تغییرات در آموزش عمومی ایران گویا تمامی ندارد؛ در حالی که 3-3-6 تا 7 سال آینده هم به طور کامل اجرا می شود، دو مسوول وزارت آموزش و پرورش از افزوده شدن پیش دبستانی به دوره ابندایی خبر داده اند.

شیما سادات عطری: از زمانی که حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش تصمیم گرفت تحولی در نظام آموزشی ایران بوجود بیاورد، بحث اجباری شدن پیش دبستانی و افزوده شدن آن به ابتدایی سر زبان ها افتاد. حتی در برهه ای گفته شد دوره ابتدایی با افزوده شدن پیش دبستانی، 6 سال می شود. اما ایراداتی که این طرح داشت و نیاز به اصلاح گسترده قوانین در چند نهاد دیگر بوجود آمد، عملا دوره پیش دبستانی را به دوره تحصیل عمومی افزوده نکرد.

اما اکنون دو مسوول در آموزش و پرورش گفته اند ممکن است پیش دبستانی به دوره 12 ساله تحصیل افزوده شود؛ فاطمه قربان، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش و مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش.

نوید ادهم دراین باره به فارس گفته: بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سن تعلیم و تربیت رسمی 5 سالگی است اما سن افراد لازم‌التعلیم (لازم‌التربیه) طبق قانون مشخص می‌شود. بر این اساس طبق سند تحول، کودکان از چهارسالگی تمام یعنی 5 سالگی می‌توانند وارد نظام آموزشی شوند اما آموزش اجباری رسمی که اول دبستان است در کشور ما از سن 6 سالگی تمام است که قانون تعیین کرده است.

به گفته او هرچند اکنون قانون سن اول دبستان را 6 سالگی تمام تعیین کرده است اما ممکن است دو سال یا 5 سال دیگر قانون آغاز سن تحصیل در اول ابتدایی را 5 سالگی در نظر بگیرد و این بستگی به شرایط و اقتضائات جامعه دارد.

همچنین معاون آموزش ابتدایی وزیر دراین باره گفته است: پیش‌دبستانی یک دوره بسیار حساس و مهم در ابتدایی است که تعریف آن در نظام آموزشی کشور،‌ باید به صورت "قانونی" انجام شود.

فاطمه قربان در این باره به ایسنا گفت: برای هفت ساله شدن ابتدایی نیازمند قانون هستیم و آموزش و پرورش معتقد است که این دوره تاثیر بسزایی در میزان یادگیری دانش‌آموزان در مقطع ابتدایی دارد. بر اساس آخرین تغییراتی که در آموزش و پرورش صورت گرفته، محتوای آموزشی برای دوره پیش‌دبستانی باید به تایید سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برسد و مجوز فعالیت نیز از سوی این وزارتخانه صادر شود، لذا باید این دوره را مهم تلقی کنیم.

 

80 درصد نوآموزان، پیش دبستانی می روند

به گفته او آمارهای مرکز سنجش سلامت نشان می‌دهد که بیش از 80 درصد از نوآموزان در سن پیش‌دبستانی این پایه را می‌گذرانند: در حال حاضر پوشش تحصیلی مراکز پیش‌دبستانی که ضمیمه مراکز دولتی هستند و یا به صورت مستقل فعالیت می‌کنند، آمار 430 هزار نفری از اسامی نوآموزان پیش‌دبستانی را نشان می‌دهد که وارد سامانه شده است و انتظار می‌رود میزان پوشش بیشتر از این اعداد و ارقام باشد. این اتفاق خوبی است که خانواده‌ها به جایگاه پیش‌دبستانی و تاثیر آن در روند آموزشی کودکان خود پی‌برده‌اند.

درواقع عملا اموزش های عمومی برای عمده دانش آموزان از 5 سالگی شروع می شود.

اما پیش از این وزیر آموزش و پرورش گفته بود ضریب هوشی نسل فعلی ایرانیان بالاتر رفته است و به همین دلیل باید سن شروع آموزش های عمومی پایین بیاید. او حتی در مواردی از سن شروع آموزش عمومی در کشورهای دیگر دنیا حرف زد که عملا به دلیل افزایش ضریب هوشی کودکان، پایین آمده است.

البته کاهش سن ورود به مدرسه همچنان مخالفان مختلفی دارد؛ چه اینکه ممکن است اثرات منفی روانی طولانی تر شدن دوره ابتدایی می تواند بیش از فوایدش باشد. ضمن اینکه آموزش و پرورش هنوز برای دوپاره کردن دوره ابتدایی به دو دوره 3 ساله، با کمبود فضای آموزشی مواجه است و امسال هم که پایه ششم به دوره ابتدایی افزوده شد، مدیران مدارس و اولیا دانش آموزان با معضلی به نام ارتباط کلاس اولی ها و دومی ها با ششمی ها مواجه شدند. (اینجا را بخوانید)

آموزش و پرورش البته اعلام کرده سال آینده، نظام 3-3-3-3 در 30 درصد مدارس ابتدایی اجرا می شود. همچنین گفته شده ممکن است پس از عید در برخی مدارس ابتدایی، زمان زنگ تفریح پایه اول تا سوم و چهارم تا ششم، همزمان نباشد.

به هرحال به نظر نمی رسد افزوده شدن دوره پیش دبستانی به دوره ابتدایی، به سادگی انجام شود، آموزش و پرورش همچنان باید ایرادات کلاس ششم و تغییراتی که در دوره های دیگر بوجود امده است را رفع و رجوع کند.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 275023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شاپرك IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
    42 8
    چه خبره از 5 سالگي بچه درگير درس و مدرسه شه بذاريد بچه ها حداقل از دوران كودكيشون لذت ببرن عوض اين كارها بريد مدارس روستاها رو مجهز كنيد كه ديگه شاهد اتفاقاتي مثل مدرسه ي پيرانشهر نباشيم
  • دلال مرکزی IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
    33 11
    آقا برادر زاده ما 2 سالشه و خیلی دوست داره بره مدرسه اگر امکان داره از دوسالگی دبستان را شروع کنید!
  • اسکندری IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
    11 9
    باعرض سلام و خسته نباشید جناب وزیر آموزش و پرورش مسیله ی مربوط به تفکیک بچه های مدارس ابتدایی استان فارس شهرستان مرودشت روستای انجیره و همچنین وجود معلم مرد در مدارس ابتدایی دخترانه و مشکلات مربوطه رو چرا رسیدگی نمیکنید؟چندین بار این موضوع از طرف ما اهالی روستا به شما وهمچنین به آموزش پرورش منطقه گفته شده اما پیگیری نکردید منتظر پاسخ شما مسیولین هستیم
  • جمعی از معلمان IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
    18 10
    سلام بنده معلم روستای انجیره شهرستان مرودشت استان فارس هستم جناب وزیر شما که به گفته ی خودتان برای معلم ارزش زیادی قایلید لطفا به مشکل ما معلمها رسیدگی کنید ما 4نفر از معلمان مدرسه ی ابتدایی این روستا کادر مدیر و معاونینمان مرد هستن و ما در زنگهای تفریح مواقع نماز و...بامشکل روبرو هستیم و خیلی وقتها چون راحت نیستیم درکلاس میمانیم و همچنین در مدرسه ی ما دانش آموزان پسر ودختر در یک مدرسه و در یک کلاس درس میخوانند که خیلی کنترل آنها درکنارهم برای ما سخت است چراکه دانش آموزان پایه ی ششم درسن بلوغ و بامشکلات خاص این دوره مواجه اند لطفا رسیدگی کنید
  • فرهادی IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
    9 10
    باسلام شما توی روستای ما بچه های ششم ابتدایی دختر و پسر کنار هم گداشتید توی یه کلاس بفکر نیستید اول مشکلات رو حل کنید بعد به فکر بقیه طرح هاتون باشید خسته شدیم از بس مشکلمون طرح کردیم و نتیجه نداد
  • آزادمنش IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
    7 10
    سلام خودتون میگید تویه ششم ابتدایی بلوغ جنسی هست اونوقت توی روستای انجیره شهرستان مرودشت استان فارس بچه های ما دخترو پسر باید توی یه کلاس باشن؟چرا توجه و رسیدگی ندارید؟
  • آموزگار IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
    4 1
    بحث تغییر و تحول در ساختار نظام آموزش و پرورش کشور امری اجتناب ناپذیر و با سابقه ای دراز مدت است .اهمیت آموزش و پرورش امروزه بر کسی پوشیده نیست و بسیاری از کشورهای پیشرفته و صنعتی از بالاترین سطح استاندارد در نظام آموزشی برخوردارند و تحول و تغییر را در آن امری ضروری می دانند و این مهم در پرتو سالها کار مداوم و کارشناسی شده و بر اساس معیارهای انسانی امکان تحقق می یابد . اما ظاهراً در کشور ما تغییرات سمت و سوی دیگری یافته است و تنها تغییر به هر صورتی در دستور کار قرار می گیرد اما اینکه این تغییرات تا چه حد مبتنی بر پشتوانه های علمی و کار کارشناسی شده است خدا می داند . ظاهراً وزیر محترم تنها تکیه بر تغییر و تحول به هر صورت و آن هم دفعتاً و با سروصدا را بیشتر طالب است تا تغییر مبتنی بردانش را...
  • بدون نام IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
    3 1
    با سلام ببینید مشکل در طرحها و برنامه های سند تحول یک سوی قضیه است و توجه نکردن به امور معمول در اموزش و پرورش در سوی دیگر برای مثال در سال جاری سرانه به مدارس داده نشده است . اما وزیر پاسخگو نیست. اضافه کاریها پرداخت نشده است . وزیر پاسخگو نیست. حجم زیاد طرحهای سند تحول که نشان از موفقیت امزش و پرورش نیست اجرای صحیح و درست طرحها در گرو توجه وزیر و مسئو لین به نیروی انسانی در نظام اموزشی کشور است. اموزش نیروی انسانی , تامین معیشت مناسب فرهنگیان , مسکن فرهنگیان , فرهنگ مناسب جامعه ما را در رسیدن به یک سند راهبردی موفق می نماید. در غیر اینصورت دهها سند تحول نیز ما را به سر منزل مقصود نخواهد رساند.
  • مجیدی IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
    5 4
    باسلام چرا مطلبی مرتبط با مشکل ما مربوط به مختلط بودن پسرها و دخترهای ما در پایه ی ششم ابتدایی روستای انجیره شهرستان مرودشت نمیذارید چرا رسیدگی ندارن وزیرآموزش پرورش چرا در روستای ما هنوز هم باید از معلمین مرد برای مدارس دخترانه ابتدایی استفاده بشه؟کسی هست جواب بده؟
  • مهرداد IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
    6 1
    اینا فکر کردن سر مربی فوتبال هستند که هی تیم ارنج می کنن !!!!! :-)
  • بی نام A1 ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    4 0
    سلام آخه مگر سبکی که.ما درس خواندیم نمره داشتیم و ششم نداشتیم همه بیسوادان این بچه ها شدن موش آآزمایشگاهی هر روز یه برنامه براشون میزارن
  • عزیزنژاد A1 ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    1 0
    باسلام و عرض خسته نباشید جناب اقای وزیر گرامی ساختار اموزش وپرورش اگر این چنین تحولاتی داشته باشد اینده اموزش ویادگیری دانش اموزان در اینده بالا خواهد رفت...اینجانب نزدیک یک سال است لیسانس گرفتم و الان هم برای کلاسهای تربیت معلم قران میروم و دوست دارم معلم شوم ولی هیچ کس جوابگو نمیباشد از شما خواهشمندم یک راهی را به من وهم دوستانی که در شرایط بنده هستند نشان دهید.با تشکر از شهرستان پیرانشهر استان اذربایجان غربی
  • عسل IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    1 2
    اره فکری به حال لیسانسای بدبخت وبیکار که نکردید بعد 4سال بیکاری و بی پولی با هزار جور وام یه مهد کودک زدیم حالا بیاین پیش دبستانی رو بگیرید از مهدا مارو بیچاره کنیدوضعیت مالی خانواده ها طوری نیس که بچه های زیر 4سال رو مهد بذارن تمامی درامد مهد ها رو مقطع پیش دبستانی میچرخه کمی به فکر قشر جوان وبیکار باشید.
  • بی نام A1 ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    12 4
    پیشنهاد میشود. با توجه به افزایش بهره هوشی بچه ها سن شروع تحصیل در ایران 6 ماه کاهش یافته تا متولدین یکسال همزمان با هم به مدرسه بروند و مشکل نیمه اول وبدون هم حل بشه
  • بی نام A1 ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    0 8
    با عرض سلام تورو خدا داداش من 5 سالشه خیلی دوست داره مدرسه ترو خدا رسیدگی کنید
  • بی نام A1 ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۱
    3 0
    باعرض سلام خواهش میکنم این قانون نیمه اول ودومی برداشته بشه که بتونن باهم به مدرسه بروندمتشکرم
  • بی نام A1 ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    6 2
    لطفا مشکل نیمه اول و دوم حل بشه که باهمبرن کلاس بچه هایی که تویه سال متولد شدن
  • بی نام A1 ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۴
    1 0
    کاملا با این تصمیم موافقم و حمایت هم میکنم چون نسل به نسل هوش افراد جامعه افزایش پیدا میکنه و نیازی که بچه ۷ ساله ۲۰ سال قبل داشت الان بچه ۵ داره و همون هوش و استعداد