محسن چاوشی از آن خوانندههایی است که هرچقدر هم خودش سعی در دوری از حاشیه داشته، باز به خاطر این انزوا، هر خبر یا گزارشی در موردش بیشترین واکنشها را دارد و خیلی زود باید منتظر پسلرزههای آن گزارش از طرف طرفداران دو آتشهاش بود. دلیلش هم واضح است. وقتی یک چهره موسیقی ترجیح داده در خفای کامل مسیر هنریاش را پیش ببرد، هر خبری میتواند واکنشزا باشد. این روزها هم که چاوشی در آستانه انتشار آلبوم جدیدش قرار دارد، حرف و حدیثها در مورد او و آلبوم جدیدش همینطور در حال بیشتر و بیشتر شدن است. حالا اگر میخواهید به شایعات اینترنتی اکتفا نکنید و واقعاً بدانید کار جدید محسن چاوشی چه ویژگیهایی دارد، شما هم به پشتصحنه «من خودم آن سیزدهم» بیایید.
آلبوم جدید قرار است تا اواسط بهمن امسال وارد بازار شود. آلبومی که به قول خود محسن چاوشی از پنج سال پیش تولید و ضبطش آغاز شده اما برخی اتفاقات باعث شده که دست به دست در بین تهیهکنندههای بازار بچرخد و انتشار آن به تأخیر بیفتد.
چاوشی مدعی است که این آلبوم چهرهای جدید را از او به مخاطبانش عرضه میکند. شاید به خاطر همین متفاوت بودن او این بار سراغ شعرهایی از وحشی بافقی، مولانا، شهریار، خیام نیشابوری و بابا طاهر رفته است. اتفاقی که در ابتدا با واکنش منفی عدهای از دوستداران این خواننده روبهرو شد ولی به مرور خیلیها از این تغییر رویه و سبک استقبال کردند و «خاص» بودن محسن چاوشی را به همین تصمیماتی ربط دادند.
خود چاوشی درباره تجربه این فضا و ریسک ورود به این سبک و سیاق میگوید: «قبل از اینکه پیشنهاد این آلبوم به من بشود یک کار در همین فضاها داشتم. بعضی دوستان آن را شنیدند و از آن استقبال کردند و همین باعث شد انرژی من برای کار کردن در این فضاها بیشتر شود. هرچند آن اوایل خیلی امیدی به استقبال از طرف مخاطبان نداشتم ولی به مرور و بعد از پیگیری بیشتر مفهومی این قبیل آثار به این نتیجه رسیدم که قطعاً مخاطب موسیقی من هم میتواند با این اشعار فاخر و کلاسیک ارتباط برقرار کند.»
صدای غلط کردن
یکی از پرهیجانترین قطعات این آلبوم بدون شک قطعه «توبه نامه» است که با ترجیع بند «غلط کردم، غلط....» ساخته شده است. اینطور که خود چاوشی میگوید، او در این قطعه نگاهی انداخته به برخی اشتباهاتش در زندگی و عمر کاری. البته این روزها حرف و حدیثهایی درباره حذف این قطعه از آلبوم عنوان شده. هرچند هنوز این خبر از سوی آقای خواننده تایید یا تکذیب رسمی نشده اما شایعات میگویند «توبه نامه» در مجموعه آهنگهای آلبوم مجوز نگرفته و احتمالاً از لیست کار آخر چاوشی حذف خواهد شد. این در حالی است که خود چاوشی به شدت به این قطعه دلبستگی دارد و برای همین از تهیهکننده خواسته که آن را حتماً در آلبوم جدید بگنجاند. در کنار هه اینها خبر انتشار اولین تیزر تصویری آلبوم «من خودم آن سیزدهام»، با حضور محسن چاوشی بازتابهای فراوانی بین دوستداران موسیقی داشته. این تیزر محصول خلاقیت یک گروه جوان است و قرار است دو هفته قبل از انتظار آلبوم، در قالب یک مجله تصویری به نام «پلاک هفت» منتشر شود. مجلهای که در شماره اول آن بزرگان موسیقی کشور از قبیل رضا صادقی و رضا یزدانی و شهرام شکوهی حضور دارند و انتشار تیزر محسن چاوشی یک جورهایی برگ برنده افتتاحیه آن خواهد بود.
و حالا «بهروز صفاریان»
هیچکس نفهمید بهروز صفاریان و محسن چاوشی کی و کجا جلسه برگزار کردند و با هم به توافق رسیدند و شروع به همکاری کردند. خبر وقتی به بیرون درز پیدا کرد که چاوشی از آغاز مراحل تولید آلبوم بعدیاش خبر داد و اینکه آلبوم جدید با مدیریت «بهروز صفاریان» تولید میشود. البته گفته میشود صفاریان از اواخر کار به تیم چاوشی اضافه شده و فقط مراحل نهایی این آلبوم با حضور او جمعآوری شده ولی چاوشی اصرار دارد که او را مدیر آلبوم بعدیاش معرفی کند.
«دوستی عمیقی بین ما بود ولی مشغلههای کاری باعث شده بود، هیچ وقت با هم همکاری نزدیک نداشته باشیم. این بار تصمیم گرفتهام آلبوم بعدی را که تابستان سال بعد منتشر میشود، با کمک بهروز صفاریان وارد بازار کنم. «فرشاد حسامی» هم علاوه بر تنظیم دو قطعه، میکس و مسترینگ آلبوم بعدی را برعهده دارد. همانطور که گفتم، تمام جزییات آلبوم زیر نظر بهروز صفاریان تولید میشود و این کلیت آلبوم را مدیریت خواهد کرد.» چاوشی در گفتوگوهای اخیرش هرگز درباره جزئیات آلبوم جدید سخن نگفته بود تا اینکه بالاخره در یادداشتی کوتاه آن را چند روز پیش در اختیار سایتهای موسیقی قرار داد، درباره کار جدیدش اظهارنظر کرد. اظهارنظری عجیب که خیلیها از جزئیات آن سردر نیاوردند: «. اما سیزده... گفتنش مثل هفت شیرین نیست اما آنچه بر من گذشت سیزده بود. تاکنون هر آنچه ساختهام و خواندهام عاشقانههای امروز بود ولی این بار فرصتی دست داد تا به سراغ عاشقانههای دیروز بروم که این سیزده تمامی ندارد. تمام تلاشم را کردم تا لذت ببرید و سیزده نباشید...»
طرح جلد پرماجرا
شایعات میگویند طرح جلد آلبوم «من خودم آن سیزدهام» یکی از عمدهترین دلایل تاخیر دو ساله برای انتظار آن بوده. ظاهراً تهیهکننده این کار اصرار داشته حتماً خود چاوشی روی پوستر آلبوم باشد اما او با یکی از اساتید گرافیک دانشگاه اصفهان وارد مذاکره شده و طرحی گرافیکی را برای آلبومش تهیه کرده و علاقه زیادی هم برای استفاده از آن به عنوان طرح جلد آلبومش داشته. این موضوع به کشمکشی یک ساله بین چاوشی و تهیهکنندهاش تبدیل شده که سرانجام به استفاده از تصویر چاوشی روی جلد آلبوم ختم شده است. اتفاقی که اگر سال قبل با آن کنار میآمد، طرفدارانش را مجبور نمیکرد یک سال بیشتر منتظر کار جدیدش بمانند.
19 301
نظر شما