در سپتامبر سال 1792 خونین ترین حوادث انقلاب کبیر فرانسه رقم می خورد که به خاطر آن بسیاری از مردم به کلیساها پناه می​بردند؛ یکی از این کلیساها در منطقه همپشایر میزبان برخی خانواده های اشرافی مثل الیزا بود که در میانشان زنی بود که بعدها یکی از نویسنده های مشهور انگلیس لقب گرفت.

جین آستن و خانواده اش همراه همسر کنت ژان کاپوت در این کلیسا اقامت داشتند. در 23 فوریه 1794 شوهر الیزا یعنی کنت کاپوت اعدام شد و سه سال بعد الیزا با هنری برادر جین آستن ازدواج کرد که مقدمه ارتباط نویسنده انگلیسی با نظامیان و نوشتن داستانهایی برای آنها می شود. او هر روز با نظامیان کت قرمز انگلیسی در کافه های شبانه می رقصید و بعد از این سالهاست که رمان غرور و تعصب متولد می شود. «پائولا بایرن» در کتاب جدیدی از زندگی واقعی آستن پرده برداشته است.
 

بایرن در این کتاب با عنوان «جین آستن واقعی» با بررسی حوادث تاریخی و دست نوشته هایی که از آن زمان به دست آمده ثابت می کند حوادثی که در رمان آستن ذکر شده بسیاری با واقعیت مطابق نیست و در حقیقت او بعضی از رویدادهای بین جنگ انگلیس و فرانسه را نادیده گرفته است و داستانهای وی از دوران نوجوانی اش در این جنگ کاملاً بی اساس است.

او بر خلاف نوشته هایش در کتاب کاملاً از صنعت شکر کمپانی هند شرقی اطلاع داشته است چرا که با بسیاری از خانواده هایی که در مزارع نیشکر کار می کردند آشنایی کامل داشته است. او در کتاب همیشه از این خانواده ها دفاع کرده است ولی به نوشته بایرن، خانم نویسنده یکی از حامیان اصلی توماس کلارکسون و جنبش بردگی بوده است.

بایرن در این کتاب شخصیتی از نویسنده انگلیسی ارائه کرده است که تا کنون مطرح نشده بود. به عنوان مثال وی اعتقاد دارد آستن زنی کاملاً خوشگذران بوده و با آن چیزهایی که درباره مذهبی بودن وی گفته می شود کاملاً در تناقض است.

به نوشته وی آستن زنی بود که همیشه در تئاتر و سالن های نمایش حضور داشته و علاقه فراوانی به شب نشینی با دوستان خود نشان می داده است. در شهر لندن همه شاهد این بودند که آستن حتی با کارگردانی برادرش در تئاترهای کمدی ایفای نقش می کرد.

کتاب بایرن پر از چنین نمونه هایی است که با نوشته های تاریخی کاملاً فرق می کند و می گوید همه تا کنون درباره این زن نویسنده انگلیسی اشتباه می کردند. وی اعتقاد دارد از عوامل اشتباه تحریف شخصیت آستن بعد از مرگش در سال 1817، برادرش هنری است که در خاطراتش او را زنی پرهیزگار و مذهبی معرفی می کند ولی بایرن با استناد به نوشته های خود آستن که تا سالها چاپ نشدند، جین آستن را زنی شوخ و بی ادب می داند. وی اعتقاد دارد البته آستن مسیحی معتقدی بود ولی در آن زمان نیز از گفتن لطیفه هایی درباره همجنس گرایی خودداری نمی کرد!

 

ایندیپندنت/ 20 ژانویه/ ترجمه محمد حسنلو

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 272081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =