ایسنا نوشت:

رییس انجمن صنفی تولید‌کنندگان آسفالت استان‌های تهران و البرز با اشاره به این‌که از 20 روز پیش تاکنون عرضه قیر در بورس کالا متوقف شده است، گفت: به دلیل مشکلاتی که طی پنج سال اخیر گریبان صنعت آسفالت را گرفته است، احتمال توقف تولید در کارخانه‌های تولید آسفالت تهران و البرز وجود دارد.

جلیل طباطبایی با بیان این‌که شایعه و جو گرانی VB (وکیوم باتوم) و قیر بازار دلالی آن‌را رونق بخشیده است، افزود: از 20 روز پیش تاکنون قیری در بورس عرضه نشده و قیری هم فروخته نشده است، اما تولید پالایشگاه‌ها برقرار بوده و قیر طبق روال معمول و مانند گذشته بارگیری می‌شود و از پالایشگاه بدون این‌که شرکت تولید‌کننده، قیری بفروشد قیر با قیمت یک تا یک میلیون و 100 هزار تومان به محل مصرف منتقل می‌شود.

وی گفت: به دلیل مشکلاتی که طی پنج سال اخیر در اثر صدور بیش از حد مجوز تاسیس کارخانه آسفالت در دو استان تهران و البرز از سوی سازمان‌های مسوول و بازار‌ دلالی قیر و گرانی بیش از حد آن که باعث زیان‌دهی فراوان کارخانه‌های تولید‌کننده آسفات‌ شده، سرمایه‌گذاران در این صنعت مال و اموال خود را در ورطه سقوط مشاهده کرده‌اند.

 وی افزود: تاکنون بارها پیشنهاد توقف کامل تولید آسفالت در این دو استان از سوی مدیران شرکت‌ها به صورت پنهان و آشکار مطرح شده است و در حال حاضر نیز انجمن در صورت پشتیبانی نکردن مسوولان ذیربط از صنعت آسفالت در مرحله‌ای قرار گرفته که قصد دارد موضوع توقف کامل تولید آسفالت در کارخانه‌های آسفالت را تا تعیین تکلیف اساسی در دستور کار خود قرار دهد.

 رییس انجمن صنفی تولید‌کنندگان آسفالت استان‌های تهران و البرز گفت: از زمانی که عرضه قیر در بورس کالا آغاز شده است، قیمت این ماده اولیه موردنیاز کارخانه‌های آسفالت از تنی 85 هزار تومان به تنی بیش از 660 هزار تومان رسید و حالا هم دلالان مقدار زیاد قیری را که حدود 20 روز قبل تنی 660 هزار تومان خریده بودند، امروز جلوی پالایشگاه تنی یک میلیون و صد هزار تومان می‌فروشند و کسی هم آنها را مورد بازخواست قرار نمی‌دهد.

 طباطبایی با اشاره به سود 40 میلیارد تومانی دلالان بازار قیر طی یک ماه اضافه کرد: وزارت اقتصاد و سازمان بازرسی باید در شرایط کنونی نظارتهای خود را بر بازار قیر افزایش داده و مانع سودآوری هنگفت دلالان این بازار شوند.

 وی خاطرنشان کرد: با این شرایط که پیمانکاران آسفالت حدود 100 میلیارد تومان قرار‌داد‌های معوقه آسفالت دارند و باید از این بازار دلالی قیر را با تنی 700 هزار تومان گرانتر بخرند، چگونه می‌توانند آسفالت تولید کنند و اجرا کنند و سود هم ببرند؟ در چنین شرایطی نمی‌توان به سلامت پروژه‌های آسفالت‌ریزی اطمینان داشت.

 وی پیشنهاد داد: شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی مواداولیه تولید قیر را بدون افزایش قیمت برای ترمیم آسفالت‌های موجود و ساخت خیابان‌های جدید و مصرف کارخانه‌های آسفالت که در داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، به صورت مستمر در بورس کالا عرضه کند.

 رییس انجمن صنفی تولید‌کنندگان آسفالت استان‌های تهران و البرز افزود: از سوی دیگر قیر بدون افزایش قیمت نسبت به تاریخ سی‌ام آبان امسال به ‌طور روزانه در بورس کالا عرضه و به فروش برسد. همچنین قیر مصرف داخل را فقط به شرکت‌های تولید‌کننده آسفالت که دارای پروانه بهره‌برداری و قرار‌داد معتبر فروش آسفالت هستند، با اخذ ضمانت از انجمن‌های آسفالت در استان‌ها به فروش برسانند. ضمن این‌که VB و قیر‌های مازاد تولید ‌شده با نرخ آزاد و اخذ ضمانت معتبر از اتحادیه صادر‌کننده قیر صرفا به شرکت‌های دارای مجوز فروخته شود.

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 268542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =