زنده یاد حسینی در کتاب «براده‌ها» درباره شعر می‌گوید: «یک شعر خوب یک راز سر به مهر است که شاعر و خواننده شعر در افشا شدن آن سهم مساوی دارند.»<BR> <BR>

به گزارش خبرآنلاین، چاپ دهم مجموعه «براده ها» گزیده آثار زنده یاد سید حسن حسینی، به زودي توسط انتشارات سوره مهر منتشر می شود. این کتاب گزیده آثار حسینی است که با زبانی تلخ واقعیتهای جامعه‌ را به نقد می کشد. از جمله ویژگیهای این کتاب نگاه نقادانه نویسنده به هنر‌، هنرمند‌، ‌شعر و شاعران‌ و موضوعاتی‌ از‌ این قبیل ‌است. حسینی در این کتاب هنرمند، نویسنده، شاعر و ... را زیر ذره‌بین گذاشته و ضعف‌هایشان را نمایان می کند. او به ویژه بین هنرمند واقعی با هنرمندنما تفاوت قائل شده، این دو را از هم جدا و شاعر خلاق و شاعر معمولی را از هم متمایز می کند. این کتاب در سه بخش هنر، هنرمند و نقد هنری تنظیم شده است. مرحوم حسینی در مقدمه درباره کتاب نوشته است: «براده ها» ساده ترین نامی است که می توان بر این مجموعه نهاد و شاید هم برازنده ترین. تراشه‌های فکر در گوشه و کنار کارگاه خیال و براده‌های قلم در کف آهنگری محقر تشبیه و تمثیل.

حسینی در گزین گفته‌هایش، هنرمند را متعهد عالم قدسی تعریف می‌کند و درباره هنرمند می‌گوید: برای هنرمندی که با معاد مؤمن است «هنر مقطعی» و «هنر گذرا» ترکیباتی خالی از محتوا هستند. برای هنرمندانی از این دست هر اثری ماندگار است.

وی همچنین، نقاد را به پلیس تشبیه می‌کند که اگر نباشد، ‌سرقت هنری فراگیر می‌شود «آنجا که پلیس نقد نباشد، سرقت ادبی یک امر طبیعی است» در بخش با شعر و شاعران نویسنده در پی شعر و شاعران است که ستاینده عالم بالا و جهان قدسی باشد،‌ تا دچار ضعف بینایی نگردد «شاعرانی که دچار ضعف بینایی هستند معمولاً در چاه زنخدان سقوط می‌کنند.» وی درباره شعر می‌گوید «یک شعر خوب یک راز سر به مهر است که شاعر و خواننده شعر در افشا شدن آن سهم مساوی دارند.»

 سيد حسن حسيني در مقدمه درباره این كتاب گفته است :‌«براده ها» ساده ترين نامي است كه مي توان بر اين مجموعه نهاد و شايد هم برازنده ترين تراشه هاي فكر در گوشه و كنار كارگاه خيال و براده هاي قلم در كف آهنگري محقر تشبيه و تمثيل.

برخي از جملات نغز كتاب در ذيل مي آيد:


*ناقدي كه در باغ هنر نيست آفت باغ هنر است.
*هنر پلكان اظطراري درآسمانخراش روح است.
*هر كتاب بي محتوا مثل يك چك بي محل است.
*هيچ چيز در عالم غير طبيعي نيست الا شاعر متكلف.
*از امروز تا قيامت يك لحظه بلند است.
*تملق رشوه معنوي است و رشوه تملق مادي.
*مردان بزرگ مثل خورشيدند هيچ گاه براي تابيدن از من و تو اجازه نميگيرند
* عقل و منطق براي شعر مثل ريش و سبيل براي بچه هاست
 

* من برآنم که قافیه بودن «مرد» با «درد» اتفاقی نیست.

* یک شاعر خلاق از خدا الهام می‌گیرد و یک شاعر معمولی از یک شاعر خلاق.

* «هنرمند بی طرف» ترکیب بی معنی و ابلهانه ای است. هنر یعنی طرفداری و هنرمند یعنی طرفدار.

* کار یک منتقد واقعی، تعریف از خال زیبای پشت دست هنرمند نیست. وظیفه یک منتقد راستین، نشان دادن کورک پس گردن هنرمند است!

* هنرمند مثل کرم ابریشم تا دوره ای را در پیله نگذراند بال پرواز در نمی آورد.

* هنر برای هنر، یعنی نردبان برای نردبان.

* انتقاد از دیگران خوب است به شرط اینکه ما شکممان را از این راه سیر نکنیم. در غیر این صورت دعای شب و روز ما این می شود: خداوندا! دیگران بلغزند تا ما گرسنه نمانیم!

* مبطلات هنر پنج قسمت است. یک قسمت بی اطلاعی از مبانی هنر و چهار قسمت دیگر فساد اخلاق هنرمند.

* معمولاً آدم های گرسنه زودتر از زندگی سیر می شوند!

* مشکل اکثر پیامبران این بود که می بایست برای کورها، کارهای چشمگیر انجام دهند!

***
شاعری وارد دانشکده شد

دم در

ذوق خود را به «نگهبانی» داد!

*
شاعری می‌لنگید

ناقدی نان می‌خورد!

*
شاعری قبله‌نما را گم کرد

سجده بر

مردم کرد!

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 269947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =