پس از آخرین تلاش ناموفق در 40 سال قبل، روس‌ها قصد دارند تا شانس خود را برای فتح ماه مجددا آزمایش کنند. ماه‌نشین جدید نخستین فضاپیمایی است که از پایگاه فضایی جدید روسیه در خاور دور پرتاب می‌شود.

محمود حاج‌زمان: رئیس آژانس فضایی فدراسیون روسیه (Roscosmos)، ولادیمیر پوپوفکین، اعلام کرده است که این کشور قصد دارد تا در سال 2015 / 1394، کاوشگری بی‌سرنشین را رهسپار ماه کند. همچنین موشکی که قرار است کاوشگر روباتیک روسیه موسوم به Luna-Glob را با خود به فضا ببرد، نخستین موشکی خواهد بود که از پایگاه فضایی وستوچنی -جدیدترین تاسیسات فضایی روسیه در شرق دور- به فضا پرتاب خواهد شد.
به گزارش پاپ‌ساینس، سال گذشته، ولادیمیر پوتین متعهد شد تا 1 میلیارد دلار به این تاسیسات پرتابی جدید اختصاص دهد. این تاسیسات که در نزدیکی چین قرار دارد، وابستگی روسیه به پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان را از بین خواهد برد.
کاوشگر Luna-Glob که نخستین نمونه از چهار ماموریت برنامه‌ریزی شده روسیه به مقصد ماه است، با خود تجهیزاتی علمی حمل می‌کند تا به جمع‌آوری نمونه‌های خاک و جستجو برای آب در سطح ماه بپردازد. خبرگزاری ریانوستی روسیه اعلام کرده است که این کاوشگر نمایشگرهای غبار و حسگرهای پلاسما با خود به همراه خواهد داشت، تا بتواند پرتوهای پرانرژی کیهانی را نیز رصد کند. این ماموریت، نخستین سفر روسیه به ماه پس از دهه 1970 / 1350 خواهد بود.

آخرین پروژه اکتشافی Roscosmos به مقصد ماه که از سال 2010 / 1389 تا کنون چندین بار به تعویق افتاده، نخستین ماموریت این سازمان پس از شکست کاوشگر فوبوس-گرانت در سال 2011 / 1390 خواهد بود. کاوشگر فوبوس-گرانت که قرار بود نمونه‌هایی از خاک ماه مریخ، فوبوس، را جمع‌آوری کند؛ در پرتاب خود دچار اشکال شد و پس از دو ماه گردش در مدار زمین به درون اقیانوس آرام سقوط کرد.
کاوشگر Luna-Glob و کاوشگرهای پس از آن بخشی از برنامه بزرگ‌تر روسیه برای راه‌اندازی مجدد صنایع فضایی خود است. این کشور همچنین طرح‌هایی برای ارسال یک سفینه سرنشین‌دار به مقصد ماه تا سال 2018 / 1397 در برنامه خود دارد.
 53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 271297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرفان خسروی NL ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
    2 11
    فوبوس خاک مریخ نیست، قمر مریخ است.
    • محمود IR ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
      8 0
      با سلام خوب نوشته خاک ماه مریخ دیگه! حتما باید میگفت قمر مریخ؟ عرفان جان از شما بعیده!
  • بدون نام IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۳۰
    5 5
    دوستان طرفدار نظریه «همه چیز توطئه است»، آیا به نظر شما سفر روسها هم مثل سری مأموریتهای آپولو توی استودیو روی زمین فیلمبرداری شده بوده؟ تلویزیون مستندی نشون می داد که برای اندازه گیری بسیار دقیق فاصله زمین تا ماه از لیزر پرقدرتی استفاده میشه که انعکاس دهنده اون در زمان مأموریتهای آپولو روی سطح ماه نصب شده، آیا اینم توطئه است؟
    • بدون نام US ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۳۰
      12 5
      اول اینکه این که گفتی هم قابل جعل کردن است. یعنی اگر از طرفداران نظریه جعلی بودن سفر ماه بپرسی خیلی ساده خواهند گفت که این لیزر پر قدرت توسط دستگاه های خاصی قابل رصد است که احتمالا فقط ناسا و تعداد معدود نهاد دیگر آن را دارند. دوم اینکه بر فرض فرود به ماه درست باشد. مهم این است که تکرار نشدن این سفر به مدت 40 سال به این معنی است که سفر به ماه بیشتر یک شو و نمایش بود که به واسطه تزریق بودجه های سنگین و سرسام آور عملی شد. کاش که بودجه فوق صرف ریشه کردن فقر و گرسنگی و تضاد رفاهی در دنیا میشد.