فارس نوشت:

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ترور اندیشه و علم جزو بدترین ترور‌هایی است که از صهیونیست‌ها برخاسته است.
محسن رضایی در حاشیه مراسم گرامیداشت شهید احمدی روشن با اشاره به اینکه ترور دانشمندان ایرانی جزو ننگین‌ترین اعمال از سوی قدرت‌های استکباری محسوب می‌شود گفت: ترور متخصصین و دانشمندان ایرانی جزو‌ زشت‌ترین کارهایی است که تاکنون اتفاق افتاده است دلیل آن این است که ترور یک اقدام غیرانسانی است اما زمانی که علیه فکر علیه اندیشه استفاده می‌شود ترور اندیشه و علم جزو بدترین ترور‌هایی است که از صهیونیست‌ها برخاسته است.
وی افزود: حتی دیکتاتورهای بزرگ و معروف دنیا هم دست به چنین کارهایی نزدند که اندیشه، علم و متخصصین را ترور کنند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: دلیل کار آنها این است که آنها مشاهده کردند در مذاکره و دیپلماسی به نتیجه نمی‌رسند و حرفی برای گفتن در میز مذاکرات ندارند. در سیاست خارجی حرف آنها به انتها رسیده بود و آنها با این ترور تلاش کردند که در دل دانشمندان جوان ایرانی حالت رعب و وحشت ایجاد کنند تا از رفتن به سمت آرمان‌های بلند باز بدارند.
وی افزود: به نظر من آنها در هر دو زمینه شکست خوردند تعداد زیادی از افکار عمومی دنیا علیه آنها با این ترور‌ها بسیج شد و مظلومیت ما در عرصه بین‌المللی اثبات شد. امروز مردم دنیا می‌دانند که ایران به دنبال یک کار مسالمت‌آمیز است و آن کسانی دست به خشونت و جنگ می‌زنند که این ترور‌ها را انجام دادند.
رضایی گفت: این ترور‌ها هیچگاه نمی‌تواند از حرکت و پیشرفت ملت ایران جلوگیری کند.
مهمان‌پرست:گروه‌های مسلح هیچ گاه نمی‌توانند خود را نماینده مردم سوریه معرفی کنند
سخنگوی وزارت امور خارجه بررسی موضوعات منطقه‌ای را در مذاکرات ایران و 1+5 ممکن و قابل بررسی عنوان کرد.
رامین مهمان‌پرست در حاشیه مراسم یادبود شهید احمدی‌روشن در پاسخ به سؤالی درباره آخرین تحولات مرتبط به سوریه گفت: نظر ما این است که مردم سوریه خود درباره سرنوشت کشورشان تصمیم بگیرند و برای اینکه مردم بتوانند خود تصمیم بگیرند بهترین شاخص انتخابات است.
وی افزود: انتخابات زمانی می‌تواند برگزار شود که درگیری‌ها و خشونت‌ها متوقف شود و اجازه مداخله خارجی داده نشود. در یک محیط آرام و باثبات مردم بتوانند در شرایط مناسب رای خود را ترسیم کنند. طرحی که آقای بشار اسد مطرح کرد در همین چارچوب قرار می‌گیرد و مطابقت بسیار زیادی با طرح 6 ماده‌ای ایران دارد و ما نیز از این طرح حمایت می‌کنیم. ما احساس می کنیم تمام کشورهای منطقه و دنیا از این طرح حمایت می‌کنند چرا که هیچ طرح دیگری برای رفع مشکل وجود ندارد.
وی افزود: شما می‌توانید رویکرد کشورهایی که به جای توقف درگیری‌ها به دنبال ادامه خشونت هستند را ارزیابی کنید، کشورهایی که بحث دخالت نظامی در سوریه را پیگیری می‌کنند. معلوم است که این کشورها به دنبال دفاع از حقوق مردم سوریه نیستند. گروه‌های مسلح هیچ گاه نمی‌توانند خود را نماینده مردم سوریه معرفی کنند.
وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره زمان مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 افزود: آخرین مذاکرات هسته‌ای ایران بین نمایندگان کشورمان و آژانس انرژی اتمی انجام شد و طرفین اظهار داشتند این مذاکرات سازنده و مثبت بوده است و امیدواریم بتوانیم در مذاکرات آینده به یک نتیجه مثبت و روشن دست پیدا کنیم. شرط اصلی این مسئله این است که حقوق هسته‌ای مردم به رسمیت شناخته شود و ملت ما از حق کامل بهره‌برداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای برخوردار باشد.
 وی افزود: ما عضو پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای هستیم و به نظر ما این همکاری‌ها باید به گونه‌ای ادامه پیدا کند که فعالیت نظامی هسته‌ای از طرف هیچ کشوری صورت نگیرد.
وی ادامه داد: بحث ما و 1+5 بیشتر حالت سیاسی پیدا کرده است؛ ما فکر می‌کنیم کشورهای 1+5 یک رویکرد سیاسی دارند و می‌خواهند فشارهایی وارد کنند تا به اهداف خاصی دسترسی پیدا کنند و الا اگر بحث ما یک بحث فنی بود خیلی زودتر به نتیجه می‌رسیدیم. مهمان‌پرست همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه آیا بحث‌های منطقه‌ای در مذاکرات ایران و 1+5 مطرح می‌شود و یا نه، گفت: مذاکرات ایران و 1+5 مذاکرات جامعی است و تنها در خصوص بحث هسته‌ای صورت نمی‌گیرد. قبلا نمایندگان ما کشورهای 1+5 اعلام کردند که موضوعات مختلفی در این مذاکرات می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد که موضوعاتی همچون مبارزه با مواد مخدر از طرف کشور ما پیشنهاد شده است و از طرف کشورهای غربی رسیدگی به بحران‌های منطقه‌ای مطرح شد. این نشست یک فرصت است تا دیدگاه دیگری در کنار دیدگاه کشورهای غربی مطرح باشد.
وي همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره مذاکرات ایران و آرژانتین در زوریخ سوئیس گفت: مراسم در این مذاکرات توانستند به دستاوردهای خوبی دست پیدا کنند ما در حال رایزنی هستیم تا روند قضایی که برای این مسئله وجود دارد به مراحل پایانی خود نزدیک شود.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 269567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =