عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس احتمال می دهد دلیل رئیس جمهور برای حضور در مجلس« تلاش برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها باشد.»

  قسیم عثمانی در گفت وگو با خبرآنلاین هدف رئیس جمهور از حضور در مجلس را «مجاب کردن نمایندگان» برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها دانست و در پاسخ به اینکه نگاه مجلس به این درخواست احتمالی چیست، گفت:«مجلس زیر بار این اتفاق بی موقع نخواهد رفت.»
لطف الله فروزنده معاون پارلمانی رئیس جمهور در گفت وگو با مهر هدف از «حضورغیر مترقبه» رئیس جمهور در مجلس را منظور «بیان برخی مسائل جاری کشور از جمله موضوعات اقتصادی و اجرای برخی طرح ها و پروژه های اقتصادی» بیان کرده است. 
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه که شخصا معتقد است باید هدفمندی یارانه ها در 3 گام اجرا می شده نه 5 گام، در خصوص استدلال دولت درباره اینکه اجرای این قانون در 5 گام منجر به شوک به جامعه می شود، اظهار داشت: الان شرایط شرایط دیگری است چون فاز اول هدفمندی به شیوه نادرستی اجرا شد و همین امر تورم غیر منتظره به کشور تحمیل کرد و هم به تولید لطمه زد و هم به افزایش قیمت کالاها و خدمات منجر شد.
 عثمانی می گوید: اولین اقدام دولت در شرایط فعلی تصحیح اجرای نادرست فاز اول است.
بسیاری از نمایندگان اقتصاددان مجلس معتقدند سهم تولید در فاز اول هدفمندی یارانه ها پرداخت نشد که این امر منجر به تعطیلی برخی از کارخانجات و کاهش حجم تولید در برخی دیگر شد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه درباره اینکه دولت دیدگاه مجلس را در این زمینه کارشناسی نمی داند و نظر دیگری دارد، گفت: ما در اینجا تفاوت سلیقه نداریم. دولت مکلف به اجرای قانون است ولی متاسفانه  از عنوان این قانون برای «اجرای سلیقه ای» هدفمندی یارانه ها استفاده شد.
وی در پاسخ به این پرسش که اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها در این مرحله با چه هدفی می تواند صورت بگیرد، خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه های ما این است که «اجرای این قانون بیشتر حرکتی انتخاباتی باشد تا یک اقدام اقتصادی اصلاحی.»
عثمانی بار دیگر با تاکید بر اینکه «اگر دولت قصد اجرای فاز دوم هدفمندی را دارد، ابتدا فاز نخست آن را اصلاح کند»،تاکید کرد: بعد از اجرای درست فاز اول اگر زمینه ای مطمئنی برای اجرای هدفمندی وجود داشت، دولت می تواند فاز دوم را هم اجرا کند ولی آنچه ما حس می کنیم، اتفاق دیگری است.
براساس قانونی که مجلس چندی قبل آن را مصوب کرد اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در سال جاری ممنوع است و این اقدام در 6 ماهه دوم سال بعد قابلیت اجرایی شدن دارد.
این نماینده مجلس که می گوید اجرای نادرست فاز اول «بار تورمی» بر زندگی مردم ایجاد کرده است.
بر اساس اعلام بانک مرکزی تورم آبان ماه جاری 26.1 درصد بوده است در حالی که در سال 90 این رقم 21.5 درصد بوده است.
عثمانی درباره اینکه حضور رئیس جمهور در کمیسیون برنامه و بودجه مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: نظر کمیسیون این است که در قانون بودجه، اجرای فاز دوم هدفمندسازی در 6 ماه دوم سال 92 اجرایی شود.
 وی در پاسخ به اینکه با توجه به تغییر دولت فکر می کنید دولت یازدهم قابلیت اجرایی کردن این قانون را داشته باشد، گفت: این بستگی به دولتی و شعار هایی که آن را تبلیغ می کند دارد.
 عثمانی اجرا نکردن فاز دوم توسط دولت بعد را غیر قانونی دانست و گفت: این قانون مجلس است و ربطی به این دولت و آن دولت ندارد، مهم این است که بستر اجرایی آن آماده باشد.
این نماینده مجلس همچنین لجبازی مجلس با دولت را رد کرد و تصریح کرد: مصلحت کشور برای ما مهم است.
او که معتقد است کارشناسان دولت اگر نظر خلاف رئیس جمهور بدهند، «محکوم به عزل» هستند، گفت: اکثر کارشناسان دولت نظرات آقای رئیس جمهور را تائید می کنند و روی نظر کارشناسی نمی شود حساب کرد.
 وی در پاسخ به اینکه آیا ممکن است نمایندگان در این موضوع لجبازی کنند، اظهار داشت: مجلس لجبازی نمی کند، ما مقابل لجبازی می ایستیم.
/27212
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 269198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    21 9
    دولت 4 سال پیش هم از این حرکتای انتخاباتی می کرد ولی نمیدونم چرا اونموقع کسی نمی ترسید!