آیا با قیمت های فعلی خودروهای تولید داخلی در بازار، هنوز هم داشتن سواری شخصی صرفه اقتصادی دارد؟

علی حق: یک مقیاس ساده برای ارزیابی منطقی بودن قیمت این روزهای تولیدات ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در بازار، محاسبه هزینه – فرصت خرید به قیمت آزاد است.
یعنی محاسبه شود که اگر پول خود را صرف خرید یک دستگاه پراید کنیم، در عمل خود را از چه میزان بهره بانکی محروم کرده ایم و چه هزینه های قطعی را به خود تحمیل کرده ایم که حداقل آنها هزینه بنزین و بیمه شخص ثالث است. در این مدل ساده، شانس کسب سود بیشتر از سرمایه گذاری پول در سایر بازارها صفر در نظر گرفته شده و به نرخ سود 17 درصدی سالانه بانک ها اکتفا شده است. همچنین هزینه بنزین بر اساس مصرف یک باک در هفته محاسبه شده است. بدیهی است که این هزینه با توجه به باک حدود 30 لیتری خودرویی همچون پراید یا باک 50 یا 60 لیتری سایر خودروها، مصرف خودرو و تاثیر بنزین یارانه ای، در محاسبات جدول زیر در نظر گرفته شده است.
هزینه بیمه شخص ثالث هم بر پایه آخرین نرخ این بیمه برای خودروها محاسبه شده است. پرواضح است که هزینه هایی که به دست آمده است، شامل هزینه های سرباری همچون بیمه بدنه، هزینه استهلاک، تعمیر و نگهداری خودرو نمی شود.
با این وجود، خرید یک پراید 20 میلیون و 500 هزارتومانی از بازار آزاد در حال حاضر به این معناست که خریدار، خود را از دریافت ماهانه حدود 290 هزارتومان سود سپرده بانکی 20 میلیون و 500 هزارتومانی محروم کرده است. همچنین هزینه 66 هزارتومانی بنزین را نیز ناگزیر از تحمل است و باید هم به طور متوسط ماهانه 41 هزار و 500 تومان برای بیمه شخص ثالث کنار بگذارد.
لذا ماهانه حداقل نزیک به 400 هزارتومان یعنی بیش از حداقل دستمزدماهانه مصوب وزارت کار، برای سوار شدن بر سواری پراید باید هزینه کرد. این هزینه در سال به بیش از 4 میلیون و 775 هزارتومان، رقمی که چند سال پیش معادل کل قیمت همین خودرو بود، می رسد.
1- حال آیا دهک های درآمدی میانی جامعه ایران توان هزینه ماهانه این رقم را برای خرید ارزان ترین خودروی بازار دارند؟
این هزینه برای خودرویی همچون مگان و ماکسیما به بیش از 1.3 میلیون تومان در ماه رسیده است. رقمی که با آن می توان راننده و خودرویی در اختیار اجاره کرد و از سایر هزینه  و ریسک های داشتن خودرو اجتناب کرد.
2- طبیعی است که با ادامه وضع موجود بازار خودرو و به تبع آن افزایش هزینه قطعات خودرو و ریسک های نگهداری آن، آرام آرام این فکر به ذهن بسیاری از دارندگان خودرو خطور خواهد کرد که آیا استفاده از آژانس یا اتومبیل کرایه  و راننده شخصی به صرفه تر و جذاب تر نیست؟
هر چه سلطه قیمت های فعلی بازار خودرو ادامه یابد، تعداد بیشتری به سوال اول پاسخ منفی و به سوال دوم جواب مثبت خواهند داد و این به منزله نزول قابل توجه تقاضا برای خودروهای داخلی است که گروه هدف اکثر آنها طبقه متوسط ایرانی است. مگر آن که قیمت ها باردیگر به قیمت های کارخانه باز گردند تا هزینه - فرصت داشتن خودرو قدری کاهش یابد. مطابق جدول زیر، در این صورت هزینه – فرصت پژو 206 به قیمت کارخانه با هزینه – فرصت پراید به قیمت فعلی بازار آزاد، تقریبا برابر خواهد شد و با بودجه طبقه متوسط جورتر خواهد شد.

 

پس برخلاف تصور عمومی خودروسازان، تقاضای بازار خودرو هم کشش نامحدودی نسبت به قیمت ندارد و نمی شود سقف قیمتی برای خودرو قایل نشد.

3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 275262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
    55 1
    مقاله کاملا علمی و جالبی بود در مورد محاسبه هزینه فرصت از دست رفتن مالکیت خودرو ولی یک نکته در مقاله مورد توجه قرار نگرفته و آن هم ارزش افزوده است که حالا به هر علت برای خودرو به شدت در حال افزایش است برای مثال شخصی که در شهریور ماه امسال یک خودرو پراید را به قیمت 10 میلیون تومان خریداری کرده است در بهمن ماه امسال 10500000 تومان سود ارزش افزوده داشته و 2500000 تومان ضرر هزینه فرصت از دست رفته که البته هزینه کرایه ای که بابت نقل و انتقالی که با خودرو های عمومی داشته را باید از این مبلغ کم کرد که مثلا اگر 1 میلیون تومان شده باشد در نهایت 9 میلیون تومان تا این تاریخ سود برده و کلی هم از وجود اتومبیل شخصی لذت برده است. لذا می توان گفت اکنون که عرضه از تقاضا پایین تر است قیمت خودرو افزایش می یابد
    • مجید EU ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
      38 2
      با توجه به وزن پراید که 790 کیلوگرم است قیمت هر کیلو پراید تقریبا 26 هزار تومان میشود وبا توجه به اینکه بیشتر قطعات تشکیل دهنده یک خودرو فلزات آهنی و قیمت یک کیلو آهن به نرخ امروز بازار دنیا چیزی حدود 2000 تومان میشود و اگر قیمت ساخت و فناوری آن هم هر کیلو 2000 تومان محاسبه کنیم میشود هر کیلو 4000 تومان (در صورتی که در تولیدهای انبوه قیمت ساخت و فن آوری خیلی کمتر میشود ) در این صورت قیمت پراید باید چیزی حدود 3 میلیون 160 هزار تومان باشد . تولید خودرو این هم پراید یا ماشینهای تولید داخل از فن آوری خیلی پیجیده ای برخوردار نیستند که قیمت ساخت آنها خیلی بالا برود حال چگونه ما باید 17 میلیون تومان پول اضافه بابت خرید یک پراید بدهیم .
  • بدون نام IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
    79 2
    دهک های پایین توانایی خرید دوچرخه هم ندارند شما از پراید صحبت میکنید؟
  • حامی IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
    80 4
    متاسفانه این آمارها برای ایران کاربردی نداره و ماشین هرچی گرونتر بشه مردم بیشتر هجوم میارن برای خرید
  • بدون نام IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
    74 0
    آقايوني که مقصر هستند و باعث شدند قشر متوسط هم نتواند يک پرايد بخرد لطفا کلاهشان را بالاتر بگذارند!!!!
  • ع.ک IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
    48 0
    هزینه استهلاک، تعمیر و نگهداری و بیمه بدنه رو ذکر نکردید.
  • بدون نام IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
    56 1
    با سلام اين در صورتي صحيح است كه قيمت ماشين ثابت باشد وقتي قيمت ماشين دست دوم افزايش مي يابد ماشين دست دوم ارزشي بهتر از پول نقد بخصوص با توجه به كاهش شديد ارزش ريال دارد
  • قشر ضعیف IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
    41 0
    در طول 30 سال گذشته خودرو ساز ها کارشون فقط مونتاژ خودرو بود ما نتونستیم تو این صنعت پیشرفت کنیم هند در زمینه نرم افزار سرمایه گذاری کرد الان قطب نرم افزار دنیاست اگه فقط می خواستیم مونتاژ کنیم حداقا خودرو های روز دنیا رو مونتاژ میکردیم ایران خودرو و سایپا بزرگترین خیانت در حق ملت ایران انجام دادند و دولتمردانی که از اونها حمایت میکردن نیز مقصرند و باید پاسخگو باشند.
  • محمدقلی IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
    20 0
    هزینه تصادفات مالی و مجروحین که در بیمارستان بایستی مالک خودرو برداخت کند
  • hamiye hami IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
    6 1
    با نظر آقای حامی کاملا موافقم..............
  • بدون نام IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
    17 1
    نویسنده مقاله به دو نکته توجه نکرده اند. 1. خرید خودرو در شرایط فعلی با توجه به افزایش روزانه قیمت آن ، خود یک سرمایه گذاری با سودی به مراتب بالاتر از سود ذکر شده در این مقاله است. 2. همزمان با بالاتر رفتن قیمت خودرو و لوازم یدکی، کرایه ها نیز افزایش می یابند.
  • این کار را نکنید! EU ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
    30 1
    من هم چند ماه پیش همین محاسبات شما را به طور دقیقتری انجام دادم که خودرو نخریدم و کلی ضرر کردم. اردیبهشت ماه امسال 26 میلیون داشتم و اول می خواستم یک 206 دنده اتومات بگیرم بعد گول سود بانکی را خوردم و محاسباتی شبیه آنچه شما امروز نوشته اید را انجام دادم و تصمیم گرفتم پولم را در بانک بگذارم و سودش را بگیرم .نتیجه اینکه بعد از چند ماه ارزش پولم نصف شد در حالیکه اگر 206 خریده بودم الان حداقل ارزش پس اندازم حفظ شده بود و از نظر ریالی هم دو برابر شده بود . این را نوشتم تا افرادی که مقاله شما را می خوانند جوانب دیگر را هم در نظر بگیرند و مثل من متضرر نشوند.
  • بدون نام IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
    15 1
    نمایندگان مجلس، مسووولان عزیز وزارت صنایع و سازمان حمایت/ شرکت سایپا هم اکنون برخی از خودروهای خود حتی بیشتر از قیمت های مصوب سازمان حمایت مندرج در سایت 124 می فروشد باید چکار کرد؟؟ دادستان کل کجاست؟؟؟ برای نمونه قیمت وانت نیسان در سازمان حمایت 14 ملیون و 700 مصوب شده ولی هم اکنون سایپا این خودرو را با قیمت 18 ملیون 900 به پیش خرید کنندگان فاکتور می کند و می فروشد- مسئول کیست؟؟؟ چرا رسیدگی نمی کنید؟؟؟؟؟ سند دارم- فاکتور دارم- چکار کنم الان؟؟؟؟؟ قیمت رسمی سازمان حمایت با قیمت کارخانه تفاوت ها دارد>>>>>>>>>>>>>>
  • مصطفی IR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
    31 0
    حالا بعکس نویسنده این مطلب من از زاویه دیگری مسئله رو طرح میکنم فرض کنید فردی با 20 میلیون یه پراید بخره فرد دیگری 20 میلیون رو بجای خریدن پراید بذاره تو بانک و سال بعد این اتفاق بیفته پراید بشه 40 میلیون قدرت خرید 20 میلیون پول نقد هم نصف بشه حالا کدومشون ضرر کرده؟ اگه باور نمیکنید از آدمایی بپرسید که پارسال همین موقع ماشین خریدن و یا معادلش رو تو بانک گذاشتن
  • بدون نام US ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
    20 0
    ببینید قیمت اژانس و حملو نقل چقدر خواهد شد
    • farzad IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
      4 0
      اینقدر گرون میشه که مردم مجبورن با اژانس جایی نرن
  • بدون نام IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
    13 1
    ايرانی ها به دليل تنبلی ذاتی ،اصولا ماشين داشتن را دوست دارند.از قديم هم می گفتند فلانی هم خونه داره هم ماشين! قيمت ماشين وبنزين سر به فلک هم بزنه بازم می خرند .لذا اين محاسبات بی فايده است!
  • ميلاد IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
    21 0
    خيلي جالبه ميبيني قيمت خودرو افزايش ميدن يا بنزين سهميه بندي ميشه تا مردم برن سراغ وسايل عمومي.بعد چند وقت ميبيني اونا هم به ترتيب تاكسي،هواپيما،قطار و حالا اتوبوس بهاي بليتشون افزايش پيدا ميكنه!!حالا اين وسط فقط قشر ضعيف جامعه يه كلاه گشاد رفته سرشون
  • فری IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
    11 1
    مدتیه پیاده به سر کار میروم