سرانجام پس از گذشت هفت روز از ماجرای گروگانگیری در شهر کوچک میدلند سیتی ایالت آلاباما آمریکا نیروهای ویژه با حمله به پناهگاه زیرزمینی پسر بچه 5 ساله را نجات داده و گروگانگیر 65 ساله را کشتند.

جیمی لی دایکس روز 29 ژانویه پس از تیراندازی در اتوبوس مدرسه و کشتن راننده اتوبوس که حاضر به تحویل شاگرد مدرسه ها به او نشده بود،  این کودک را به گروگان گرفته و با خود به پناهگاه زیر زمینی برده بود. در طی این روزها تماس با این دو نفر از طریق یک لوله تهویه صورت می گرفت.
به گفته مامورین دایکس اسلحه ای در دست داشت که می توانست تهدیدی جدی برای جان پسربچه باشد و والی اولسون کلانتر شهر به رسانه ها گفت ماموران وقتی که وارد پناهگاه شدند دایکس مسلح بود و چاره ای بجز شلیک به او وجود نداشت. اولسون وسایرین اشاره ای به نحوه مرگ دایکس نکردند ومشخص نشد او با شلیک چندگلوله کشته شده است.
به گفته همسایگان دایکس همیشه رویکردی ضد دولتی داشته و روزها و حتی گاهی شبها با اسلحه در اطراف خانه اش قدم می زده است.
او پیش از این هم عادت داشت چند روزی در داخل پناهگاهش به سر ببرد. به گفته استیو ریچاردسون مامور ویژه اف بی آی دراین پرونده روز دوشنبه بعداظهر ماموران بررسی جامعی از پناهگاه داشتند تا مطمئن شوند دایکس از تله انفجاری در اطراف پناهگاه استفاده نکره و خطری مامورین را در راه ورود به پناهگاه تهدید نمی کند.
البته هنوز جزییات حمله کاملا مشخص نشده ولی همسایگان صدای شلیک چند گلوله را درحین ورود مامورین به داخل پناهگاه شنیده بودند. ریچاردسون درمورد جزییات این عملیات چیز زیادی نگفت و همه چیز را منوط به پایان تحقیقات مسئولان ارشد اف بی ای در واشنگتن کرد. با این وجود تاکید کرد حال پسربچه دربیمارستان کاملا خوب است و او همان رفتاری را در بیمارستان داشته که از یک پسربچه عادی 5-6 ساله انتظارمی رود.
در همین حال مایکل سن کشیش تنها کلیسای شهر میدلند سیتی از اینکه ماجرا با نجات جان پسربچه خاتمه پیدا کرد شادمان بود و باز هم با ذکر نام راننده اتوبوس از شجاعت او در نجات جان سایر کودکان یاد کرد.
عملیات نجات طولانی مدت و گروگان گیری عجیب دایکس سبب شده بود این شهر کوچک برای چندین روز کانون توجه رسانه های امریکایی و حتی سایر کشورهای جهان باشد.
این اتفاق در شهری رخ داد که از مذهبی ترین شهرهای ایالت آلاباما محسوب می شود و احترام به همسایه و دوستان از جدی ترین اصول زندگی مردم به شمار می آید.
ریچاردسون پیش ازاین اشاهر کرده بود با استفاده از دوربینی که از داخل لوله تهویه به داخل پناهگاه ارسال شده بود، وضعیت تقریبی دایکس و گروگان براورده شده بود و مشخص شده بود این فرد دارای اسلحه است.
در روزهای گذشته امکانات زیادی از جمله غذا، دارو، اسباب بازی و وسایل نقاشی در اختیار کودک قرار گرفته بود و البته پناهگاه سیستم گرمایی مناسب و تلویزیون کابلی هم داشت. دایکس سابقه حضور در جنگ ویتنام و دریافت مدال سرویس ویتنام را در دهه 1960 داشت.
اسوشیتد پرس /5 فوریه
47281

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 275297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =