۱ نفر
۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۰:۳۰

همه ما تجربه شنیدن یا گفتن دروغ داریم و اگر غیر از این باشد جای تعجب دارد.

موضوع دروغ در جامعه و تاثیر آن یکی از محورهای الگوی زندگی اسلامی- ایرانی بود که چند وقت پیش مقام معظم رهبری به آن اشاره داشتند.به اعتقاد جامعه شناسان رواج داشتن دروغ و دروغگویی در کلیت جامعه و در میان اقشار مختلف اجتماعی و فراگیر بودن آن به ویژه نشان از وجود اختلال در فرایند جامعه پذیری در خانواده و نظام آموزش و رسانه ها دارد که این سه، از مهم ترین عوامل الگوساز در روند جامعه پذیری هستند.
اما آیا تحقیق یا پژوهشی درباره دروغ در جامعه انجام شده تا تاثیر آن مشخص شود؟آماری وجود دارد که چند درصد زنها و شوهرها به هم دروغ می گویند؟ در همین زمینه قرار است که میزگردی در کافه خبر با حضور حجت الاسلام محمدرضا درانی، استاد حوزه و دانشگاه،دکتر اصغر مهاجری جامعه شناس و موسوی چلک کارشناس آسیبهای اجتماعی برگزار شود.
شما هم می توانید سوالات خود را از همین جا با ما در میان بگذارید.
45232
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 272462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
    7 1
    لطفا برسی کنید که چقدر احتمال داره به هم راست بگن به هم راست بگیم به ما راست بگید.. با تشکر
  • باران IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
    7 1
    وقتی که همه کس به هرجا و هر نفس، از تو می گریزد؛ وقتی که همه چیز سایه و کتاب و عینک و میز، با تو می ستیزد؛ وقتی که ثانیه ها در هراس از بندها و آینه ها، فریاد مبهم خویش را به دار سکوت می آویزد؛ تو هم به کیفیتی اسیر کلیشه و کنایه خواهی شد اسیر دروغ و رویا تا عقده ی عقیده های خود را در جدال با جاده های نومیدی در بازی با جریانات باد، باز کنی؛ تو هم مجبوری زیر شکنجه ی تشنج و توهم، به همه دروغ بگویی ...
  • دلال مرکزی EU ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
    10 2
    بچه ها دروغ گفتنن را از پدر مادرشان یاد میگیرند و در جامعه هم بچه های جامعه دروغ گفتن را از والدین جامعه یاد میگیرند!
  • بدون نام IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
    11 1
    در مثالهای خودمان ذکر شده که: اگر خواهی نشوی رسوا هم رنگ جماعت شو. ولی در ادبیات غربی ذکر شده که : افرادی که کارهای بزرگ نموده اند افرادی اند که خلاف جهت آب شنا نموده اند. در ضمن بزرگان و فلاسفه غربی نکات خوبی مطرح نموده اند که بزرگان ما کمتر به آن موارد توجه نموده اند. یا مطرح شده که اگر نمیتوانی ازدواج کنی تقوا پیشه کن تا شرایطش مهیا شود. اولا دلیل اینکه چرا نمیتوانی ازدواج کنی را باید پیدا نمود و نه اینکه در این شرایط هیچ کاری ننمایی. ولی اگر خلاف جهت آب شنا کنم متضرر میشوم و منزوی و روانی و امثال آن و از جامعه طرد میشوم. جز اینکه کل افراد 50 سال به بالا بدون استثنا به کوره ریخته شوند و تجدید نظر اساسی از صفر نماییم
    • بدون نام IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۵
      3 1
      همین موضوع تقوا پیشه نمودن جوانان به دلیل قابلیت ازدواج و نامشخص بودن دلایل عدم قابلیت ازدواج باعث شده که جمعیت روند انقراض به خود بگیرد. مستلزم بررسی و حذف تعدادی از امثال و ضرب المثلها از فرهنگستان امثال است.
  • بدون نام IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
    3 0
    ایا راست است که می گویند ، دروغ حناق نیست که خفه ات بکنه ؟! چون با این همه دروغ گویی و حق کشی و برعکس نمایی امار و شاخص ها و واقعیت های عینی و روزمره که هر روز از طرف هر کسی که فکر می کنند انتخابی هست نه انتصابی می بینیم و در مترو و غیره می شنویم حتما اگر واقعی بود تا الان یخه خیلی ها رو که اساس وجودی و بنیان فکری ان ها بر این روش است گرفته بود و اصلا با هیچ کس هم شوخی نداشت !!!
  • بدون نام IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۵
    3 1
    خیلی از مثالها و تدابیر خودمان بازدارنده توسعه است و عمدتا به دلیل بی خردی پادشاهان گذشته و عیاشی ایشان که عقلشان را نابود نموده بود تدوین شده بودند. از جمله همین موارد که دوستان در بالا به آن اشاره نموده اند و دهها مورد مشابه دیگر.
  • بدون نام IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۵
    4 6
    فلسفه فرویدیسم میگوید برای تخلیه افکار و اموری که ذهنت را مغشوش نموده در محلی دور از جمعت تا میتوانی داد بزن و گریه کن تا تخلیه شوی و احساس بهبود روانی نمایی. رویه ای که ارتش برای سربازان خودمان اجرا میکند. از سویی بزرگان و ائمه از جمله امام کاظم میفرمایند این افکار و بغض را در خودت خفه کن و این مورد را بزرگان فقهی نیز در تلویزیون به آن اشاره نموده اند. حال اینکه کدام درست است و تناقضی در نحوه نابودی بغض و افکار پریشان کننده و مشغول کننده ذهن وجود دارد. کدام صحیح و مورد تائید است؟ داد بزنم و گریه کنم و یا ساکت بنشینم و در خودم خفه کنم. البته مورد دوم احتمال دارد تبدیل به عقده و امثال آن شود و فرد دروغگو و بدکاره شود.
  • بدون نام IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۵
    2 2
    چرا این نوع مثالهای بازدارنده را درخواست نمیکنید از لیست امثال ایرانی و فرهنگستان ....که نامش را نمیدانم ولی وجود دارد حذف شود؟
  • بدون نام IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۵
    4 1
    البته این کار بد است و در دول اروپایی فرد دروغگو را بدترین نوع بشر میدانند و از این نوع افراد گریزانند. حتی با این نوع فرد درگیر فیزیکی میشوند. ولی چاره ای نیست -اگر خلاف جریان جماعت حرکت نمایم در اینصورت متضرر میشوم و این ضرر خیلی بیشتر از ارزش معنوی اخروی است.