دومین سالگرد انقلاب 25 ژانویه مردم مصر که منجر به کنار رفتن حسنی مبارک دیکتاتور این کشور از قدرت شد با حوادث تلخی همراه شد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه هزاران مصری در دومین سالگرد پیروزی انقلاب مصر به میدان التحریر و خیابان های مجاور آمدند و ضمن گرامی داشتن انقلاب شعارهایی علیه دولت محمد مرسی سر دادند. این اعتراضات با دخالت پلیس به خشونت کشیده شد. 

این گزارش ها حاکی از زخمی شدن بیش از 60 نفر از معترضان و تظاهرکنندگان است.  در همین حال شهرهای دیگر مصر نیز امروز شاهد تظاهرات و نا آرامی بود. از سوی دیگر دفتر اصلی اخوان المسلمین در شهر اسماعیلیه توسط معترضان به آتش کشیده شد. خبرگزاری فارس گزارش داد هزاران مصری در شهرهای مختلف این کشور در دومین سالگرد انقلاب مصر به خیابانها ریختند اما این تظاهرات به خشونت کشیده شد و دهها نفر در جریان آن زخمی شدند. معترضان در اسکندریه و سوئز نیز با برگزاری تظاهرات ضد دولتی سالگرد انقلاب 25 ژانویه را گرامی داشتند. با این همه اخوان المسلمین مصر نیز اعلام کرده که در شهرهای مختلف با برگزاری تظاهرات به یاد پیروزی انقلاب جشن گرفته است. 

آتش گرفتن مقر اخوان المسلمین

گروهی از معترضان مصری روز جمعه مقر حزب اخوان المسلمین در شهر اسماعیلیه را به آتش کشیدند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه  در حالیکه مردم مصر در دومین سالگرد انقلاب علیه ˈمحمد مرسیˈ رییس جمهوری این کشور تظاهرات کردند، دود سیاه رنگ برخاسته از مقر حزب آزادی و عدالت وابسته به گروه اخوان المسلمین قابل مشاهده است. اخوان المسلمین اعلام کرده است: معترضان همچنین تلاش کردند به یکی از دفاتر این گروه در منطقه ˈتوفیقیهˈ در شهر قاهره یورش بردند. خبرنگار خبرگزاری فرانسه حاضر در صحنه تظاهرات، گزارش داد که معترضان به طرف یک ساختمان سنگ پرتاب می کردند و ساکنان منطقه توفیقیه نیز آنها را دنبال می کردند. صدای تیراندازی نیز قابل شنیدن بود، اما مبدا آن مشخص نشده است.
زخمی شدن 61 نفر

خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه الیوم السابع گزارش داد رئیس سازمان اورژانس مصر اعلام کرد  از صبح تا عصر امروز جمعه در جریان درگیری‌های قاهره و دیگر استان‌ها، 61 نفر زخمی شده‌اند. «محمد سلطان» گفت که در جریان درگیری‌های امروز که در دومین سالروز انقلاب 25 ژانویه رخ داد، 61 نفر زخمی شده‌اند اما تا کنون مورد فوتی گزارش نشده است. بر پایه این گزارش تعداد زخمی‌های درگیری‌های حاضر در دو منطقه المنشیه و کوم الدکه در اسکندریه 41 نفر زخمی شده‌اند که 31 نفر آنها به بیمارستان المیری و 10 نفر دیگر نیز به رأس التین انتقال داده شدند. بنابر این گزارش نوع جراحت این افراد مختلف و اعم از خراشیدگی، کبودی و حالت خفگی ناشی از استنشاق گاز اشک‌آور است و همچنین 8 نفر دیگر از میدان التحریر به بیمارستان‌های قصرالعینی و المنیره منتقل شدند.

بنابر این گزارش 9 مورد نیز به بیمارستان عمومی سوئز در استان سوئز منتقل شدند که جراحت آنها نیز خراشیدگی و کبودی و وارد آمدن صدمه ناشی از ازدحام جمعیت و یا خفگی ناشی از استنشاق گاز اشک‌آور بود. گزارش های خبری از درگیری بین موافقان و مخالفان محمد مرسی رئیس جمهور مصر در برخی از شهرهای این کشور حکایت دارد. تظاهرات کنندگان همچنین مسیر مقابل ساختمان تلویزیون رسمی این کشور در قاهره را مسدود کردند. گزارش شده که تظاهرات کنندگان مصری ساختمان استانداری در سوئیس را به کنترل خود در آورده اند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 273096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • من IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۶
    15 2
    اوضاع امروز مصر و گذشته ها یک درس روشن برای ما جهان سومی ها دارد و ان این است نه غرب نه شرق نه اسلام نه لاییسیته کاری نمی توانند برای ما بکنند مگر خودمان برای خودمان کاری کنیم و این ممکن نیست مگر با فرهنگ سازی بر مبنای ارزش های خودمان . مسئول بدبختی یک کشور یک دولت نیست بلکه تمام مردم ان کشورند خوشبختانه بسیاری از جوانان ما امروز فهمیده اند با رفتار های هیجانی و احساسی کاری از پیش نمی توان برد و بیشتر از خود ازادی حس ازادی و بیشتر از یک انتخابات 7 رنگ احساس یک انتخابات امن و ازاد است مهم نیست چه کسی برنده است مهم این است که چقدر خوب برنامه های شخص برنده را اجرا کنیم حرف اخر فرهنگ فرهنگ فرهنگ و لاغیر !!!