۰ نفر
۲۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۶

رهبران اروپا سرانجام با تحمیل کاهش بودجه، فرانسویها را شکست دادند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه فیگارو، بودجۀ اتحادیه اروپا در ساعات پایانی روز جمعه، با توافق رهبران 27 عضو اتحادیه بر سر کاهش آن به تصویب رسید. بودجۀ مذکور در مرحلۀ بعد باید به تصویب پارلمان اروپا برسد. نشست بروکسل که طی دو روز(پنجشنبه و جمعه) برگزار شد، با اختلاف‌نظر و تضادهای فراوانی میان رهبران اروپا همراه بود. خبرنگار اعزامی روزنامۀ فیگارو به بروکسل درباره توافق حاصل شده می‌نویسد:"... توافق حاصل شد اما به قیمت تنش‌های سیاسی و حتی شخصی که می‌تواند میان فرانسوا اولاند، دیوید کامرون و حتی آنگلا مرکل تمام می‌شود"
جدای از همۀ جزئیات نشست بعد از 20 ساعت مذاکره در طول دو روز باید گفت که بودجۀ اروپا و توافق بر سر کاهش آن بیانگر این واقعیت است که اروپا ضعیف شده و این مسئله باید در بودجه نیز تأثیر داشته باشد. قرار است از سال 2014 تا 2020 میزان کاهش 3% برای 7 سال باشد.
دیوید کامرون که اعلام کرده بود تا سال 2017 زمینه‌های برگزاری رفراندومی با موضوع باقی ماندن کشورش در اتحادیه اروپا را فراهم می‌کند، از مهمترین بانیان کاهش بودجه اروپا بود که با توجه به پذیرش این مسئله پیروزمندانه به خانه بازگشت.
تحمیل کاهش بودجه از سوی انگلیسی‌ها را باید پیروزی مهمی برای کامرون دانست. نخست وزیر اتگلستان با تحمیل نظر خود هم توانست تخفیف 4 میلیارد یورویی سال 1984 -که مارگارت تاچر از اروپا گرفته بود- را حفظ کند و هم ثابت کند که انگلستان همچنان وزنۀ مهمی در اتحادیه اروپاست.
در پشت همۀ اعداد و ارقام، آزمون قدرت مهمی میان رهبران موافق و مخالف کاهش بودجه در نشست بروکسل در جریان بود. به خصوص میان فرانسویها-مخالفان کاهش بودجه و انگلیسی‌ها که خواهان کاهش آن بودند. تا جایی که فرانسویها در پنجشنبه شب حاضر به شرکت در نشستی که به ابتکار هرمان رومپوی ترتیب داده شده بود، نشدند. روزنامۀ گاردین در این باره می‌نویسد فرانسوا اولاند درباره این نشست حتی حاضر نشد به تلفنش جواب بدهد.
محور آلمان-فرانسه همچنان پابرجاست؟
تصمیمات نشست رهبران اروپا و نمایش قدرت انگلیسی‌ها بیانگر واقعیت دیگری نیز بود و آن فلج شدن محور آلمان- فرانسه بود. یک مقام اروپایی در این باره می‌گوید: "مشکل اصلی اینجاست که تضاد و عدم توافق سیاسی میان پاریس و برلین وجود دارد و همین مسئله ماشین حرکت اروپا را کند می‌کند"
به رغم همۀ امیدهای تازه‌ای که در پاریس برای بهبود و افزایش تفاهم میان پاریس-برلین ایجاد شده بود، نشست بودجه و پیروزی انگلیسی‌ها ضربۀ مهمی به این محور بود.
رهبران اروپا در نهایت بر سر بودجه‌ای به سقف 960 میلیارد یورو تا سال 2020 توافق کردند. اما رقم 908 میلیارد یورو به عنوان اعتبار پرداخت(برای هزینه‌های برنامه‌ریزی شده) بسیار نزدیک به خواست‌ انگلیسی‌ها یعنی(905 میلیارد یورو) است تا خواست فرانسویها( 913 میلیارد یورو).
اما در نهایت این آنگلا مرکل است که باید نقش برقرارکنندۀ توازن را داشته باشد.
در عین حال پس از توافق صورت گرفته میان رهبران اتحادیه، روسای چهار گروه اصلی سیاسی در پارلمان اروپا اعلام کردند که به بودجۀ توافق شده، رأی مثبت نمی‌دهند. به گزارش خبرآنلاین به نقل از روزنامه لوموند به اعتقاد نمایندگان پارلمان این بودجه تضمین‌کنندۀ رقابت در اقتصاد اروپا و منافع شهروندان نیست. از این رو به نظر می‌رسد مانع بعدی استراسبورگ است که سایۀ تهدید وتوی آن جدی به نظر می‌رسد.  
3152 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 275985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =