علی حق: یک مقیاس ساده برای ارزیابی منطقی بودن قیمت این روزهای تولیدات ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در بازار، محاسبه هزینه – فرصت خرید به قیمت آزاد است.
یعنی محاسبه شود که اگر پول خود را صرف خرید یک دستگاه پراید کنیم، در عمل خود را از چه میزان بهره بانکی محروم کرده ایم و چه هزینه های قطعی را به خود تحمیل کرده ایم که حداقل آنها هزینه بنزین و بیمه شخص ثالث است. در این مدل ساده، شانس کسب سود بیشتر از سرمایه گذاری پول در سایر بازارها صفر در نظر گرفته شده و به نرخ سود 17 درصدی سالانه بانک ها اکتفا شده است. همچنین هزینه بنزین بر اساس مصرف یک باک در هفته محاسبه شده است. بدیهی است که این هزینه با توجه به باک حدود 30 لیتری خودرویی همچون پراید یا باک 50 یا 60 لیتری سایر خودروها، مصرف خودرو و تاثیر بنزین یارانه ای، در محاسبات جدول زیر در نظر گرفته شده است.
هزینه بیمه شخص ثالث هم بر پایه آخرین نرخ این بیمه برای خودروها محاسبه شده است. پرواضح است که هزینه هایی که به دست آمده است، شامل هزینه های سرباری همچون بیمه بدنه، هزینه استهلاک، تعمیر و نگهداری خودرو نمی شود.
با این وجود، خرید یک پراید 20 میلیون و 500 هزارتومانی از بازار آزاد در حال حاضر به این معناست که خریدار، خود را از دریافت ماهانه حدود 290 هزارتومان سود سپرده بانکی 20 میلیون و 500 هزارتومانی محروم کرده است. همچنین هزینه 66 هزارتومانی بنزین را نیز ناگزیر از تحمل است و باید هم به طور متوسط ماهانه 41 هزار و 500 تومان برای بیمه شخص ثالث کنار بگذارد.
لذا ماهانه حداقل نزیک به 400 هزارتومان یعنی بیش از حداقل دستمزدماهانه مصوب وزارت کار، برای سوار شدن بر سواری پراید باید هزینه کرد. این هزینه در سال به بیش از 4 میلیون و 775 هزارتومان، رقمی که چند سال پیش معادل کل قیمت همین خودرو بود، می رسد.
1- حال آیا دهک های درآمدی میانی جامعه ایران توان هزینه ماهانه این رقم را برای خرید ارزان ترین خودروی بازار دارند؟
این هزینه برای خودرویی همچون مگان و ماکسیما به بیش از 1.3 میلیون تومان در ماه رسیده است. رقمی که با آن می توان راننده و خودرویی در اختیار اجاره کرد و از سایر هزینه و ریسک های داشتن خودرو اجتناب کرد.
2- طبیعی است که با ادامه وضع موجود بازار خودرو و به تبع آن افزایش هزینه قطعات خودرو و ریسک های نگهداری آن، آرام آرام این فکر به ذهن بسیاری از دارندگان خودرو خطور خواهد کرد که آیا استفاده از آژانس یا اتومبیل کرایه و راننده شخصی به صرفه تر و جذاب تر نیست؟
هر چه سلطه قیمت های فعلی بازار خودرو ادامه یابد، تعداد بیشتری به سوال اول پاسخ منفی و به سوال دوم جواب مثبت خواهند داد و این به منزله نزول قابل توجه تقاضا برای خودروهای داخلی است که گروه هدف اکثر آنها طبقه متوسط ایرانی است. مگر آن که قیمت ها باردیگر به قیمت های کارخانه باز گردند تا هزینه - فرصت داشتن خودرو قدری کاهش یابد. مطابق جدول زیر، در این صورت هزینه – فرصت پژو 206 به قیمت کارخانه با هزینه – فرصت پراید به قیمت فعلی بازار آزاد، تقریبا برابر خواهد شد و با بودجه طبقه متوسط جورتر خواهد شد.
پس برخلاف تصور عمومی خودروسازان، تقاضای بازار خودرو هم کشش نامحدودی نسبت به قیمت ندارد و نمی شود سقف قیمتی برای خودرو قایل نشد.
3131
نظر شما