سرطان یکی از بزرگترین کابوسهای بشر است بیماری ای که گرچه قابل پیشگیری است اما تقریبا در بسیاری از مواربسیار درمان مشکلی دارد.

هادی معیری نژاد- تقریبا روزی نیست که در کشور خودمان خبری از سونامی سرطان و تاثیر آلودگی های محیطی بر این بیماری نشنویم و بر نگرانی هایمان افزوده نشود .
اما فعلا و با آمار کنونی که اگر درست و قابل استناد باشد در جایگاههای میانی در جدول کشورهای سرطان خیز جهانیم .
دکتر علیرضا فروتن دبیر اجرایی اولین همایش سرطان و پیشگیری در این باره گفت: افزایش آلودگیهای زیست محیطی، شیوع اضافه وزن، کم تحرکی و دور شدن از شیوه زندگی سالم، ایران را در معرض گسترش سرطان قرار داده است.
فروتن افزود: سرطان در حال حاضر سومین عامل مرگ و میر در ایران شناخته می شود و سالانه بیش از 70 هزار نفر در کشور به این بیماری مبتلا شده، انتظار می رود، بروز سرطان تا کمتر از 20 سال آینده تا 90 درصد افزایش یابد.
نکته جالب این است که برخی از پیشرفته ترین کشورهای اروپایی مانند دانمارک سرطان خیز ترین کشورهای جهانند .این جدول بر اساس اطلاعات سایت موسسه بین المللی تحقیقات سرطان و نشاندهنده این است که کدام کشورهای جهان در سرطان سرآمد کشورهای دیگرند. نرخ ایران تقریبا بین 93 تا 100 نفر در هر صد هزار نفر است.
 

ردیف
کشور
نرخ(در هر صد هزار نفر)
1
دانمارک
326.1
2
ایرلند
317
3
استرالیا
314.5
4
نیوزیلاند
310
5
بلژیک
306.9
6
فرانسه
301.2
7
آمریکا
300.3
8
نروژ
299.8
9
کانادا
296.7
10
جمهوری چک
295

45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 272652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۶
    70 2
    خيلي از ايرانيها مي ميرند و دليلش را كسي نمي فهمد!
  • بدون نام IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۶
    70 1
    فراموش نکنید کشورهای مذکور با پایشهای مدام سرطان را در هر مرحله ای شناسایی و گزارش می کنند ولی در کشور ما ممکن است تعداد زیادی دچار سرطان پنهان باشند و در گزارشهای رسمی ثبت نشوند
  • بدون نام US ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۶
    47 1
    اصولا ما در ایران اماری نداریم و اگر هم اماری داده شود بیشتر نشان دهنده تلقی امار دهنده است. دلیل اینکه ما مانند کشورهای جدول بالا سیستم منسجم بهداشتی و پیشگیری پیشرفته بی بهره هستیم.
  • بدون نام IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۶
    52 2
    هیچ آمار معتبری نداریم. همانطور که آلودگی هوا نداریم و پارازیت خیلی خوب است!!!
  • بدون نام IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۶
    37 2
    بهتره بود میگفتید این آمارواسه چه سالیه. چراکه درسالهای اخیر فکرکنم آمار ابتلا به سرطان درکشودبه خاطر انواع مختلف آلودگی ها(هوا، پارازیت و...)، افزایش قیمت مواد غذایی و به تبع فقر غذایی، استرس و... به شکل نگران کننده ای درحال افزایش هست
  • بدون نام IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۶
    8 63
    قطعاً به خاطر مصرف مشروبت الکلی است
  • بدون نام IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۷
    5 0
    آمار؟ شیب؟ بام؟
  • بدون نام IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
    3 0
    به نظر شيوه زندگي و تغذيه عامل اصلي سرطان و بسياري از بيماريهاست كود هاي شيميايي و مواد شيميايي كه با آن مواد غذايي توليد مي شود به مرور باعث بيماري مي شوند (طعم ميوه ها و سبزيجات و انواع گوشتها تغيير كرده در حالي كه در گذشته اين مواد طبيعي تر و به طبع خوش مزه تر بودن ) هواي آلوده ، بي تحركي ، بد و يا غلط غذا خوردن و غيره هر چه دنيا صنعتي تر مي شود مريضيهاي عجيب غريبتر پيدا مي شون در حالي كه در گذشته بيشتر بيماريها در اثر نبود بهداشت بوده و بيمارها ميكروبي بودن .
  • ايران A1 ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    6 0
    اصلا مملكت ما با امار واقعي مشكل داره ....