برف و سرما در روزهای گذشته زندگی بسیاری از مردم ایران را مختل کرد.

به گزارش خبرآنلاین؛ سازمان امداد و نجات هلال احمر اعلام کرد: برف و کولاک، زندگی بیش از ۶ هزار نفر را در کشور مختل کرد و از این تعداد ۳۱۰۰ نفر تاکنون اسکان اضطراری شدند.

مطابق گزارش سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر طی دو روز گذشته(‌از 20 دی تا صبح امروز) 16 استان کشور درگیر برف و کولاک شده‌اند. بیش از 6 هزار نفر بر اثر سرما دچار آسیب شدند و 189 نفر مصدوم شدند.
مأموران امداد و نجات هلال احمر طی دو روز گذشته 133 نفر از مصدومان برف و کولاک را به صورت سرپایی درمان کردند و 56 نفر از این مصدومان به مراکز درمانی منتقل شدند.
همچنین 3100 نفر از افراد و مسافرانی که به علت سرما بدون سرپناه مانده بودند، اسکان اضطراری شدند.

همچنین بارش سنگین برف و کولاک شدید هوا در 48 ساعت گذشته در سطح شهرستان دلفان حدود 800 میلیارد ریال خسارت به تاسیسات شهری و شبکه برق رسانی این شهرستان وارد کرد. بارش برف همچنین موجب انسداد برخی از راههای روستایی در این شهرستان و بروز اختلال در روند تردد محورهای ارتباطی این منطقه شد.


بیشترین میزان برف و سرما در لرستان، آذربایجان غربی و زنجان
همچنین رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت:‌ بیشترین میزان برف و کولاک و در راه‌ماندگی مردم در استانهای لرستان، آذربایجان غربی و زنجان گزارش شده است و از سازمان راهداری می‌خواهیم نسبت به بازگشایی راهها سریعتر عمل کند.

محمود مظفر به فارس گفت: در دو روز گذشته برف و کولاک بخش مهمی از کشور به خصوص نیمه غربی و مرکزی را درگیر کرده است و استانهای لرستان، آذربایجان غربی، زنجان و کردستان بیش از بقیه با این مسئله درگیر هستند. علاوه بر آن استانهای آذربایجان شرقی، اصفهان، مرکزی، ایلام و چهار محال و بختیاری نیز تحت تأثیر برف و کولاک و سرمای شدید هوا قرار گرفته‌اند و در برخی موارد بسته شدن راهها موجب سرگردانی مسافران و ماندن آنها در سرما شده است.

وی گفت:‌ در برخی از جاده‌های بین شهری بارش برف و لغزندگی جاده موجب بروز تصادفات زنجیره‌ای، ترافیک و بسته شدن طولانی مدت راهها شده‌ است و طی دور روز گذشته بیش از 6 هزار مسافر در این جاده‌ها گرفتار شدند.‌ در یک مورد به علت صعب العبور بودن راه با استفاده از امداد هوایی به مصدومان و در راه ماندگان در استان کردستان خدمات امدادی ارائه شد.

به گفته مظفر‌ حوادث و آسیبهای سرما در جاده‌های کشور در 2 روز گذشته هیچ کشته‌ای نداشته است: اما مهمترین مسئله بازگشایی سریعتر راههای دچار برف‌گرفتگی توسط مسئولان راهداری است و گرنه سازمان امداد و نجات هلال احمر هیچ مشکل و کمبودی ندارد و در آمادگی کامل است. در حوزه درمان مصدومان نیز اورژانس کشور به وظیفه خود عمل می‌کند و همکاری نزدیکی بین اورژانس و هلال احمر وجود دارد.

در این استان ها با زنجیر چرخ حرکت کنید

تردد در محورهای برخی از استانهای کشور فقط با زنجیرچرخ امکانپذیر است.

سرهنگ رضا سلبی، رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور با اشاره به آخرین وضعیت جاده های کشور گفت: ماموران پلیس راه از تردد خودروهای فاقد زنجیر چرخ در محورهای کوهستانی و گردنه های برفگیر جلوگیری می کنند.

او گفت: محور ساری - کیاسر - سمنان در استان مازندران هم از صبح امروز تا اطلاع بعدی به علت کولاک شدید و عدم دید کافی مسدود شده است. محور قیدار - ابهر در استان زنجان و محورهای بانه- سقز و سقز دیواندره در استان کردستان نیز به علت کولاک شدید و نبود دید کافی تا اطلاع ثانوی مسدود است.

پلیس راه مازندارن اعلام کرده است، با توجه به بارش برف از ساعاتی پیش در استان مازندران در حال حاضر در تمام محورهای مواصلاتی بارش خفیف برف ادامه دارد و سطح جاده ها لغزنده است.

از این رو فرماندهی پلیس راه مازندران به رانندگانی که قصد تردد از این محورها را دارند خواست تا خودروهای خود را به تجهیزات و وسایل مناسب زمستانی مجهز کنند. پلیس راه مازندران همچنین به همراه داشتن زنجیر چرخ در این محورها را برای رانندگان خودروها الزامی اعلام کرده است.

سرهنگ اعرابی، رئیس پلیس راه چهارمحال و بختیاری گفت: تردد در مسیر بروجن - لردگان - خوزستان که به علت بارش برف و کولاک دیروز ممنوع شده بود از صبح امروز با زنجیرچرخ امکان پذیر است. هم اکنون در محورهای شهرکرد - فارسان، شهرکرد - کوهرنگ و شهرکرد - کیار تردد با زنجیر چرخ امکان پذیر است.

هم اکنون ارتفاع برف در برخی از مناطق استان به بیش از 50 سانتی متر رسیده است. گردنه های چری و شاه منصوری به دلیل بارش برف ، کولاک و یخبندان بسته شد. این دو گردنه جز برفگیرترین محورهای مواصلاتی چهارمحال و بختیاری است که شهرکرد را از طریق کوهرنگ و بازفت به مسجد سلیمان در خوزستان متصل می کند.

اعرابی از مسافرانی که قصد عزیمت به خوزستان را دارند خواست از محور شهرکرد - بروجن - لردگان به ایذه عبور کنند.

همچنین رئیس پلیس راه های استان کرمانشاه هم از باز بودن تمام راههای اصلی خبر داد و گفت : در برخی از راههای اصلی مانند پاوه به روانسر و گردنه مله ماس شهرستان سنقروکلیایی و راههای فرعی و روستایی به دلیل کولاک و برف تردد فقط با زنجیر چرخ امکانپذیر است.

مدیر روابط عمومی فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه هم گفت: به دلیل بارش برف دیشب ، برودت هوا ، یخ زدگی و لغزنده بودن سطح باند، تمام 6 پروازصبح امروز این فرودگاه به مقصدهای تهران و مشهد و بالعکس لغو شدند.
به گفته بیگپور از ظهر امروز باند فرودگاه برای انجام سایر پروازها آماده است.

جوان شورابی، مدیرکل راه وشهرسازی گلستان نیز گفت: باوجود بارش برف ، تمام جاده های کوهستانی گلستان باز و رفت و آمد در آن جریان دارد. با این حال رانندگان و مسافران از سفرهای غیرضروری خودداری کنند و در صورت سفر تجهیزات زمستانی، لباس گرم و زنجیرچرخ همراه داشته باشند.

همچنین بنابر اعلام مرکز مدیریت راه های آذربایجان غربی محور تکاب به ایرانخواه و جاده مرز تمرچین به پیرانشهر بسته است. گردنه های بارون در ماکو ، زورآباد در چالدران ، قره بلاغ و کله گاوی در مهاباد ، برهان در بوکان ، مائین بلاغ در تکاب و زمزیران در سردشت هم با کولاک شدید همراه هستند .
سرهنگ فرمانی رئیس پلیس راه آذربایجان غربی از رانندگان خواست با آگاهی از وضع محورها و با سرعت مطمئنه در این مسیرها حرکت و از سفرهای غیر ضروری اجتناب کنند .
 

5 مصدوم در انحراف پژو در جاده هراز

رئیس مرکز اورژانس 115 مازندران از وقوع حادثه انحراف خودروی پژو در جاده هراز خبر داد و گفت: در این حادثه پنج نفر از سرنشینان پژو مجروح شدند.
فرزاد بزرگی از وقوع حادثه واژگونی پژو به دلیل بارندگی و لغزنده بودن جاده در محور هراز خبر داد و به فارس گفت: در این حادثه که حوالی پاسگاه گزنگ به سمت تهران رخ داد، پنج نفر از سرنشینان خودرو پژو مصدوم شدند.
بزرگی با اشاره به حضور یک دستگاه آمبولانس اورژانس 115 پایگاه گزنگ و همچنین آمبولانس پایگاه هلال‌احمر مستقر در جاده هراز تصریح کرد: چهار مصدوم حادثه توسط آمبولانس اورژانس 115 و یک مصدوم دیگر توسط هلال‌احمر به درمانگاه گزنگ منتقل شدند.
بزرگی عنوان کرد: دو نفر از مصدومان با تشخیص پزشک معالج درمانگاه گزنگ برای ادامه درمان به بیمارستان 17 شهریور شهرستان آمل منتقل شدند.


یک کشته در سانحه محور فریدن - الیگودرز
برخورد 2 خودرو در محور فریدن - الیگودرز یک کشته برجای گذاشت.
به گزارش واحد مرکزی خبر، رئیس پلیس راهور استان اصفهان گفت : در این حادثه که بامداد امروز جمعه بر اثر برخورد یک پراید با کامیون رخ داد، راننده پراید در دم جان باخت و 2 سرنشین آن مجروح شدند .
سرهنگ نیکبخت علت این حادثه را بی احتیاطی راننده خودروی سواری، انحراف به چپ و لغزندگی جاده اعلام کرد .


تصادف زنجیره‌ای در جاده زنجان ـ خرم‌دره 10 مصدوم داشت
تصادف زنجیره‌ای چند خودرو در محور زنجان ـ خرم‌دره منجر به حادثه برای 10 نفر شد.
به گزارش فارس، تصادف زنجیره‌ای چهار خودرو در محور زنجان ـ خرم‌دره ـ غزال در 65 کیلومتری زنجان ـ صایین‌قلعه منجر به آسیب‌دیدگی 10 نفر از هموطنان شد.
جمعیت هلال‌احمر استان زنجان همه حادثه‌دیدگان را نجات داده است که در این بین چهار نفر مصدوم شده‌اند.
چهار نفر از مصدومان حادثه به بیمارستان منتقل و بقیه به محل‌های زندگی خود هدایت شده‌اند.
گفتنی است، هلال‌احمر استان زنجان عصر روز پنجشنبه هم یک عملیات نجات برای در راه‌ماندگان در جاده زنجان ـ کینه ورس ـ خدابنده انجام داده بود.
در این عملیات که به دنبال برف و کولاک انجام شد، 50 نفر از حادثه‌دیدگان نجات یافتند.
هلال‌احمر استان زنجان همه نجات‌یافتگان برف و کولاک را به محل‌های زندگی خود هدایت کرد و هیچ فردی به صورت اضطراری اسکان داده نشده است.
بارش برف از نیمه شب روز پنجشنبه در استان زنجان آغاز و وزش باد و افت شدید دما منجر به یخبندان شده است.
بارش برف و یخبندان در مناطقی از استان زنجان از جمله شهر ابهر و خرم‌دره بیشتر از مناطق دیگر استان بوده است.
طبق پیش‌بینی هواشناسی بارش برف از روز جمعه در زنجان قطع و کاهش دما و استقرار هوای سرد در استان طی دو روز آینده ادامه می‌یابد.
47282

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 269951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    3 2
    الان 20 و 30 باید ی گزارش مفصل و با آب و تاب راجع به ناتوانی هلال احمر در رسیدگی به مردم تهیه کنه و پخشش کنه!!!