ایسنا نوشت:

داوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه اعلام کرده است: مالکی در حدی نیست که بتواند در خصوص نقش ترکیه در منطقه به اظهار نظر بپردازد. وزیر امور خارجه ترکیه، نخست‌وزیر عراق را مورد انتقاد قرار داد و اعلام کرد که وی باید در ابتدا به مسائل و مشکلات مهم کشورش نظیر قطعی برق بپردازد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان، احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در حاشیه نشست سازمان همکاری اسلامی در قاهره به خبرنگاران گفت: نوری مالکی به مدت هفت سال است که نخست‌وزیری عراق را در دست دارد حال باید از خود سوال کند چرا در برخی از شهرهای عراق چون بغداد مردم با قطعی برق مواجه هستند علی‌رغم این مساله که کشورش از منابع غنی برای تولید برق برخودار است. مالکی نیز ترکیه را به حمایت از منافع اسرائیل با انجام اقداماتی چون حذف اتحاد مصر، سوریه و عراق متهم کرد و گفته است: آنکارا به بی‌ثباتی در منطقه دامن می‌زند. نخست‌وزیر عراق با دولت ترکیه در بسیاری از مسائل چون بحران در سوریه مخالف است. داوود اوغلو نیز اعلام کرد: مالکی در حدی نیست که بتواند در خصوص نقش ترکیه در منطقه به اظهار نظر بپردازد. وی افزود: نخست‌وزیر عراق می‌تواند از ساکنان فلسطین، مصر، کشورهای حوزه خلیج (فارس) و آفریقا و حتی مردم در بصره و موصل درباره نقش فعالانه و همکاری ترکیه سوال کند. تا سال گذشته میلادی، مالکی به دنبال حمایت ترکیه درست در زمانی بود که عراق با حملات تروریست‌ها درگیر بود و ما تا آنجا که امکان داشت به این کشور کمک کردیم.
مالکی در گذشته از ترکیه به عنوان یک سفیر صلح و یک عامل منطقه‌ای برای حل مشکلات یاد می‌کرد اما اظهارات اخیر وی نشان می‌دهد که او دچار تناقض است. وزیر امور خارجه ترکیه همچنین به این نکته اشاره کرد که آنکارا هیچ گاه میان قومیت‌های مختلف چون ترکمن‌ها، کردها و اعراب در سیاست خارجی‌اش تمایز نگذاشته است و هیچ چیز هم نمی‌تواند روابط دوستی میان ترکیه و مردم عراق را مخدوش کند. در اظهارات مالکی که روز جمعه هفته گذشته در یکی از کانال‌های تلویزیون لبنان پخش شد، وی انتقادهای خود را از دولت آنکارا به حد اعلا رساند و گفت، دولت ترکیه تلاش می‌کند تا سیاست‌های خود را در سوریه، عراق و مصر تحمیل کند و همین امر باعث بروز مشکلات امنیتی در این کشورهاست.

مالکی در ادامه گفت، مداخله خارجی در سوریه کاملا آشکار و واضح است و تمام جهان در مورد نقش ترکیه و قطر در سوریه شکایت دارند. همچنین برخی کشورها هم به افزایش اختلافات قومی در سوریه و عراق دامن می‌زنند. ترکیه به همراه عربستان و قطر حامیان اصلی مخالفان دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه محسوب می‌شوند و قطر و عربستان به صورت گسترده به مخالفان سلاح داده و آنها را تامین می‌کنند البته دولت آنکارا هر گونه کمک به غیر از کمک‌های بشردوستانه به سوریه را رد کرده است.
5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 275449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
    6 16
    عراق قطعی برق دارد , عراق مشکل دارد چون ترکیه بنا به دستور در عراق ترویج به تروریسم و نافرمانی میکند و به تروریستها جا و مکان و امکانات میدهد چون ترکیه با وجود هزاران مرکز فساد و فحشا توهم حکومت اسلامی دارد , قدرت دفاع از کشور خود را ندارد میخواهد حکومت کشورهای دیگر را تغییر دهد , نیرو ی نظامی قوی ندارد ناتو را وارد کشور خود میکند خلاصه حرف زدن بلد نیست سخنرانی میکند....