موضوع استیضاح وزیر کار دوباره پس از ماهها دوباره مطرح شد.

زهرا تالانی: در دوره قبل با وعده برکناری سعید مرتضوی از سازمان تامین اجتماعی، حکم استیضاح هم منتفی شد هرچند که عملا چنین اتفاقی نیفتاد.پس از دو ماه از ریاست مرتضوی در تامین اجتماعی، دوباره دیوان عدالت کشور حکم به برکناری ایشان داد که هیات وزیران ایشان را به عنوان سرپرست منصوب کرد و مصوبه ای هیات دولت تصویب کرد که در تفویض اختیارات وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور تامین اجتماعی، به معاون اول رئیس جمهور، ادامه سرپرستی سعید مرتضوی بر سازمان تامین اجتماعی انجام شود. اما امروز رئیس مجلس در نامه ای این حکم را غیرقانونی دانست.

در همین زمینه با عوض حیدر پور نماینده شهرضا و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از طراحان استیضاح گفت وگویی را انجام داده ایم که می خوانید:

 

شما یکی از امضا کنندگان استیضاح آقای شیخ الاسلامی هستید،با توجه به اینکه امروز رئیس مجلس در نامه ای مصوبه اخیر هیات وزیران در تفویض اختیارات وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به معاون اول رئیس جمهور را ابطال کرد آیا امکان لغو این استیضاح هم وجود دارد؟
من امروز از این نامه خبردار شدم.اما تصور می کنم ارتباطی به استیضاح نداشته باشد.چون نمایندگان امضا کننده حکم استیضاح معتقدند که وزیر کار، تعاون و امور اجتماعی خودش باید پس از اینکه برکناری توسط دیوان عدالت ادارای انجام شد به مسئله ورود پیدا کرده و مشکل را حل می کرد. برداشت ما این است که وزیر کار توانایی این کار را ندارد که ما را مصمم کرد بر اینکه اگر یک وزیری نمی تواند بار امانتی که مجلس با رای اعتماد بر دوشش گذاشته به دوش بکشد و به وظیفه اش عمل کند، بهتر است ما این بار را از دوش ایشان برداریم و ایشان را رها کنیم وبتوانیم یک وزیری بیاوریم که بتواند در برابر کارهای غیر قانونی و رویه های خلاف قانون و مقرار ت در کشور ایستادگی کند.
 

 مخالفت شما با برکناری آقای مرتضوی به خاطر مسائلی است که ایشان در گذشته داشتند؟چون بسیاری از کارشناسان و کارکنان سازمان تامین اجتماعی از عملکرد 10 ماهه ایشان راضی هستند؟
همانطور که می دانید سازمان تامین اجتماعی حجم پولی و اعتبار بسیار بالایی دارد و به نظر می رسد که سرمایه های شرکتهای متعلق به سازمان تامین اجتماعی نقش بسیار عظیمی را در میزان نقدینگی کشور بر عهده دارد،عملکرد ایشان هر قدر هم که خوب و مثبت باشد اما از نظر مجلس که بر نحوه اجرای قانون نظارت می کند درست نیست و باید ایشان برکنار شوند.


برخی هم معتقدند که استیضاح در چند ماهه پایانی دولت درست نیست؟
از نظر ما استیضاح دو پیام بسیار مهم دارد .ما هم علاقه مند نبودیم در چند ماه پایانی عمر دولت دهم استیضاح را مطرح کنیم و الان باید به مسایل اقتصادی کشور، معیشتی مردم بپردازیم اما کارهای غیرقانونی دولت باعث می شود که ما به وظیفه قانونی خودمان عمل کنیم.تاکید مکرر در قانون اساسی این است که هیچ کس حق ندارد در کشور کار خلاف قانون انجام دهد اما حال می بینیم در یک وزارتخانه اقدامات غیر قانونی به کرات و در یک موضوع خاص چند بار تکرار می شود.


بنابراین شما به عملکرد غیر قانونی دولت اعتراض دارید؟
بله در واقع طراحان طرح استیضاح شیخ الاسلامی وزبر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بی توجهی به قانون وقانون ستیزی در نصب و عدم عزل سعید مرتضوی از مسئولیت صندوق تأمین اجتماعی را مهمترین دلیل تهیه طرح استیضاح وی عنوان کردند.


اما تا روز یکشنبه بار هم ممکن اتقاقاتی پیش آید که آقای مرتضوی در سمت خود بماند و استضاح هم انجام نشود؟
تا آن روز خدا بزرگ است و هیچ چیزی قابل پیش بینی نیست اما عزم ما جدی است مگر اینکه آقای مرتضوی کنار رود.من نمی دانم چرا دولت اینقدر اصرار ماندن به ایشان دارد و حتما باید وزیر برای این پاسخ قانع کننده ای روز یکشنبه داشته باشد.
45232
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 274077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =