مدیر کل هنرهای نمایشی در پیامی به سی و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر هنر تئا‌تر را مظهر فرهنگ از جنبه حقیت و کاشفیت دانست.

به گزارش ستاد خبری سی و یکمین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر، متن پیام قادر آشنا بدین شرح است:


 «برای انسان‌هایی که هم اکنون می‌زییند و هم برای آیندگان، همواره این پرسش باقی ست که چرا انسان و طبع ظریف و سرکش او هنر را دوست داشته و در برابر آن رافت و همدلی به خرج می‌دهد؟


آنچه مسلم است در نگاهی تمثیلی فرهنگ (مادر) است و هنر (فرزند) آن، هنر افزون بر وجه کمال گرایانه و زیباشناسانه‌اش که مقبول طبع آدمی ست بر گوهر حقیقت استوار است و چنین التزامی است که ماندگاری آن را ضمانت می‌بخشد.


دانستن و شناختن موجب می‌شود تا پرده‌های حقیقت این جهان آشکار می‌شود تا پرده‌های حقیقت این جهان آشکار شود و هنرمند به معرفت کشف حجاب حقیقت نائل آید. حقیقت ذاتاً بی‌زمان است. اما همواره در زمان و مکان ظاهر می‌شود. پرده بر گرفتن از رخ مظهر‌ها و مجلاهای حقیقت در پویه زمان، راه بردن به گوهر بی‌زمان حقیقت است. هنرمندان صورت‌ها را با استفاده از توانایی هنریشان و در آفرینش‌های گونه‌گون متجلی می‌سازد و به عبارتی هر اثر هنری فرزند فرهنگ خود است. از سوی دیگر اثر هنری مظهر فرهنگ و محل ظهور فرهنگ است و در این مقیاس، فرهنگ‌هایی در طی زمان ثابت‌تر می‌مانند که لایه‌های ژرف‌تر و عمیق تری داشته باشند.


به همین اعتبار می‌توان به بنا به فطرت حقیت جویانه، هنر تئا‌تر را مظهر فرهنگ از جنبه حقیت و کاشفیت دانست. منش‌ها و خصلت‌های تئا‌تر چنانچه از این اصول پیروی نماید هم در صورت و هم در معنا دستاوردهای سترگ و درخشانی از خود به یادگار خواهند گذاشت.


تئاتری که ماهیت و رسالت و فطرت خود را بازشناسد و در جهت احیای آن در روزگار نو بکوشد به فرهنگ زاینده‌ای تبدیل می‌شود که رو به تعالی و تزاید گام می‌بردارد.
 

جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر در سولوحه کار خود چنین فرایندی را بنیاد نهاده است و شالوده خلاقیت‌های هنری خود را بدین روش پی افکنده است. کوشش‌ها و جوشش‌های هنری آفرینشگران نمایش ایران از این حیث قابل تقدیر است. بازنگری شیوه جستجوی معنا و کشف زبان تازه و تجسس‌های نو و حضور جوانان از دیگر برکات این رویداد فرهنگی است که در نوع خود ثمرات آرمان‌های شکوهند انقلاب اسلامی را به زبان والا و فاخر تئا‌تر در این رویداد بین المللی به منصه ظهور می‌رساند که حاکی از رشد و تعالی تئا‌تر ایران است.»


سی‌ و یکمین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر از 26 دی با بخش رادیو تئا‌تر و بخش جنبی خیابانی (آیینی) آغاز شده و تا 12 بهمن ماه ادامه دارد.

 

58246

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 270846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =