کتاب «سقوط‌ها، فروپاشی‌ها» با عنوان فرعی «نظری به تمدن های سقوط کرده، فروپاشیده، پایان یافته و دیدگاه‌ها و فرضیه ها درباره تمدن و آینده آن» از سوی انتشارات جهان کتاب روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرآنلاین، «سقوط‌ها، فروپاشی‌ها» نوشته عبدالحسین آذرنگ است که پیش تر گفته بود این کتاب دنباله‌ای بر کتاب «تاریخ تمدن» است.

عبدالحسین آذرنگ، نویسنده، مترجم و محقق ادبی معتقد است «تاریخ تمدن» یک کتاب دانشگاهی، منبعی برای دانشجویان و حاصل گرداوری مطالب سال‌ها تدریس تاریخ تمدن در دانشگاه‌ها بوده و حالا «سقوط‌ها، فروپاشی‌ها» هم به نوعی مکمل کتاب قبلی است.

به گفته نویسنده کتاب، این اثر بحث مختصری درباره فروپاشی تمدن‌هاست و با زبان غیرتخصصی نوشته شده است، یعنی بیش‌تر خوانندگان عمومی و علاقه‌مندان به حوزه شناخت تمدن‌ها مخاطب کتاب هستند و به علل و چرایی از بین رفتن و فروپاشیدن تمدن‌ها می‌پردازد. همچنین درباره تمدن ایرانی و تحولات متعددی که تمدن ایران از سر گذرانده، در کتاب بحث شده است. کتاب درباره‌ امپراتوری‌ها و پادشاهی‌ها نیست و بیش‌تر در حوزه تمدن‌شناسی است.

 

به گفته ناشر در این کتاب با تمدن هایی آشنا می شویم که سقوط کرده‌اند، فروپاشیده‌اند و یا جای خود را به تمدن های دیگری دادند و یا از صحنه روزگار یکسره ناپدید شدند. همچنین علت های اصلی سقوط و مرگ تمدن ها را می یابیم. پایان تمدن های بین النهرین، مصر و حاشیه مدیترانه، تمدن های هندی، چینی و ایرانی و تمدن های یونانی و رومی هر یک بهخ طور جداگانه مورد بحث قرار گرفته است.

 

در کتاب همچنین به سقوط تمدن رومی و علت های آن بیش از سقوط تمدن های دیگر پرداخته شده است چرا که سقوط امپراطوری عظیم و پهناور روم هنوز هم از مباحثی است که تاریخ دانان و تمدن پژوهشان از ریشه یابی آن دست برنداشته اند. این مبحث از جامعیتی برخوردار است که می تواند انواعی از سقوط تمدنی را در بر بگیرد. فصلی به «دو فروپاشی بزرگ» یعنی فروپاشی تمدن روسی و تمدن عثمانی احتصاص یافته است. همچنین در فصل «سقوط و فروپاشی ها در تمدن های امریکایی» به پایان تمدن های بزرگی چون مایا، اینکا و آزتک پرداخته شده است. در فصلی از کتاب نیز اندشه‌مندان و نظریه پردازان تمدن و دیدگاه اصلی آنان درباره تمدن و سقوط و مرگ تمدن ها به اختصار معرفی شده اند.

ناشر اعتقاد دارد: «کسانی که بخواهند در کتابی موجز و با زبانی غیرتخصصی، با مرگ تمدن ها، خطرها و تهدیدهای متوجه تمدن ها، آینده تمدن کنونی ما و نیز با دیدگاه ها و فرضیه های مهم درباره تمدن آشنا شوند، این کتاب را سودمند خواهند یافت.»

 

کتاب در 202 صفحه و با قیمت 7هزار تومان منتشر شده است.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 271068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =