بر اساس قانون جدید آیین‌نامه ترافیکی ایالات متحده (که اساس آیین‌نامه‌های ترافیک بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران است) خوردوهای الکتریکی باید در سرعت‌های کم صدای بیشتری تولید کنند.

محمود حاج‌زمان: بچه‌های این دوره زمانه با سر و صدای بزرگراه‌ها بیش از صدای یک رودخانه خروشان آشنایی دارند. اما تصور کنید که موتورهای احتراق داخلی را به کناری بگذاریم و خودروهای کم‌صدای دلخواه خود را برای آینده طراحی کنیم. در این صورت چه نوع صدایی را برای ترافیک باید انتخاب کرد؟
به گزارش ساینتیفیک آمریکن، از نظر سازمان ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا، جواب این است: ماشین‌های جدید باید صدایی شبیه به ماشین‌های کلاسیک قدیمی داشته باشند. خوردوهای هیبریدی و الکتریکی می‌توانند به حدی آرام باشند که مردم خارج از ماشین صدای آنها را نشنوند. اما بر خلاف چیزی که تصور می‌شود، این حالت مطلوب نیست: لازم است که این خوردوهای آرام صدایی شبیه به «تر تر تر» از خود تولید کنند.
مسولان آمریکایی انتظار دارند که تا سال 2015 / 1394 بیش از یک میلیون خوردوی الکتریکی در بزرگراه‌های آمریکا در حال رفت و آمد باشند. اگرچه فروش آهسته خوردوهایی مانند شورلت ولت و تسلا مدل S شاید مانع از تحقق این هدف شود، اما در حال حاضر نیز صدها هزار خودروی الکتریکی و هیبریدی در جاده‌ها در حال حرکتند. امید می‌رود که قانون جدید به جلوگیری از مرگ هزاران نفر از عابران پیاده و دوچرخه‌سواران کمک کند.
اما این قانون می‌تواند مشکلی برای برخی از سنت‌های قدیمی احتمالی باشد؛ مثل افرادی که زنگ گوشی تلفن همراه خود را شبیه به تلفن‌های گردون قدیمی تنظیم کرده‌اند. این مسائل به ظاهر پیش‌پا افتاده می‌تواند شانس ما را برای تصور آنکه خودروها، جاده‌ها و حتی شهرهای آینده ما می‌توانند چگونه باشند از میان ببرد.
 53275

کد خبر 270740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
    19 26
    چقدر زیادن آدمایی که به عادات قدیمی چسبیدن و بقیه رو هم مجبور به پیروی از طرز فکرشون می کنن، و چقدر رو اعصابن این تیپ آدما! خوب حرکت رو جاده آسفالت هم خیلی بی صداتر از جاده خاکیه، آیا یابد قانونی وضع بشه که ماشینا یا خود خیابونا مطابق جاده های خاکی قدیم از خودشون صدا تولید کنن، چون بعضیا به صدای زیاد عادت دارن؟! از این مثالها خیلی زیاده، قطار برقی در مقایسه با قطار بخاری و ...
    • بدون نام IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
      33 10
      نگرفتی برادر بی صدا بودن برای یک موجود فلزی سریع ، مثل بی صدا بودن یه حیوون وحشی به هنگام حمله است
    • بدون نام IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
      10 22
      منفی دادین یعنی سروصدا دوست دارین یا جاده خاکی یا هر دو رو؟!
    • بدون نام US ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۳۰
      10 0
      عقل کل، داره میگه سر و صداش در کوچه و خیابان فرعی اونقدر باشه که عابر پیاده یک وقت بی هوا نپره وسط خیابون بره زیر ماشین. مثل وقتی که شما در کوچه قدم میزنید. اگر دقت کنی وقتی شما در طول کوچه در حال قدم زدن هستنید برای رفتن از این ور کوچه به اونور آن بدون اینکه به پشت سر نگاه کنی و فقط با سنجش صدا این کار رو میکنی. البته شاید به این عادت ناخودآگاه خودت توجه نکرده باشی.
  • بدون نام FR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
    29 2
    بی صدا بودن یعنی علاوه بر دود تولید نکردن آلودگی صوتی هم تولید نمی کند!
  • بدون نام IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    20 0
    دولت باید گمرگ واردات اتومبیلهای بدون آلودگی را بردارد تا مشکل آلودگی شهرهای بزرگ حل شود
  • علی EU ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
    4 5
    مشکل خودروی بی صدا این هست که خطر برخورد با عابر پیاده یا دوچرخه سوار ها زیاد هست ! چون به طور مثال دوچرخه سوار هرچند که مقصر باشه اما به خاطر اینکه صدای ماشین رو نشنیده فکر کرده پشت سرش ماشینی نیست و انحراف داشته به وسط جاده ! و باعث تصادف میشه. هرچند من مخالف این قانون هستم.جای اینکه بیان همچین قانونی بزارند بیاند یه قانونی برای دقت بیشتر عابر پیاده و دوچرخه سوار و ... بزارند که اینجوری آلودگی صوتی کمتری تولید بشه.