سید اسدالله جولایی رئیس ستاد دیه کشور امروز در جمع خبرنگاران گفت: در 9 ماهه اول امسال بیش از 7 هزار نفر آزاد شده‌اند، این در حالی است که در طول 22 سال گذشته بیش از 67 هزار نفر از زندان‌ها آزاد شده‌اند.

به گزارش خبرآنلاین، جولایی گفت: قرار است که در دهه فجر،هر روز 34 نفر زندانی به مناسبت سی و چهارمین سال پیروزی محکومان جرائم مالی غیرعمد علاوه بر تعداد زندانیانی که بر اساس روال عادی آزاد می‌شوند در سراسر کشور آزاد شوند.
وی با اشاره به این مطلب که در فرآیند آزادسازی محکومان جرائم مالی غیرعمد چندین روش متعدد وجود دارد، افزود: اولین روش ما جلب رضایت شکات است، افراد ذی‌نفوذ و صاحب جایگاه اجتماعی با مراجعه به خانواده شکات که اعم از خانواده فوت‌شدگان و حادثه‌دیدگان هستند تلاش می‌کنند تا ابتدا موفق شوند تمام بدهی مالی بخشیده شود و در مقام دوم تلاش می‌کنند تا حداقل بخش عمده‌ای از محکومیت مالی توسط شاکی بخشیده شود.
رئیس ستاد دیه به دومین روش کمک به آزادی محکومان جرائم مالی غیرعمد اشاره کرد و گفت: یکی از کارهای مهم ستاد دیه پیگیری بحث اجباری شدن بیمه شخص ثالث بود.
وی گفت: از سال 78 تلاش خود را آغاز کردیم تا اینکه در 20 شهریور سال 87 تقریبا 10 سال بعد موفق شدیم قانون بیمه شخص ثالث را اجباری کنیم تا به این ترتیب از میزان زندانیان جرائم دیه کاسته شود.
جولایی خاطر نشان کرد: در کنار 2 مسیر قبلی بحث تسهیلات قرض‌الحسنه بانک‌های عامل را ادامه دادیم که خوشبختانه با مصوبه مجلس شورای اسلامی از سال 85 تاکنون هر ساله مبلغی به عنوان تسهیلات قرض‌الحسنه از سوی بانک مرکزی به خانواده زندانیان تعلق می‌گیرد تا بتوانند رضایت شاکیان را جلب کنند.
وی در بخش دیگری از مصاحبه خود به موضوع جشن‌های گلریزان و پرداخت کمک‌های نقدی از طریق خودپردازهای بانک‌های عامل اشاره کرد و گفت: در سال 90 در 200 نقطه جشن گلریزان برپا کردیم و این در حالی است که در همان سال 16 هزار و 700 نفر به خودپردازها مراجعه کرده و کمک کردند.
رئیس ستاد دیه کل کشور با اشاره به اینکه در 9 ماهه اول امسال 7 هزار و 236 نفر توسط ستاد دیه کشور آزاد شده‌اند،گفت: از این تعداد 199 نفر زندانیان زن و مابقی زندانیان مرد بودند.
وی گفت: از این تعداد 1991 نفر محکومین دیه بودند و 5 هزار و 245 نفر محکومین مهریه، نفقه و چک بودند.
وی در بخش دیگری از نشست خبری خود با اشاره به این مطلب که از سال 69 تاکنون 67 هزار نفر توسط ستاد دیه کشور آزاد شده‌اند، گفت: در سال گذشته 12 هزار نفر آزاد شده‌اند که جمع بدهی آنها 508 میلیارد تومان است.
جولایی ادامه داد: در سال 89 نیز 8 هزار و 805 نفر از زندان‌های کشور آزاد شدند که مجموع بدهی‌های این افراد 234 میلیارد تومان بود.
رئیس ستاد دیه کل کشور خاطر نشان کرد: در حال حاضر 9 هزار و 220 نفر زندانی در زندان‌های کشور وجود دارند که این افراد منتظر کمک‌های مردمی برای آزاد شدنشان هستند.
وی به موضوع بخشنامه ستاد دیه مرکز به ستادهای دیه کل کشور اشاره کرد و گفت: بر اساس این برنامه اولویت آزادی سازی محکومان عبارتست از: اولویت اول بدهکارانی که یک طرفشان مصدومیت و فوت واقع شده، اولویت دوم زنان بدهکار جرائم مالی بخصوص سرپرستان خانواده، اولویت سوم نوجوانان تا سن 23 سال و افراد مسن بالای 65 سال و اولویت آخر جانبازان بالای 25 سال است.


124 هزار سکه مهریه
رئیس ستاد دیه کشور با انتقاد از وضعیت مهریه ها در کشور گفت: خاله ها، عمه ها، دایی ها و عموها توجیه نیستند. می نشینند و شیرینی و چای می خورند و می گویند مهریه را کی داده و کی گرفته است. خب بروید ببینید این همه زندانی مهریه چگونه در زندان هستند.
وی افزود: یک خانمی 124 هزار مهریه در قباله خود ثبت کرده حالا همسرش خارج از کشور است. یک دختر خانم دیگری هم 1371 پنج بهار آزادی، 10 کیلو شمش طلا و 50 طاقه پارچه ابریشمی مهر خود کرده است. حالا سئوال اینجاست که این همه مهریه ضامن خوشبختی است. آیا این مرد توان پرداخت آنها را دارد.


دستگیری یک کلاهبردار
جولایی در ادامه نشست خبری از دستگیری یک کلاهبردار خبر داد و گفت: یک فردی با یکی از طلا فروشان معروف تهرانی تماس گرفته و با تقلید صدای من قصد داشته بیش از 60 میلیون تومان دیه برای آزادی یک زندانی فرضی را از این مغازه دار دریافت کند. از قضا یکی از دوستان این طلا فروش که بنده را می شناخته طی تماسی با من موضوع را گفت و فرد کلاهبردار دستگیر شد.


ورود دیه به کتابهای درسی
وی همچنین به موضوع ورود مطالب مربوط به تخلفات مالی و دیه به کتاب‌های درسی اشاره کرد و گفت: 7 سال تلاش کردیم تا اینکه مقرر شد مباحث مربوط به دیه و محکومیتهای مالی غیرعمد در کتابهای درسی گنجانده شوند.
45232
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 273240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۷
    3 0
    دولت باید عاقل باشد وسقف تعیین کنه هیچ یک از سنی ها این مشکل را ندارند چون نقد است و در ابتدا میگیرن حالا جوانهای ما کرایه تاکسی ندارن مهریه مینویسن صدهزار سکه طلا؟؟؟؟
  • اربابی IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۸
    7 0
    باسلام،بهترین مهریه باید۱۴سکه طلاو۱جلدکلام الله مجیدباشه،تاآقادامادتوان پرداخت داشته باشه وهم خداراضی باشه درغیراین صورت مشکلات مهریه همچنان وجودداره،به امیدمهریه های واقعی