت مار گرفتن که حالا بخوان خالی کنن؟
  • علی IR ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    18 12
    دارن کم کم موجودیت خودشون رو نشون میدن! هیچ وقت قابل اطمینان نبودند!
  • محمد SE ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    25 5
    دیپلماسی ما ضعیف آقاجان!
  • علی GB ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    15 2
    خبر آن لاین من وقت هایی که خبری بدون منبع اصلیش میزاری دوست ندارم . تابناک منبع خبره ؟ برو متن اصلی خبر بزار . بخدا زبانمون بد نیست اونقدر! مخلص
  • هومن IR ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    20 5
    آیا این همان کشور دوست و برادر سابق نیست؟!
  • بدون نام IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    19 5
    باشه ... واقعا متاسفم که همه کشورهای مسلمان به ظاهر دشمن اسرائیل اند و به باطن بار قسم خورده
  • بدون نام IN ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    25 16
    یکی از همین روزها اسرائیل، مزد تو و همه کسانی که بهش خوش خدمتی کردند را میگذاره کف دستشون!اون روز دور نیست...
  • بدون نام IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    18 2
    باید از راههای دیپلماتیک به ایشان گفت که شما تیازی به سلاح نداردید.شما عضو ناتو هستید و قاعدتا" هیچ کشوری با وجود این پیمان دفاعی به شما حمله نخواهد کرد.اما ایران عضو هیچ پیمان نظامی نیست و مجبور است برای دفاع از خود نسبت به تولید و انباشت سلاح های متعارف اقدام نماید. در مورد سلاح هسته ای هم وقتی ایران اعلام کرده ما در صدد ساخت آن نیستیم چنین اظهاراتی فقط آتش اختلاف را شعمه ور می کند.البته من نه به ترجمه شما اطمینان دارم نه به امنت داری نشریات خارجی.
    • بدون نام US ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
      7 1
      من نظر مثبت دادم اما ثبت نمیشه!
  • منتظر IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    20 15
    نابود باد اسرائیل. ترکیه هم بداند که اسرائیل نابود شدنی است. ترکیه هم می خواهد ایران ضعیف باشد و هم اسرائیل. عقده امپراتوری دارد. عقده ای که تا همیشه در دلش خواهد ماند.
  • بدون نام IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    6 1
    پیاز داغش را زیاد نکنید! اتفاقا حرفهای آقای گل بسیار منطقی بود. فقط شماها یاد گرفتید هر وقت عشقتان کشید از حرف های طرف برداشت مثبت کنید و در جای دیگر برداشت منفی!
  • بدون نام IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    5 1
    پیاز داغش را زیاد نکنید! اتفاقا حرفهای آقای گل بسیار منطقی بود. فقط شماها یاد گرفتید هر وقت عشقتان کشید از حرف های طرف برداشت مثبت کنید و در جای دیگر برداشت منفی!