۰ نفر
۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۲

واحد مرکزی خبر نوشت:

خبرگزاری فرانسه چهارشنبه در گزارشی به قلم کریستوف دوروگفوی نوشت: روز جمعه دومین سالگرد انقلاب مردمی است که رژیم حسنی مبارک، دیکتاتور سابق مصر را سرنگون کرد و رئیس جمهوری اسلام گرا را در این کشور روی کار آورد. اما با وجود گذشت دو سال از انقلاب مصر، این کشور با اختلافات سیاسی شدید و نگرانی ها از بحران اقتصادی رو به رو است. مصر که پرجمعیت ترین کشور در جهان عرب به شمار می رود پس از تحولات سیاسی گسترده در سال دو هزار و یازده هم اکنون تلاش می کند بین کادر رهبری که به مشروعیت خود می بالد و مخالفانی که اسلام گرایان را به خیانت به اهداف انقلاب متهم می کنند، توازن ایجاد کند. مخالفان خواستار برگزاری تظاهرات گسترده در سراسر کشور در روز جمعه بر ضد محمد مرسی، رئیس جمهور و گروه قدرتمند اخوان المسلمین شده اند که مرسی به واسطه آن به قدرت رسید. بزرگترین گروه مخالفان موسوم به «جبهه نجات ملی» با اشاره به میدان تحریر قاهره که کانون نمادین انقلاب مصر است، خواستار برگزاری تظاهرات « در همه میادین تحریر کشور » شده است.
شانزده حزب و جنبش دیگر نیز آمادگی خود را برای شرکت در تظاهرات بر ضد رئیس جمهور اعلام کرده اند. این گروهها به علت شکست مرسی در اجرای اصلاحات پس از انقلاب، وی را « مرسی مبارک» می نامند. شعار « نان، آزادی، عدالت اجتماعی» که سال دو هزار و یازده رژیم مبارک را سرنگون کرد، بار دیگر در مصر شنیده می شود و مؤید این واقعیت است که بسیاری از مصری ها به این نتیجه رسیده اند که انقلاب از سال دو هزار و یازده تاکنون دستاورد چندانی نداشته است. مقامات این کشور قول داده اند برای کاهش احتمال رویارویی و درگیری، نیروهای امنیتی را از میدان تحریر دور نگه دارند، اما پلیس در مناطق اطراف مستقر خواهد شد تا آشوبگران را دستگیر کند. مصر در حالی با تشدید تنش ها رو به رو است که شنبه نیز قرار است دادگاه محاکمه دهها متهم در ارتباط با وخیم ترین فاجعه فوتبالی این کشور برگزار شود. فوریه پارسال بیش از هفتاد نفر در درگیری بین هواداران تیم فوتبال المصری پورت سعید و الاهلی قاهره در پورت سعید کشته شدند.هزاران تن از هواداران باشگاه الاهلی هفته پیش در قاهره تظاهرات کردند و خواستار مجازات شدید عاملان کشتار در ورزشگاه پورت سعید شدند. تظاهرکنندگان هشدار دادند اگر عدالت اجرا نشود، « انقلاب تازه ای» به راه خواهند انداخت. محمود قوزلان، سخنگوی اخوان المسلمین اعلام کرد این حزب هنوز درباره برگزاری راهپیمایی در تاریخ بیست و پنجم ژانویه که تعطیل رسمی است تصمیم گیری نکرده است. اما مسئولان این حزب قدرتمند در گفتگو با رسانه ها اعلام کردند قصد دارند طرحهای خیریه ای به مناسبت دومین سالگرد انقلاب مردمی اجرا کنند.
احمد عبد ربو، استاد علوم سیاسی دانشگاه قاهره گفت : « مصر هنوز در مرحله انتقال قدرت به سر می برد و تا زمانی که مطالبات برای اجرای عدالت، پیشرفت اجتماعی و مبارزه با فساد مالی برآورده نشود، این وضعیت ادامه خواهد داشت.» وی به خبرگزاری فرانسه گفت : « اما ما نمی توانیم بگوییم که مصر در مسیر دموکراسی حرکت کرده است. مصری ها در طول دو سال شاهد برگزاری پنج انتخابات و همه پرسی بوده اند و ثابت کرده اند که قادر به انتخاب از طریق صندوق های رای هستند.» گروههای مخالف مصر با وجود اینکه پس از قیام دو سال پیش از هم گسیخته شده بودند، ماه پیش بار دیگر متحد شدند و مخالفت خود را با پیش نویس قانون اساسی اعلام کردند. پیش نویس قانون اساسی با وجود همه مخالفت ها سرانجام تصویب شد، اما کشور را در آستانه انتخابات پارلمانی دچار دو دستگی شدید کرد. مرسی نخستین رئیس جمهور مصر است که در انتخاباتی آزاد انتخاب شده است و نخستین فرد اسلام گرا و غیرنظامی است که اداره کشور را بر عهده گرفته است. منتقدان مرسی، وی را به ترجیح دادن ایدئولوژی اسلامی خود بر منافع ملی و همچنین بی کفایتی در رسیدگی به امور کشور متهم کرده اند. وی همچنین با بحران اقتصادی رو به رو است: سرمایه گذاری خارجی کاهش یافته است، صنعت گردشگری گرفتار بحران است و نشانه ای از بهبود در کسری بودجه مشاهده نمی شود. بنا بر اعلام بانک مرکزی مصر، ذخایر ارزی این کشور به میزان بی سابقه ای کاهش یافته و به پانزده میلیارد دلار رسیده است. این در حالی است که ارزش واحد پول این کشور نیز به پایین ترین میزان در برابر دلار رسیده است. مذاکره درباره اعطام وام چهار میلیارد و هشتصد میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول که قرار بود که سال دو هزار و دوازده نهایی شود، همچنان ادامه دارد.
5252
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 272576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =