پنجمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر از شنبه 14 بهمن در موزه‌ هنرهای معاصر افتتاح می‌شود و تا 13 اسفند ادامه دارد.

پنجمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر امسال در 9 رشته عملی- کاگراهی  و 2 رشته تکمیلی دارد. بخش کارگاهی جشنواره امسال شامل رشته‌های نقاشی، مجسمه‌سازی، سفال و سرامیک، نگارگری، خوشنویسی، تصویرسازی، گرافیک(پوستر)، عکاسی، کاریکاتور و دو رشته نظری شامل مقالات علمی و فیلم است.
بخش ویژه جشنواره امسال با موضوع پیامبر اعظم(ص) است که برای این بخش از جشنواره 130 اثر از 119 هنرمند انتخاب شده است. در بخش سفال و سرامیک 15 اثر، در رشته مجسمه 10 اثر، در رشته خوشنویسی 9 اثر‌، در رشته نگارگری 4 اثر‌، در بخش نقاشی 6 اثر‌، در رشته کاریکاتور 23 اثر‌، در رشته تصویرگری 21 اثر‌، در رشته عکاسی 24 اثر و در بخش پوستر 18 اثر انتخاب شد که نهایتا 130 اثر سفارشی برای این بخش در نظر گرفته شد.
یکی دیگر از بخش‌های جشنواره امسال برگزاری نکوداشتی برای نصرالله جوادی‌پور است. از آنجا که مرحوم جوادی‌پور در چندین دوره جشنواره ریاست افتخاری را برعهده داشت و در بخش نقاشی نیز معمولا به عنوان دبیر در کنار گروه حضور داشت امسال همزمان با نمایش بخشی از آثار او در یکی از گالری‌های موزه هنرهای معاصر تهران نکوداشتی نیز برای او برگزار می‌شود.
علی‌اصغر امیرنیا سرپرست مرکز هنرهای تجسمی و دبیر شورای سیاستگذاری جشنواره در نشست خبری که که صبح امروز 11 بهمن در موزه هنرهای معاصر برگزار شد به تشریح اهداف جشنواره امسال پرداخت اهدافی که در فراخوانی که جشنواره منتشر کرده بود آمده است؛ در این نشست ارج نهادن به هنر معنوی، دینی، اسلامی، ایرانی و سنتی، شناسایی نظری ارزش­های هنر متعالی انقلاب اسلامی، ایجاد بستر مناسب برای بروز خلاقیت‌های هنری وانتقال پیام هنرمندان، شناسایی هنرمندان معاصر و فعال عرصه انقلاب اسلامی، ارتقاء ارتباط میان هنرمندان معاصر ایران و جهان، به خصوص هنرمندان جهان اسلام و دستیابی و معرفی آخرین دستاوردهای هنرهای تجسمی معاصر اهداف پنجمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر عنوان شد.
همچنین سیدعباس میرهاشمی دبیر کل پنجمین جشنواره هنرهای تجسمی در این نشست تاکید کرد که جشنواره تجسمی به رغم برخی جابجایی‌ها در ارکان اما همواره از یک پیوستگی در حرکت برخوردار بوده است. او اظهار امیدواری کرد که این مسیر ادامه یابد تا به ایده‌آل‌های خود برسیم.
میرهاشمی یادآور شد:«راضی کردن خانواده تجسمی سخت است و همیشه گلایه‌هایی وجود دارد که ما آن‌ها را انتقاد می‌دانیم. جشنواره تجسمی را پدیده‌ای جریان‌ساز می‌دانم و ان‌شاءالله آثار تولید شده خلاق باشد و بتواند در جامعه هنری رسوب کند.»
در بخش عکاسی امسال جشنواره 5765 اثر از 1162 هنرمند به جشنواره ارسال شد که در نهایت 77 اثر انتخاب شد، همچنین در بخش نقاشی 1495 اثر از 367 هنرمند ارسال شده بود که در پایان 36 اثر به مرحله پایانی راحت یافت. در بخش گرافیک نیز از میان 1416 اثر ارسال شده 528 هنرمند 61 اثر انتخاب شد. در بخش تصویرسازی جشنواره از میان 587 اثر که توسط 246 هنرمند ارسال شده بود، در نهایت 48 اثر به مرحله پایانی رفت. در بخش خوشنویسی هم 300 هنرمند 532 اثر ارسال کردند که در نهایت 199 اثر انتخاب شد. اما در بخش نگارگری از میان 392 اثر خلق شده توسط 262 هنرمند 72 اثر انتخاب شد. در مجسمه‌سازی نیز از میان 352اثر که 191 هنرمند خلق کرده بودند 25 اثر انتخاب شد. در قسمت سفال و سرامیک جشنواره که 216 اثر از سوی 131 هنرمند ارسال شده بود 28 اثر انتخاب شد.
همچنین به جشنواره هنرهای تجسمی امسال 37 مقاله و 125 فیلم رسیده است که این آثار در حال بررسی و داوری هستند.
در جشنواره تجسمی امسال 54 کشور شرکت کرده‌اند که از میان آثار هنرمندان کشورهای مختلف 4 هنرمند عکاس، یک گرافیست و 28 هنرمند در بخش کاریکاتور آثارشان به نمایش در می‌آید.
مسعود زنده‌روح دبیر هنری جشنواره تجسمی امسال نیز در این نشست درباره تلاش شش ماهه 11 دبیر و 42 داور سخن گفت.
او توضیح داد:«در جشنواره امسال در بعضی رشته‌ها تنها یک گرایش را انتخاب کردیم تا به حال جز در یک دوره موضوع برای بخش‌های مختلف نداشته‌ایم.»
پرسیا خضابی، مهران هوشیار، حسن غفاری، کاظم طلایی، مسعود نجابتی، مرتضی اسدی، پرویز حاصلی،محمد خزایی، علی‌اشرف صندوق‌آبادی،بهمن عبدی و علیرضا قاسم‌خان دبیران جشنواره هنرهای تجسمی امسال در یازده رشته مختلف هستند.
عبدالرحیم سیاه‌کارزاده هم که دبیر اجرایی جشنواره امسال است، درباره بخش شهرستان‌های جشنواره توضیح داد:«در استان‌های البرز، خراسان جنوبی، خوزستان، سمنان، همدان، مرکزی، کهیکلویه و بویر احمر، کرمان،لرستان، گلستان و قشم جشنواره برگزار می‌شود و به صورت همزمان با تهران آثار بخش‌های عکس، پوستر، کاریکاتور و تصویرسازی را میزبانی می‌کند که 12 اثر از هر حوزه انتخاب شده که نهایتا 50 اثر به این استان‌ها ارسال می‌شود.»
در پنجمین جشنواره هنرهای تجسمی 65 درصد هنرمندان از شهرستان‌ها شرکت داشتند و 35 درصد از تهران که در مقایسه با سال گذشته  41 درصد هنرمندان از تهران  اثر ارسال کرده بوند و در مقابل هنمرندان شهرستانی 59 درصد.
سیاه‌کارزاده در پاسخ به دلیل عدم حضور استان اصفهان که مدیر کلی ارشاد این استان را محمود شالویی در اختیار دارد، گفت: «فکر می‌کنم به جای تفکیک کردن استان‌ها باید به این نکته توجه داشته باشیم که همزمان با ایام دهه فجر برنامه‌های متنوع هنری در استان‌های مختلف برگزار می‌شود و نگارخانه‌ها و حوزه‌های موسیقی ممکن است ظرفیت‌هایشان تکمیل شده باشد و امکان برنامه ریزی همزمان برای میزبانی جشنواره تجسمی فجر را هم نداشته باشد که بی‌شک استان اصفهان نیز از این قاعده مستثنا نیست.»
امیرنیا در این نشست  در پاسخ به این سوال که برگزاری جشنواره تجسمی فجر باعث کمرنگ شدن فعالیت دوسالانه‌های هنری شده، گفت: «دوسالانه کاریکاتور قرار بود سال 90 برگزار شود که قاعدتا ربطی به مدیرتی بند در سال 91 نداشت و به دلیل مشکلات خانه کاریکاتور و وضعیت جسمانی مسعود شجاعی طباطبایی زمان این رویداد با وجود آماده بودن آثار به سال 92 موکول شد.»
نشان عالی هنرهای تجسمی که سال گذشته جزو بخش‌های ویژه جشنواره بود، امسال به کسی تعلق نمی‌گیرد که امیرنیا درباره این موضوع توضیح داد:«این نشان دارای یک بار معنایی است که قانون گذار آن را تعریف کرده و باید این مسیر طی شود لذا تا زمانی که این مسیر هموار گردد ما برنامه تجلیل از هنرمندان برتر را خواهیم داشت و به واسطه این برنامه آثار هنرمندان را جمع آوری می‌کنیم و هدایای ویژه‌ای نیز به آن‌ها اختصاص پیدا می‌کند که فکر نمی‌کنم که در شکل برگزاری آن ایراد و اشکالی وجود داشته باشد، حتی این مذاکره انجام شده تا درجه یک هنری نیز به این هنرمندان اختصاص پیدا کند.»
پنجمین جشنواره تجسمی فجر روز شنبه 14 بهمن ماه ساعت 18 در سالن سینما تک موزه هنرهای معاصر افتتاح می‌شود و اختتامیه این جشنواره روز یکشنبه 13 اسفند ماه ساعت 19 در تالار وحدت تهران برگزار خواهد شد.
 57244
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 274071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =