روز جهانی درخت کاری که از طرف FAO نام گذاری شده است از دوران زرتشت (بیش از 3000 سال پیش) در ایران پهناور برای حفظ و توسعه فضای سبز و جنگل شروع شده است.

به گزارش خبرآنلاین؛ شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی نمایندگان مجالس آسیا – اقیانوسیه پیرامون "محیط زیست و توسعه" امروز در " نپال" با حضور بیش از 46 کشور از جمله نماینده پارلمان جمهوری اسلامی ایران دکتر محمدرضا تابش (رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس) برگزار شد.

پیشنهاد نماینده ایران برای ایجاد پل محلی سبز یا پل درون منطقه ای برای تبادل ازاطلاعات در منطقه آسیا و اقیانوسیه و همچنین برنامه واکنش اضطراری برای این منطقه مورد استقبال این اجلاس قرار گرفت.

محمدرضا تابش، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی هدف از این گردهمایی را حمایت حفاظت از ارتباط محیط زیست و توسعه به عنوان اولویت بسیار مهم منطقه آسیا و اقیانوسیه عنوان کرد و گفت: این حمایت منجر خواهد شد تا ارزش های والای هستی انسان و وابستگی آن به طبیعت که امروزه به گونه فزاینده ای در معرض خطر قرار دارد را برای نسلهای حاضر و آتی تضمین کنیم.

وی با تاکید بر حفظ استانداردهای زیست محیطی و تلاش برای کاستن تخریب محیط زیست در اثر رشد اقتصادی، به عنوان یکی از اجزای تفکیک‌ناپذیر توسعه پایدار، اظهار داشت: توسعه پایدار را می‌توان به صورت توسعه اقتصادی روبه رشد و متعادل، گسترش برابری و مساوات اجتماعی و پایداری زیست محیطی در کنار هم توصیف کرد.

وی تصریح کرد: توسعه پایدار منشوری از رشد اقتصادی، گسترش عدالت و کاهش فقر و بیسوادی و توسعه هرچه بیشتر آزادی‌های اجتماعی و فردی و استقرار حکمرانی مطلوب و تصویب قوانین مناسب حقوق شهروندی با حضور و مشارکت کلیه اقشار جامعه است.

تابش با اشاره به سابقه طولانی و تاریخی تمدن کهن ایران در جهت توجه به حفاظت محیط زیست و توسعه پایدار، یادآور شد: سنگ نوشته های موجود در آثار تاریخی مربوط به قبل از میلاد مسیح در کشورمان از جمله پاسارگاد و تخت جمشید در شیراز و ... از جمله مدارک معتبر برای تایید این ادعا است.

وی افزود: در دوران ایران باستان آلودگی آبها ممنوع و مشمول پرداخت جریمه بوده است. روز جهانی درخت کاری که از طرف FAO نام گذاری شده است از دوران زرتشت (بیش از 3000 سال) در ایران پهناور برای حفظ و توسعه فضای سبز و جنگل شروع شده است. در حال حاضر نیز یکی از اصول قانون اساسی کشورمان (اصل پنجاهم) به عنوان یک اصل و سند بالا دستی به حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار، حتی 13 سال قبل از اجلاس ریو به تعریف توسعه پایدار اختصاص داده شده است و بر این اساس اسناد چشم انداز توسعه بلند، میان و کوتاه مدت کشورمان با رعایت حفاظت محیط زیست و توسعه پایدار تنظیم و اجرا می‌شود.

تابش در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه بهبود مدیریت منابع آبی در بحث منابع آب سطحی و زیرزمینی در حوضه های آبریز یکی دیگر از اهداف اساسی توسعه پایدار می باشد، دو معضل اساسی در این زمینه را اینگونه بیان کرد: 1- عدم توجه به حقابه های زیست محیطی ،2-عدم کنترل منابع آلاینده در بالا دست و بروز اثرات مخرب آن در حوضه پایین دست که برای این معضل ضروری است طرح جامع کنترل و کاهش آلودگی منابع آبی مشترک با همکاری کلیه کشورهای واقع در حوزه آبریز مشترک تهیه شود.

نماینده ایران در شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی نمایندگان مجالس آسیا – اقیانوسیه ادامه داد: اقدامات پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران برای بهبود مدیریت منابع آبی برای توسعه پایدار بر مبنای چهار سیاست افزایش بهره‌وری، توسعه حفاظت و پایداری کمی و کیفی منابع آب، گسترش آگاهی‌های عمومی و توسعه فناوری و تحقیقات علمی است. بازار کربن و افزایش راندمان انرژی درواقع یک سیاست تشویقی است که با ارایه انگیزه‌های اقتصادی و پرهیز از اعمال فشارهای قانونی، کارخانه های آلوده کننده را به سمت کاهش و کنترل آلودگی سوق می‌دهد.

تابش برای نیل به این هدف این پیشنهادات را ارائه کرد: 1- تدوین راهبرد مناسب جامع و هدفدار در مدیریت عرضه و مصرف انرژی 2- بالا بردن سطح پوشش رسانه ها در کشورها به منظور آگاه‌سازی مردم از اهمیت صرفه‌جویی در مصرف انرژی 3- تدوین نظام ممیزی انرژی در بخش های مصرف کننده انرژی 4- بازسازی و نوسازی سیستم های حمل و نقل کشورها.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: از طرف مجلس شورای اسلامی ایران مفتخرم که پیشنهاد میزبانی هفدهمین اجلاس مجمع عمومی مجالس آسیا و اقیانوسیه پیرامون محیط زیست و توسعه را در کشورم ایران اعلام کنم. انتظار دارد این پیشنهادها در بیانیه نهایی اجلاس در پشتیبانی از مردم عزیز منطقه‌مان منعکس شود.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 270976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرهاد IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    6 0
    اینقدر سابقه داریم شدیم این، اگه سابقه نداشتیم چی میشد!؟ خدابخیرکنه
  • بنده خدا IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    6 0
    بود؟ بود؟ اكنون وضع محيط زيست در كشورمان چگونه است؟